Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cook medger att priserna kan vara för höga

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple rapporterar att intäkterna från Iphone gick ned med 15 procent under företagets första kvartal 2019 och Tim Cook erkänner att prissättningen är en av anledningarna. Ändå var kvartalet Apples näst bästa någonsin.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-01-30 11:03

Jag har förr mig att jag betalade 11.995:- för min 256GB iPhone X när den släpptes. Skulle jag köpa en likvärdig idag som är iPhone XS 256GB så kostar den 14.695:-

För det priset jag gav för toppmodellen då får jag idag "bara" en iPhone XR 256GB.

Så ja, i mitt tycke så är priserna för högt satta!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-01-30 11:12

Annat svar:
Planerar, nej. Om min nuvarande pajar så är jag ju tvungen att ersätta den. Förmodligen med en 7, 8 eller XR.

Ursprungligen av Jedih:

Jag har förr mig att jag betalade 11.995:- för min 256GB iPhone X när den släpptes. Skulle jag köpa en likvärdig idag som är iPhone XS 256GB så kostar den 14.695:-

För det priset jag gav för toppmodellen då får jag idag "bara" en iPhone XR 256GB.

Så ja, i mitt tycke så är priserna för högt satta!

Skillnaderna har helt klart blivit större på andra håll (som här) än i USA. Får se om de justerar priserna något här, eller bara på mindre utvecklade marknader.

”Framöver kommer Apple inte längre att exakt följa dollar-priset, utan istället sätta Iphone-priser i den lokala valutan på varje marknad.”

Det här blir intressant att se vid lanseringen av de nya modellerna i september?. Bra att han erkänner att priserna är en faktor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 12:45

Hur är det med de där idio.. fanska.. ...
Hur är det med Copyswede – har de någon inverkan på våra svenska priser?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-01-30 12:50
Ursprungligen av Ida Blix:

Skillnaderna har helt klart blivit större på andra håll (som här) än i USA. Får se om de justerar priserna något här, eller bara på mindre utvecklade marknader.

Ja det är nog bara "mindre utvecklade marknader" som får känna på en prissänkning. Men vem vet, vi kanske får en trevlig överraskning här i Svedala också ?

Ursprungligen av filuren:

Hur är det med de där idio.. fanska.. ...
Hur är det med Copyswede – har de någon inverkan på våra svenska priser?

Det har de väl, de ska ju ha ersättning för varje gigabyte lagring i bland annat telefoner om jag inte helt missförstått.

Ursprungligen av filuren:

Hur är det med de där idio.. fanska.. ...
Hur är det med Copyswede – har de någon inverkan på våra svenska priser?

Självklart. 3 kr per GB. iPhone XS 512 finns enligt Prisjakt att få för 14000. 1536 kr till CopySwede betyder att 11% av pengarna går till CopySwede. Utan CopySwede skulle alltså prislappen vara ca 12500 kr.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 13:06
Ursprungligen av Ida Blix:

Det har de väl, de ska ju ha ersättning för varje gigabyte lagring i bland annat telefoner om jag inte helt missförstått.

Ursprungligen av Sir N.:

Självklart. 3 kr per GB. iPhone XS 512 finns enligt Prisjakt att få för 14000. 1536 kr till CopySwede betyder att 11% av pengarna går till CopySwede. Utan CopySwede skulle alltså prislappen vara ca 12500 kr.

Bedrövligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-30 14:26

Kanske. Om de inte blir för dyra!

Ursprungligen av Sir N.:

Självklart. 3 kr per GB. iPhone XS 512 finns enligt Prisjakt att få för 14000. 1536 kr till CopySwede betyder att 11% av pengarna går till CopySwede. Utan CopySwede skulle alltså prislappen vara ca 12500 kr.

Stämmer. Det är jätteskrämmande att CopySwede får fortsätta som de gör. Att inte regeringen lägger fram ett lagförslag som tar bort denna urkorkade och vidriga avgift för något som vi inte använder. Gratis pengar till en massa artister som inte har "sålt" ett skit.

Gällande huvudfrågan så påverkade subventionerna min uppgraderingscykel. Inte sugen på att lägga 2-3 ggr pengarna mot föregående modeller (subventionerade med abonnemang)

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple rapporterar att intäkterna från Iphone gick ned med 15 procent under företagets första kvartal 2019 och Tim Cook erkänner att prissättningen är en av anledningarna. Ändå var kvartalet Apples näst bästa någonsin.

Läs hela artikeln här

Sänker de priserna med 50% så blir jag nöjd, allt annat är alldeles för mkt för en mobil. Man kan ju fynda en ny Galaxy S9 för 4-4500kr på Tradera. Har aldrig gett mer än 6000kr för en mobil då jag köper dem kontant.

Ursprungligen av Paulista:

Sänker de priserna med 50% så blir jag nöjd, allt annat är alldeles för mkt för en mobil. Man kan ju fynda en ny Galaxy S9 för 4-4500kr på Tradera. Har aldrig gett mer än 6000kr för en mobil då jag köper dem kontant.

Räkna inte med att flaggskepsmodellerna går ner så mycket i pris. Däremot att det skulle gå att köpa någon (ny) Iphone-modell för ca 6 000 - 7 000 kronor vore önskvärt.

Ursprungligen av Paulista:

Man kan ju fynda en ny Galaxy S9 för 4-4500kr på Tradera.

Man kan nog fynda en iPhone 8 för de priserna på tradera också...

Förstår inte att de ens säljer iPhone 7 och iPhone 8 idag. De där sorgekanterna..brrrrr.
Men de får mer än gärna klämma fram en iPhone se2 med full skärm och till en rimlig peng.

Ursprungligen av filuren:

Bedrövligt.

Skall jag göra er lite mer upprörda över Copyswede? Kolla detta lilla räkneexempel:

Webhallen säljer iPhone XS 64 GB för 11990 kr och iPhone XS 512 GB för 13990 kr. Det kostar alltså 2000 kr att få 448 GB extra. För de 448 GB extra skall Copyswede ha 3 kr per GB = 1344 kr. 1344 / 2000 = 0,672.

Det betyder att mer än 2/3 av priskillnaden mellan 64 GB-modellen och 512 GB-modellen går till Copyswede!

Ursprungligen av Sir N.:

Skall jag göra er lite mer upprörda över Copyswede? Kolla detta lilla räkneexempel:

Webhallen säljer iPhone XS 64 GB för 11990 kr och iPhone XS 512 GB för 13990 kr. Det kostar alltså 2000 kr att få 448 GB extra. För de 448 GB extra skall Copyswede ha 3 kr per GB = 1344 kr. 1344 / 2000 = 0,672.

Det betyder att mer än 2/3 av priskillnaden mellan 64 GB-modellen och 512 GB-modellen går till Copyswede!

Och i Tyskland kostar XS 64GB €1149 (SEK 11929), XS 512GB €1549 (SEK 16078). Det måste nog vara Copyswedes fel det med.
Ännu dyrare i Finland. Satans Copyswede!

Jag har svårt att se varför nån skulle bry sig om en mobil kostar 14 eller 16 tusen.

Blir ingen mera iphone för mig. Har alltid haft iphone för att *insert weird reason*, men denna gång blev det Samsung. Det bästa jag kunnat säga om mina olika iphones är "Den funkar". Är det verkligen det bästa argumentet för en produkt som kostar över 10 000 kr? Det borde vara baslinjen, men tyvärr blir det inte bättre.
Min Note kostade långt under 10' men jag har fått mer telefon än jag någonsin tidigare haft. Så varför betala mer för att få mindre?

Ursprungligen av Sir N.:

Skall jag göra er lite mer upprörda över Copyswede? Kolla detta lilla räkneexempel:

Webhallen säljer iPhone XS 64 GB för 11990 kr och iPhone XS 512 GB för 13990 kr. Det kostar alltså 2000 kr att få 448 GB extra. För de 448 GB extra skall Copyswede ha 3 kr per GB = 1344 kr. 1344 / 2000 = 0,672.

Det betyder att mer än 2/3 av priskillnaden mellan 64 GB-modellen och 512 GB-modellen går till Copyswede!

Apple tar i USA $999 för 64Gb modellen och $1349 för 512Gb modellen, dvs $350 för 448Gb extra. Skall du vara förbannad på någon så kanske du skall vara förbannad på .... (Även tex Samsung tar även upp ett markant högre pris för modeller med mer utrymme som inte är närheten av den faktiska kostnaden.)

-----

Det är också oklart om någon avgift har tagits ut/lagts undan på sålda telefoner till copyswede annat än för iphones sålda av telia. Telia gjorde det då de var stämda av copyswede, men mig veterligen har de inte gjort det för de andra telefonerna som de inte blivit stämda för, och andra försäljare har inte gjort det för varken iphones eller androidtelefoner.

Ursprungligen av filbunke:

Apple tar i USA $999 för 64Gb modellen och $1349 för 512Gb modellen, dvs $350 för 448Gb extra. Skall du vara förbannad på någon så kanske du skall vara förbannad på ....

Äh, det är väl enklare att skylla på Copyswede och att priserna endast höjts i Sverige pga avgifterna till Copyswede på lagring. Kan väl inte vara ...... som höjt priserna överallt för att hålla ASP (och marginaler) uppe trots att det klagas om det globalt, framförallt i USA.

Cook kanske menar just Sverige?

Ursprungligen av filbunke:

Apple tar i USA $999 för 64Gb modellen och $1349 för 512Gb modellen, dvs $350 för 448Gb extra. Skall du vara förbannad på någon så kanske du skall vara förbannad på .... (Även tex Samsung tar även upp ett markant högre pris för modeller med mer utrymme som inte är närheten av den faktiska kostnaden.)

Jag vill minnas att iPhone X lagring läser/skriver i hastighet 1213/536 MB/s,
Galaxy s9 läser/skriver i 798/208 MB/s.
Apple väljer sällan kattskit men visst lägger dom på ett påslag som heter duga ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag vill minnas att iPhone X lagring läser/skriver i hastighet 1213/536 MB/s,
Galaxy s9 läser/skriver i 798/208 MB/s.
Apple väljer sällan kattskit men visst lägger dom på ett påslag som heter duga ?

Specs har väl aldrig varit viktigt i Apple-världen?
Vad man nu märker för skillnad på en telefon med 1213/536 vs. 708/208.

Ursprungligen av Andorr:

Specs har väl aldrig varit viktigt i Apple-världen?
Vad man nu märker för skillnad på en telefon med 1213/536 vs. 708/208.

Apple-världen har väl skrytit om sina dominerande arm-chip i ett par år nu ?
Skulle man kopiera stora filer eller rendera 4K märker man det ganska fort.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-01-31 17:57
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag vill minnas att iPhone X lagring läser/skriver i hastighet 1213/536 MB/s,
Galaxy s9 läser/skriver i 798/208 MB/s.
Apple väljer sällan kattskit men visst lägger dom på ett påslag som heter duga ?

270/1590 MB/s på min Xs Max 64 GB enligt Performancetest Mobile

Ursprungligen av mattiL:

270/1590 MB/s på min Xs Max 64 GB enligt Performancetest Mobile

Ja 64gb är skillnaden, 1590 är ju imponerande läshastighet iaf ?

Ändå ett stort steg av Tim Cook att säga så. Apples attityd annars har väl varit ni får ta USA modellen eller så strunta i det om det inte duger. Tog lång tid innan de fick dual SIM iPhones i Kina också. Vilket var en hindrande faktor för bättre tillväxt, inte enbart priset.

Lovande att företaget börjar bli mer ödmjukt, och se hur de regionala marknaderna är.

Har tittat igenom ett antal länder och verkar som vi i sverige har det högsta priset tillsammans med indien (Priser ifrån Apple.com) i hela världen. iPhone Xs Max 64gb här i sverige motsvarar ca 1550 USD.

Fattar inte riktigt de här med copyswede, jag minns att Apples toppmodeller gick för runt 9 tusen för typ 2 år sedan. Fanns inte copyswede då eller?

  • Medlem
  • 2019-02-01 18:02

Va är priserna för höga, nej det menar du inte ?

Bevaka tråden