Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort fabriksåterställninsmöjligheten utan Apple-ID, hur/var?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag slår in fel kod tillräckligt många gånger på min iPhone så blir den låst och kan bara låsas upp av en iTunes nollställning eller ett besök på AppleStore.
Hur får jag bort den möjligheten (utan att använda Find my iPhone)?
Dvs jag vill att min mobil ska vara helt obrukbar om de inte har mitt Apple-ID också.
Den låsta iPhonen ska bara gå att fabriksåterställa om man först knappar in mitt Apple-ID.

Se till att Find my iPhone är på, så går det inte att återställa utan ditt iCloud-lösenord.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Se till att Find my iPhone är på, så går det inte att återställa utan ditt iCloud-lösenord.

Inte på något sätt? Dvs den är bara att kasta om iCloud-lösenordet saknas? Även hos Apple själva?

Ursprungligen av Chaosstar:

Inte på något sätt? Dvs den är bara att kasta om iCloud-lösenordet saknas? Även hos Apple själva?

Borde inte gå i alla fall. Du kan inte återställa med iTunes/DFU/recovery mode.

Apple kan gå runt det, men då måste du bevisa att du äger telefonen. Och sen kanske FBI och deras vänner kan knäcka den, vem vet.

Men tanken är att den ska bli obrukbar om du inte kan logga in på iCloud.

Så om alla, ALLA ser till att ha Hitta Min iPhone igång så blir iPhone ostjälbar.
Då borde ju de som inte har det igång ses som de som inte vaxinerar sina barn. Nästan ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-26 06:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Så om alla, ALLA ser till att ha Hitta Min iPhone igång så blir iPhone ostjälbar.
Då borde ju de som inte har det igång ses som de som inte vaxinerar sina barn. Nästan ?

Så är det. Ändå vill inte alla använda Hitta min iPhone, vad beror det på? Okunskap, att man inte känner till det? Eller att man missförstår hur det fungerar, t.ex är rädd att man själv blir spårad om man accepterar att aktivera platstjänster?

Du skrev själv i första inlägget att du önskade funktionen att göra telefonen obrukbar, UTAN att använda Hitta min iPhone, varför?

Ursprungligen av IngoX:

Så är det. Ändå vill inte alla använda Hitta min iPhone, vad beror det på? Okunskap, att man inte känner till det? Eller att man missförstår hur det fungerar, t.ex är rädd att man själv blir spårad om man accepterar att aktivera platstjänster?

Du skrev själv i första inlägget att du önskade funktionen att göra telefonen obrukbar, UTAN att använda Hitta min iPhone, varför?

Jo fast då tänkte jag mer på funktionen att jag aktivt går in och gör den obrukbar. Dvs jag ville inte ha ett svar att: du måste först logga in via Hitta min iPhone för att sedan...

Kan va som du skriver angående platstjänster men jag kan även tänka mig att vissa inte kommer ihåg sitt Apple-ID utan att det också är ett problem.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo fast då tänkte jag mer på funktionen att jag aktivt går in och gör den obrukbar. Dvs jag ville inte ha ett svar att: du måste först logga in via Hitta min iPhone för att sedan...

Kan va som du skriver angående platstjänster men jag kan även tänka mig att vissa inte kommer ihåg sitt Apple-ID utan att det också är ett problem.

Fast att logga in via Hitta min Iphone är väl ett sätt att aktivt göra telefonen obrukbar?

Jag har hjälpt flera kunder som har glömt av lösenordet till sitt Apple ID, och enda sättet att då kunna radera telefonen är att kontakta Apple och bevisa (medelst kvitto med serienumret på) att man äger telefonen.

Detta har Apple tyvärr fått mycket skit för – Dvs, att det är FÖR säkert! Har många gånger fått höra "Varför måste det vara så krångligt? Det är ju MIN telefon, j*vla Apple" osv osv. Det är personer som inte förstår att det är säkert för deras skull.

Å andra sidan så sover man ganska gott som iPhone-ägare; jag behöver inte vara orolig för att någon kan ta min telefon och använda den...

Ursprungligen av carlsson:

Jag har hjälpt flera kunder som har glömt av lösenordet till sitt Apple ID, och enda sättet att då kunna radera telefonen är att kontakta Apple och bevisa (medelst kvitto med serienumret på) att man äger telefonen.

Detta har Apple tyvärr fått mycket skit för – Dvs, att det är FÖR säkert! Har många gånger fått höra "Varför måste det vara så krångligt? Det är ju MIN telefon, j*vla Apple" osv osv. Det är personer som inte förstår att det är säkert för deras skull.

Å andra sidan så sover man ganska gott som iPhone-ägare; jag behöver inte vara orolig för att någon kan ta min telefon och använda den...

Jag är snarare inne på att det behöver bli mer krångligt. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-27 07:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Jo fast då tänkte jag mer på funktionen att jag aktivt går in och gör den obrukbar. Dvs jag ville inte ha ett svar att: du måste först logga in via Hitta min iPhone för att sedan...

Ok. Men du behöver alltså inte logga in i Hitta min iPhone eller sätta telefonen i Förlorat läge när du blir av med den. Aktiveringslåset är på ändå. Man kan inte radera eller återställa telefonen utan ditt Apple-ID.
Aktiveringslåset i Hitta min iPhone

Men man måste själv 1) välja att sätta på funktionen (Hitta min iPhone), 2) skaffa ett Apple-ID och 3) komma ihåg sitt lösenord.

Förstår jag dig rätt önskar du att detta kunde vara färdigkonfigurerat ur lådan.

Ursprungligen av IngoX:

Förstår jag dig rätt önskar du att detta kunde vara färdigkonfigurerat ur lådan.

VIlket är svårt för första telefonen men lättare för nästa iom Apples migrationsassistent som kopierar inställningarna från den gamla till den nya telefonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-28 08:45

Jag har en iPad från en avliden person. Den är bara att kasta eftersom ingen har hans lösenord till hans iCloudkonto. Och inte finns kvittot heller. Smällar man får ta

Helt sjukt.
https://www.macrumors.com/2018/11/27/drivesav...
Förhoppningsvis så tar Apple tag i det här riktigt snart.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en iPad från en avliden person. Den är bara att kasta eftersom ingen har hans lösenord till hans iCloudkonto. Och inte finns kvittot heller. Smällar man får ta

Det där är ju jobbigt så klart, men för en person som vill luras och har snott din iPad och påstår samma sak, så är det plötsligt väldigt bra.

Jag skulle gissa att ett samtal till Apple och inmailande av dödscertifikat skulle lösa en sådan situation. Eller kanske inte, förresten... Vem säger att jag ska få tillgång till min frus iPad om hon dör t ex? Nu börjar vi snacka integritet och sånt där, och kanske testamente... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-28 12:18

Hade vi haft kvittot skulle de löst det. Men det är första eller andra gen iPad, så nu är den rätt kass ändå

1
Bevaka tråden