Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G-router med extender

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2019-01-26 18:59

Hej på er.

Jag behöver en ny 4G-router till stugan. Den sitter fast installerad och är på 24/365. Har ett av de gamla Telenor-abonnemangen utan tak. Vi är flera användare med ett gäng uppkopplade enheter var, utöver det finns några Home Kit-Smart plugs, ATV mm. Det finns två hus och lite tomt som man gärna surfar i. Så ev. behövs det en eller flera range extenders.
Huawei B525s-23a har jag hört gott om, men kan man köra ange extenders på den?

Vad rekommenderar ni?

Annars bryggar du den och sätter x antal mesh APs bakom den. Exempelvis Google wi-fi.

  • Medlem
  • Borås
  • 2019-01-26 19:13

Ja, mesh kanske är vägen att gå. Lite dyrare bara.
Idag räcker nästan en gammal ZTE-fick router. Fast den är maxad på 10 enheter. Så det behövs inte mycket mer. Jag tror att en bra router och en extender borde lösa det. Frågan är vad?

Ursprungligen av Ola:

Ja, mesh kanske är vägen att gå. Lite dyrare bara.
Idag räcker nästan en gammal ZTE-fick router. Fast den är maxad på 10 enheter. Så det behövs inte mycket mer. Jag tror att en bra router och en extender borde lösa det. Frågan är vad?

Dåså. Då sätter du en bra router bakom modemet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2019-01-26 22:21

Tack, fast min gamla har ingen ethernet så jag måste ha nåt nytt. Men då får det väl bli en Huawei B525s-23a om ingen har något bättre alternativ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-27 00:57

Huawei gör bra 4G modem, men vill du ha ett öppnare system så kan du välja ex. PC Engines apu3c4. Sedan får du bygga själv med LTE modem-modul(er) och mjukvara: ex. pfSense (som router) eller OpenWRT (som WiFi-accesspunkt med WiFi-modul).
https://teklager.se/en/knowledge-base/apu-4g-...

1
Bevaka tråden