Så mycket trevligare för ögonen också tycker jag.
Håller med, mörkt tema är något jag verkligen saknar i iOS. Hade varit trevligt både för ögonen och batteritiden att kunna aktivera mörkt tema!
Kan bara instämma, har aktiverat mörkt läge på samtliga enheter som stöder det (Windows 10-pc:n där hemma, Android-mobiler jag testar, Mac OS Mojave på MBP:n där hemma, Windows 10-laptopen här på jobbet, mfl). Jag gör det även i enheter där det mörka temat kanske inte är optimalt implementerat, dels för ögonen men mest för batteritiden faktiskt.
Det är trist att inte kunna använda det på min Iphone X, men jag skulle tro att det handlar om att Apple inte vill införa det förrän all eller den allra största delen av app-utbudet lirar snällt med det. På Android-sidan kan företag införa mörkt tema som kanske ser lite lustigt ut i vissa situationer innan de själva och app-makare anpassat sig, men det är ju inte Apple villiga att göra med sina produkter. Med tanke på att de införde mörkt tema i Mac OS Mojave, och att de nu använt OLED-paneler i två generationers flaggskepps-Iphone, gör att det känns ganska troligt att de jobbar på något liknande. Om vi får se det i IOS 13 återstår ju att se.