Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth 5.1 kan bestämma din position ner till centimetern

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya versionen ska erbjuda förbättrad navigation inomhus, och ska kunna se åt vilket håll användaren står vänd.

Läs hela artikeln här

Kan vi få det implementerat i nästa generation av Apple TV-fjärrkontroller, tack. Så fjärren går att hitta när den smugit sig ned nånstans mellan soffkuddarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 12:25
Ursprungligen av Sir N.:

Kan vi få det implementerat i nästa generation av Apple TV-fjärrkontroller, tack. Så fjärren går att hitta när den smugit sig ned nånstans mellan soffkuddarna.

Instämmer! Jag har funderat på om jag behöver en Tile någonstans, men kommit fram till att det bara är glasögonen och AppleTV-fjärren jag ibland letar efter. En Tile fastklistrad på fjärrens baksida skulle ju även vara en designförbättring, så man känner skilnad på upp och ner i mörkret. Men till glasögonen... där skulle jag gärna ha en inbyggd blåtandskrets!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-31 12:45
Ursprungligen av Sir N.:

Kan vi få det implementerat i nästa generation av Apple TV-fjärrkontroller, tack. Så fjärren går att hitta när den smugit sig ned nånstans mellan soffkuddarna.

Ursprungligen av IngoX:

Instämmer! Jag har funderat på om jag behöver en Tile någonstans, men kommit fram till att det bara är glasögonen och AppleTV-fjärren jag ibland letar efter. En Tile fastklistrad på fjärrens baksida skulle ju även vara en designförbättring, så man känner skilnad på upp och ner i mörkret. Men till glasögonen... där skulle jag gärna ha en inbyggd blåtandskrets!

Haha, hög igenkänningsfaktor från när jag använde Apple TV på det där Jag tappade förvisso inte bort fjärren särskilt ofta, mest när jag hade allt för mycket pryttlar på soffbordet eller när den gled ner mellan soffkuddarna, men att kunna känna skillnad på upp och ner på kontrollen hade sannerligen inte varit fel!

Angående glasögonen, jag är blind som en mullvad utan glasögon så jag tappar inte bort mina eftersom jag skulle vara hjälplös utan dem, men Intel utvecklade ju en referensdesign för AR-glasögon för något år sedan. Det blev inget av just det projektet, men det visar ju onekligen att det inte borde vara några problem att bygga in en Bluetooth-krets och några radioantenner i ett par glasögon.

https://www.99.se/artikel/11299-intel-bygger-...

Förlåt min dumma fråga nu men är bluetooth 4.3, 5.1 osv firmware med samma hårdvara?
Lämnade in bilen på service för en vecka sen och då sa de att de uppdaterat mjukvaran utan att berätta några detaljer.
Men titta lite och bluetooth versionen hade uppdaterats till 5.0.
Så är det bara bilens version eller är det faktiskt bluetooth 5.0? ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-31 20:30
Ursprungligen av Mackan1984:

Förlåt min dumma fråga nu men är bluetooth 4.3, 5.1 osv firmware med samma hårdvara?
Lämnade in bilen på service för en vecka sen och då sa de att de uppdaterat mjukvaran utan att berätta några detaljer.
Men titta lite och bluetooth versionen hade uppdaterats till 5.0.
Så är det bara bilens version eller är det faktiskt bluetooth 5.0? ?

Bluetooth är både hårdvara och mjukvara, så en produkt som utrustats med kretsar för Bluetooth 4.3 stöder inte Bluetooth 5. Det låter underligt att du skulle fått BT5 efter en uppdatering, kan det vara så att det bara är bilens mjukvaruversion för Bluetooth som uppdaterats till version 5? Hur ny är bilen? Det enda jag kan tänka mig är att den utrustades med hårdvara för Bluetooth 5, men att firmwaren inte var redo och levererades med Bluetooth 4.3-firmware. Känns osannolikt, men det är den enda förklaringen jag kan tänka mig.

  • Medlem
  • 2019-01-31 20:51

Google, Kina, Ryssland och andra skurkar jublar! Äntligen har dom full kontroll över folket!

Ursprungligen av ekloev:

Bluetooth är både hårdvara och mjukvara, så en produkt som utrustats med kretsar för Bluetooth 4.3 stöder inte Bluetooth 5. Det låter underligt att du skulle fått BT5 efter en uppdatering, kan det vara så att det bara är bilens mjukvaruversion för Bluetooth som uppdaterats till version 5? Hur ny är bilen? Det enda jag kan tänka mig är att den utrustades med hårdvara för Bluetooth 5, men att firmwaren inte var redo och levererades med Bluetooth 4.3-firmware. Känns osannolikt, men det är den enda förklaringen jag kan tänka mig.

Är nog garanterat som du säger att det är bilens mjukvaruversion som uppdaterats.
Även om det var bt5 skulle jag inte se nyttan med den för en bil som endast agerar telefon och högtalare för media.

Men ville baka in den frågan när jag ändå funderade på om varje version av bluetooth är hårdvara också. ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Förlåt min dumma fråga nu men är bluetooth 4.3, 5.1 osv firmware med samma hårdvara?
Lämnade in bilen på service för en vecka sen och då sa de att de uppdaterat mjukvaran utan att berätta några detaljer.
Men titta lite och bluetooth versionen hade uppdaterats till 5.0.
Så är det bara bilens version eller är det faktiskt bluetooth 5.0? ?

Jag tror det är mest stöd för nya telefonmodeller som läggs in vid mjukvaruuppdateringen av BT.

1
Bevaka tråden