Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Early 2011 - R8911 modifiering (stänga av AMD GPU permanent)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon mer här som har gjort denna mod?
https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-g...
https://www.jeffgeerling.com/blog/2017/fixing...

Egentligen hade jag tänkt att låta en verkstad byta ut grafikkortskretsen, men efter att ha läst runt på nätet är jag av den uppfattningen att även om man tar och byter ut grafikchippet kommer det att fallera förr eller senare. Så jag har kört med en mjukvarufix i typ ett år eller så.

Men jag tröttnade på att min MBP 17" Early 2011 gick varm (trots att jag laddade i kexterna efter start) så jag bestämde mig för att ta bort resistorn som matar IC-kretsen som matar den dedikerade grafikprocessorn.
Det fungerar bra, men i High Sierra har jag tyvärr 100% bakgrundsbelysning konstant, efter att modden med den extra byglingen som krävs för att High Sierra ska kunna vakna ur sleep gjorts (första länken). Det finns en annan fix för att lösa denna bakgrundsbelysningsproblematik via ett kretskort som man hakar på: https://forums.macrumors.com/threads/permanen...
Men jag vet inte om jag tycker det är värt den moddningen bara för att kunna köra High Sierra med bakgrundsbelysningen fungerande.

Det verkar vara lite olika intryck på nätet huruvida detta går att lösa eller inte i HS via mjukvara helt och hållet. Finns det någon på 99.se som har mer info?
Eller är det egentligen lika väl att gå tillbaka till Sierra (jag märker ingen större skillnad)?

Innan min MBP 2011 dog helt så tänkte jag ge mig på detta, men insåg nånstans att det var för mycket krångel.

Bara att ta bort resistorn är väldigt lite krångel (om man kan tänka sig att stanna på Sierra). Resistorn sitter på sidan som är synlig när man tar bort plattan undertill. Jag kopplade ur batteriet, tog en pincett och värmde bägge sidor växelvis tills resistorn var loss. Innan det hade jag redan gjort mjukvaruoperationerna.

Efter ha bitit i det sura äpplet och köpt en 2017 15" MBP tidigt i somras (det kom ju ingen ny modell till juni-eventet och jag kunde inte vänta längre), skickade jag min Early 2011 till Troy Elliot i Jönköping. Han lödde om hela det gamla grafikkortet och fixade några andra småsaker som trasiga tangenter och wifi för den modesta summan 1800. Tyvärr höll det inte för en omgång av barnens Cities Skylines, utan felet återuppstod. Troy skall emellertid försöka fixa det, och maskinen är tillbaka hos honom i detta nu.

i vilket fall som helst var det värt ett försök. IMHO bättre att låta maskinen ta en vända till honom istf att vara inne i maskinen och klippa resistorer på eget bevåg. Han byter alltså inte graffekortet utan löder om det.

Tillägg: direktlänk.

Senast redigerat 2018-11-26 20:24
Ursprungligen av johan_tanying:

i vilket fall som helst var det värt ett försök. IMHO bättre att låta maskinen ta en vända till honom istf att vara inne i maskinen och klippa resistorer på eget bevåg. Han byter alltså inte graffekortet utan löder om det.

Absolut, har man inte möjligheten eller kunskapen att vara inne och pilla själv är det bättre att lämna det till en expert!

Jag var inne på att skicka iväg min för att bli omlödd eller få grafikprocessorn utbytt också, men rekommendationerna jag sett angående det är att det inte kommer att fungera i det långa loppet. Visst, man får garanti på operationen, men frågan för mig är om det är värt att investera de pengarna istället för att kanske köpa mig en Mac mini istället nu när den blev uppdaterad.
Det är synd att inte det kom en uppdaterad AMD GPU till de nya logikkorten till MBPn som åtgärdade de felen som var (eller att de hade kunnat släppa en annan microcode för att "slöa ner den") så att maskinen kan dra nytta av fördelarna med ett dedikerat grafikkort (främst dubbla skärmar). Alternativt en EFI-uppdatering som helt stänger av det dedikerade grafikkortet.

Jag har kört min nu ett tag med denna lösning och även om det inte är helt optimalt, så ger det mig maskinen tillbaka. Jag gillar verkligen att sitta framför 17":aren istället för en 15" (sambons retina). Dubla skärmar har jag löst med en USB-DVI historia med DisplayLink-chip i.

1
Bevaka tråden