Håller på och försöker lura ut hur jag ska kunna göra min befintliga belysning HomeKit-kompatibel och har så här långt kommit nästan hela vägen. Funderar på att ersätta alla dimmers med Lightwaves variant som gör det möjligt att styra både via HomeKit och rent fysiskt som man är van vid:
https://www.apple.com/se/shop/product/HM182ZM...

Däremot så har jag inte lyckats knäcka hur jag ska hantera de trappbrytare som jag också har. T.ex. så har jag en trappbrytare i var ände av ett hyfsat stort kök som styr de två belysningsgrupperna kök+matplats.
Jag inbillar mig att jag lika gärna klarar mig med en vanlig on/off brytare (som är HomeKit-kompatibel) som installeras i dosan där den ena trappbrytaren sitter och att jag sedan kompletterar med två stycken smarta knappar (en i varje dosa som idag har trappbrytare) där jag då kan koppla scenarion till respektive knapp som säger ungefär "Tänd belysningen i kök och matplats, sätt dimmer på 30%" respektive "Släck kök och matplats".

Själva brytaren finns ju rätt många varianter som är HomeKit-kompatibla (t.ex. Fibaro Single Switch), men det jag inte hittat är någon vettig tryckknapp som helst till och med kan ersätta de som idag sitter monterade i dosorna.
Är det någon som har hittat någon variant på tryckknapp som klarar det jag har behov av?
När jag ändå har er på tråden: vad finns det för alternativ till Fibaro single switch som inte kräver någon extra hub utöver HomeKit-servern?

Tackar!

/Jonas

Senast redigerat 2019-03-05 23:09