Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och Fremskrittspartiet i varumärkesdispyt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-05 08:22

Norska VG rapporterar att Apple motsatt sig den varumärkesregistrering som Fremskrittspartiet sökt på sin äpple-logga.

Fremskrittspartiet ska ha gjort någon grafisk uppdatering av loggan och velat registrera den i 10 nya klasser där Apple motsatt sig registreringen inom vissa områden. Förhandlingar pågår och norska patentverket har gett en frist till 12 maj för parterna att lösa frågan.

#Nyhetstips

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-05 11:02

Sicket trams av Apple. Ska inte frukthandlarna få göra reklam för bra pris på äpplen framöver heller? Pfft.

Och Apple var ju heller inte först direkt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-05 13:50
Ursprungligen av zinned:

Sicket trams av Apple. Ska inte frukthandlarna få göra reklam för bra pris på äpplen framöver heller? Pfft.

Lugn, frukthandlarna har sitt område tryggat.

Kamelhandeln blomstrar också, trots att det finns ett multinationellt tobaksbolag som heter Camel. Och bärstånden längs de svenska sommarvägarna kan fritt avbilda sina varor trots att det finns en svensk mobiloperatör som har ett hallon som sin logga.

Däremot om du vill starta en reklambyrå som heter Hallon kanske du får svårt att registrera den eftersom ett företag redan registrerat det varumärket inom tre områden: telekommunikation, reklamtjänster samt finansiella tjänster.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Och Apple var ju heller inte först direkt...

Historien med Apple Corps vs Apple Computer ör ju ett bra exempel på förhandlingar och gränsdragning mellan varumärken och verksamhetsområden.

Ursprungligen av IngoX:

Historien med Apple Corps vs Apple Computer ör ju ett bra exempel på förhandlingar och gränsdragning mellan varumärken och verksamhetsområden.

Ja åtminstone tills Apple Inc. bestämde sig för att ge sig in i musikbranschen. Men även det löste sig ju med tiden!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-05 15:11
Ursprungligen av IngoX:

Lugn, frukthandlarna har sitt område tryggat.

Kamelhandeln blomstrar också, trots att det finns ett multinationellt tobaksbolag som heter Camel. Och bärstånden längs de svenska sommarvägarna kan fritt avbilda sina varor trots att det finns en svensk mobiloperatör som har ett hallon som sin logga.

Däremot om du vill starta en reklambyrå som heter Hallon kanske du får svårt att registrera den eftersom ett företag redan registrerat det varumärket inom tre områden: telekommunikation, reklamtjänster samt finansiella tjänster.

Jag förstår väl det, det gör dock inte det mindre tramsigt av Apple att blanda sig i detta scenariot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-05 16:28
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår väl det, det gör dock inte det mindre tramsigt av Apple att blanda sig i detta scenariot.

Du får tycka att det är tramsigt, men här är det Fremskrittspartiet som i sin ansökan troligen överlappar något som Apple redan har varumärkesskydd för i Norge. Det kan lösas genom att specificera ansökan bättre. Apple och Fremskrittspartiet har så olika verksamheter att det inte borde vara något problem.

Det är få fall där man skulle kunna blanda ihop logotyperna, som inte är särskilt lika i sina olika sammanhang. Men om Apple inte protesterar nu så har de tappat sin möjlighet att ingripa i framtiden, om en överlappning med risk för sammanblandning skulle ske.

Exempel: I svenska PRV-databasen har Apple skyddat att använda sin Apple-logga inom varuområde ”Spel och leksaker”. Kanske har Fremskrittspartiet sökt samma i Norge, med tanke på kampanjmaterial. I ett påhittat scenario kanske FrP i nästa valrörelse då de propagerar för starkare norskt försvar gör ett par dockor i form av soldaterna Ole och Britt med ett stort fremskritts-äpple på bröstet. Även om logotyperna inte är så lika, skulle alla utom de som känner till norsk valrörelse associera till en ”Apple-soldier”. Om Apple inte protesterar nu kan de inte heller göra det då FrP har fått rättigheten.

Man kan också tänka sig att det är inom trycksaker för utbildning det kan finnas överlappning. Men som sagt, FrP tror att de löser detta:

Citat:

Fredrik Färber, Generalsekretær i Frp, sier til VG at spliden skyldes at partiet har gjort noen grafiske oppdateringer på eplet, og varemerkeregistrert logoen i 10 nye klasser.

Hoveddelen av de klassene vi har varemerkeregistrert eplet vårt i omfatter politisk virksomhet, utdanningsvirksomhet og så videre. Men vi vil også beskytte logoen vår for bruk på valgkampeffekter, klær og andre småartikler. Men det finnes også andre ting innenfor de klassene, forteller han.

Han sier Apple har sendt innsigelser på flere av klassene FrP har registrert varemerket i, men ikke alle.

– Dette mener vi at vi kan løse ved å spesifisere hvilke deler av de klassene Frp varemerkebeskytter eplet vårt i. Slik det ser ut nå tror jeg det kan være en løsning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-03-06 10:42
Ursprungligen av IngoX:

Du får tycka att det är tramsigt, men här är det Fremskrittspartiet som i sin ansökan troligen överlappar något som Apple redan har varumärkesskydd för i Norge. Det kan lösas genom att specificera ansökan bättre. Apple och Fremskrittspartiet har så olika verksamheter att det inte borde vara något problem.

Absolut, så kan det vara. Mitt uttalande baseras enbart på jämförelsen av bilderna, ingående information kring vad deras respektive ansökningar ämnar att täcka känner ju ingen här till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-06 12:25

Jag kollade registreringarna för Fremskrittspartiet på patentstyret.no och det framgår att de bland annat registrerat sitt äpple under produktområdena 9 -Datorprogramvaror, applikationer till mobiler och under 42 -Design och utveckling av av datamaskiner och dataprogram. Detta får ju sägas vara Apples kärnområden, mer än ett politiskt partis kärnområden.

https://search.patentstyret.no/Trademark/2018...
https://search.patentstyret.no/Trademark/2018...

Varför behöver FrP registrera sig inom alla dessa produktområden? Om de vill ge ut en mobilapp kommer de nog i praktiken ändå använda sig av ett annat företag (som har en egen logga) för att utveckla och ge ut appen. Och man behöver väl inte ha skyddad varumärkesrätt innan man trycker på sin logga som reklam på andra produkter? Jag skulle tro att de till exempel kunde skänka android-plattor till någon förening eller skola de vill stödja, med sitt eget röda äpple på, i propagandasyfte. Inte förrän det gjordes i väldigt stor mängd tror jag Apple ens skulle orka klaga på att det eventuellt inkräktar på deras rättsliga varumärkesrätt.

Jag har ingen egentlig kunskap om varumärkesrätt, men tyckte frågan var intressant eftersom den vanligaste reaktionen är den som @Zinned spontant hade. Särskilt när nyheten nu även dyker upp på engelsspråkiga tekniksajter där reaktionen i kommentarsfält liksom här i norden vanligtvis är "Apple är idioter och översittare! För sin egen skull borde de låta bli att driva såna här tramsiga varumärkesfrågor då det bara ger dålig karma!" Ex Macrumors

Om jag får gissa har FrP använt någon reklambyrå/advokatbyrå som är mer van vid ett företags behov. Jämför man andra norska partier (undantaget Høyre) har de betydligt smalare varumärkesskydd på sina namn och symboler. Venstre har inte registrerat sitt namn eller symbol alls. Jämför man i Sverige är det likadant. Socialdemokraterna har glömt? att varumärkesskydda sin nuvarande ros, däremot finns den gamla rosen och S-symbolen registrerad. Liberalerna med nyast logo har också en smalt definierad användning, så det är inte enbart en modetrend bland politiska partier att vara mer omfattande med sina registreringar. Min gissning är att FrP bara sökt det någon byrå föreslagit åt dem, och att etablerade politiska partier annars inte bryr sig så mycket, det är i allas egenintresse att inte kunna sammanblandas med fel parti och utarbeta en särskiljande symbol. För jag tror inte på allvar att FrP vill skydda sitt varumärke inom Hushålls- och köksredskap för att ta marknadsandelar där, även om det då passar väldigt bra med ett äpple

Sedan kan man ifrågasätta varför Apple ska skydda sitt varumärke inom så många områden där de inte är aktiva. De är till exempel beviljade varumärkesskydd för sin logga inom produktområde 32 - Artikler for røkere; tobakk; askebegre; fyrstikker; lightere for røkere; elektroniske sigaretter. Jag tror inte Apple kommer tillverka cigarettändare med sin logga på. Men det skulle försvaga deras varumärke om någon annan gjorde det, och då skyddar man sig rättsligt innan det sker.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, så kan det vara. Mitt uttalande baseras enbart på jämförelsen av bilderna, ingående information kring vad deras respektive ansökningar ämnar att täcka känner ju ingen här till.

1.5 timme senare så hade vi rätt ingående information här...

Vilket inte förvånar mig eftersom trademarkansökningar är offentliga handlingar.

Ursprungligen av IngoX:

Jag kollade registreringarna för Fremskrittspartiet på patentstyret.no och det framgår att de bland annat registrerat sitt äpple under produktområdena 9 -Datorprogramvaror, applikationer till mobiler och under 42 -Design och utveckling av av datamaskiner och dataprogram. /klipp/.

Bra information som alltid. Är du inte påläst så läser du på!

Jag är uppriktigt imponerad!

1
Bevaka tråden