Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyra dyra Apple....

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 17:29

Att Apples produkter är lite dyrare än motsvarande prylar från andra tillverkare har vi ju vant oss vid. Och ofta går det väl att motivera på ett eller annat sätt. Men varför är Apple 60% dyrare än Dell på ett par vanliga Harman Kardon-högtalare? Det är väl exakt samma produkt?

(Ja, jag vet att jämförelsen kanske inte är hundraprocentig eftersom Dells högtalare ingår i ett paket. Å andra sidan brukar ju företagen alltid försöka höja "värdet" på sånt som man får med "på köpet", så 1058:- är nog ett ganska högt pris för de högtalarna.)

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:34

Intressant. kanske borde fråga Apple om det!

Sen har AppleStore aldrig varit billiga på tillbehör. Sen inbillar jag mig att Dell är duktigare på att förhandla fram bra priser än Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 17:44

Apple kan ju i någon mån hålla sina höga priser därför att produkterna inte är "jämförbara" med vanliga pc-burkar. Men i det här fallet går det ju enkelt att jämföra rakt av, och då ligger Apple förvånansvärt högt i pris. Den konspiratoriskt lagde börjar ju då misstänka att alla Apple-prylar är överprissatta...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:54

Konspiration säger du?

Jag trodde att alla redan visste att Apples prylar är överprissatta

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 17:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:
Den konspiratoriskt lagde börjar ju då misstänka att alla Apple-prylar är överprissatta...

Det beror på VAD man jämför...

Apple är ju riktigt prisvärda då det gäller bärbart. Satt och hjälpte en kompis köpa en bärbar PC. Det blev betydligt dyrare med en PC med likvärdig prestanda. Nu så får vi se om jag kan få över honom på den goda sidan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 18:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Konspiration säger du?

Jag trodde att alla redan visste att Apples prylar är överprissatta

Jo, formuleringen var tänkt som ett sånt däringa "understatement".

Ju fler man köper desto bättre pris kan man förhandla sig fram till...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:
Det är väl exakt samma produkt?

Nope, det är inte exakt samma produkt. Även om de nästan är indentiska så är det faktiskt inte samma produkt. Harman Kardon 695 säljs endast av Dell vid köp av en Dell dator (som jag förstått det). Därför svårt att jämföra priser.

Som du kanske kan se har de som Apple säljer svart högtalar front/skydd, medans Dells variant har silver/grå.
Apple säljer Harman Kardon Champange BK ("ellegant" kallar Apple den) som ingår i Harman Kardons produktsortiment, och de har svarta fronter.

Harman Kardon säljer dessa högtalare själva för 149 dollar + skatt/moms i sin webshop.

[ 06 Augusti 2002, 01:30: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Ja Apples priser har väl diskuterats till leda både här och på alla andra ställen. Vissa av Apples grejer tar dom ut på tok för mycket för, men inte allting. Extra minne är dubbelt så dyrt på Apple Store, t.ex. Men precis som Nikke säger:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Apple är ju riktigt prisvärda då det gäller bärbart. Satt och hjälpte en kompis köpa en bärbar PC. Det blev betydligt dyrare med en PC med likvärdig prestanda.

Sant! Jag skulle hjälpa en vän att hitta en bärbar dator som var liten och smidig, ingen trekilosklump, utan något i stil med iBook. Det visade sig att det inte gick att hitta på PC-sidan annat än till betydligt högre priser än på mac-sidan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Sen har AppleStore aldrig varit billiga på tillbehör.

Det är inte riktigt sant. När jag skulle köpa en extra nätadapter och ett externt tangentbord så var Apple Store billigast (visst, det är ju Apples egna prylar - men det är fortfarande tillbehör).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-06 12:20

Apple har ofta haft högt prissatta varor. Nu finns det dock flera produkter som riktar sig mot konsumenter (t.ex. iBook, eMac) som har ett väldigt attraktivt prisläge om man jämför med motsvarande Pc-burkar. Även iMacen är inte speciellt dyr om man jämför med liknande datorer som t.ex. denna Nec som säljs för 1599 dollar Nec Powermate Eco. Att apple är dyra på tillbehör som minne mm kan jag hålla med om. Apple Stores priser på minnen är ju hutlösa.

1
Bevaka tråden