Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa häfte i InDesign

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-29 23:05

Jag gör då och då en liten föreningstidning på 8 sidor A5 (två ihopvikta A4-ark).

När jag använde PageMaker en gång i tiden fanns en liten plug-in som hette "Skapa häfte". Den skapade ett nytt dokument och placerade ut sidorna så att det bara var att trycka ut min lilla publikation på laserskrivaren.

Finns det något motsvarande till InDesign?

Jag har inte hittat någon sådan funktion i programmet så nu sitter jag och baxar runt sidorna manuellt för att få det att stämma.

Visst finns det!

Ladda ned bifogad fil, packa upp och lägg i mappen Scripts i InDesignmappen. Du hittar sedan "Impose 2-up booklet" i paletten Skript.

/Peter

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Wärn
Visst finns det!

Ladda ned bifogad fil, packa upp och lägg i mappen Scripts i InDesignmappen. Du hittar sedan "Impose 2-up booklet" i paletten Skript.

/Peter

Ciao!

Är det Shane Stanleys script?

Ja.

These scripts have been installed in an uneditable form; the editable versions will be available shortly. The scripts are free, but if you think they are worth something to you, I won’t reject any payments.

• Special thanks to Dave Saunders, for his testing and invaluable suggestions.

You use these scripts entirely at your own risk.

Shane Stanley, March 2002

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-30 20:21

Helt enkelt strålande!
Stort tack Peter för tipset. Funkar perfekt.

Det följde ju med en pryl för sånt här på CD-skivan till version 1.5. Den rullade bara i Classic och minns jag rätt så var den rätt strulig att ha att göra med.

Skulle Richard kika in i tråden på nytt så kanske han kan svara på hur det här med att skapa häfte ser ut i CS-versionen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-31 02:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Wärn
Visst finns det!

/Peter

Mappen Scripts? Finns ju inte! :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det följde ju med en pryl för sånt här på CD-skivan till version 1.5. Den rullade bara i Classic och minns jag rätt så var den rätt strulig att ha att göra med.

Skulle Richard kika in i tråden på nytt så kanske han kan svara på hur det här med att skapa häfte ser ut i CS-versionen?

Det ser ut precis som i 2.0.2, dvs ingen sådan funktion.

(ja, jag delar er uppfattning att det borde finnas)

Citat:

Mappen Scripts? Finns ju inte! :/

1. Uppdatera till 2.02 (om du inte redan gjort det innan).

2. Saknar du fortfarande mappen "Scripts" så får du själv skapa den… Den ska ligga i samma mapp som InDesign.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 15:03

Kanonbra. Installerat och funkar. Men jag laddade ner efter länken. Var hittar jag "hemsida" eller liknande om jag vill läsa lite om de 3 olika skripten?

Hanterar CS scripts annorlunda? Jag kan inte få det att fungera i CS men det fungerar fint i 2.0.1.

Tacksam för hjälp!

CS och InDesign 2.0.2 har olika scriptingmodeller. De flesta script gjorda för 2.0.2 funkar därför inte i CS.

När det gäller funktionen "Skapa häfte" så är ett ännu bättre alternativ att skaffa "PageMaker Plugin-Pack" som numera ingår i Creative Suite, men som kan köpas till för de som inte fick det inkluderat i CS

Tack för att du finns Richard. Jag skall omedelbart beställa PageMaker plug-in(en). I avvaktan på den finns scriptet tydligen även för CS leta på den här sidan.

Ursprungligen av Chilawert:

Tack för att du finns Richard. Jag skall omedelbart beställa PageMaker plug-in(en). I avvaktan på den finns scriptet tydligen även för CS leta på den här sidan.

Vill du testa pluginen som finns med i PageMaker PluginPack kan du testa den version som ALAP har på sin hemsida. Det är den tekniken vi licensierat och skickar med i Plugin Packen.

Gå till www.ALAP.com och testa demon på InBooklet. Den version som du får när du beställer PageMaker Pluginpack är en nedbantad InBooklet i princip.

/Mattias

1
Bevaka tråden