Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HighSierra på osupportad maskin

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-24 09:51

Jag har en MabookPro 2009 5.2 (early 2009 tror jag), som jag försöker installera HighSierra på enligt:
http://dosdude1.com/highsierra/
Någon annan som har testat?
Jag kan göra en bootbar USB-sticka men när jag bootar upp maskinen med Alt och väljer USB, så går Progress Bar upp hela vägen till slutet, sedan stannar den där (mellan steg 4 och 5). Jag får aldrig upp Installationsprogrammet, har väntat flera timmar. Jag har testat två olika USB-stickor, en snurrhårddisk, kopierat HighSierrainstallationsfilen igen (samma fil funkade på en vanlig MacbookAir, ver 13.0.64), men jag får samma resultat. Enda skillnaden är att snurrhårddisken döps om till Mac OS X Base Install Disk (eller liknande), det gjordes aldrig med USB-stickorna.
Till saken hör att maskinen har en 1 TB SSD internt, som jag ska installera på, men jag tycker snurrhårddisken borde boota upp normalt oavsett det.

Någon annan som har testat detta, och/eller har något tips?
Jag har inte testat med Verbose mode än för att se var den hänger sej.... jag ska även testa med att ladda ner HighSierra via Tools menu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-24 12:36

Uppdatering:
Jag laddade ner HighSierra via Tools-menyn. Då kunde jag börja installera HighSierra på Maten, men drygt halvvägs kraschade installationen och Maten startades om med en förbudsikon. Installerade igen, den gick längre, kraschade igen. Efter en tredje installation gick det hela vägen, till Starta om-knappen. Men vid omstart samma förbudsikon.
Testar nu med att installera på en snurrhårddisk istället....

Edit: Skit bakom spakarna.... missade att köra macOS Post Install innan jag bootade på den inbyggda SSDn. Och att min installationsfil var för gammal. Nu funkar det, även om jag fick felmeddelande vid uppdatering av systemet via AppStore. Den visar i alla fall 10.13.6 nu.

Senast redigerat 2019-02-24 15:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-24 20:22

Varför inte köra Mojave? ?
http://dosdude1.com/mojave/

SnazzyLabs lade just upp en video om detta:

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-02-25 13:33

Jag kör Mojave med samma patch-paket på en 17" MBP och det funkade bra. Man får vara lite försiktig med uppdateringar såklart, men över lag har jag inget att klaga på. Enkelt om man bara följer alla steg i guiden.

Fler macmodeller supportas vad gäller WiFi nu. Funkade fint på min Imac 20" Early 2008.

1
Bevaka tråden