Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Galaxy S10 Plus träffar rätt på nästan alla punkter

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De mest uppmärksammade egenskaperna är kanske inte så intressanta eller lyckade, men Galaxy S10 Plus är en återvändo till storform för Samsung.

Läs hela artikeln här

Det här med fingeravtrycksläsaren, efter att ha sett några Youtube reviews så verkar det som att man inte ska trycka hårt och det är vad de flesta verkar göra vilket då upplevelös som den är dålig.

Edit: glömde en sak, ni borde ta upp att det skiljer i processor och enligt mig är det lite kasst att man tar samma pris för sämre produkt vilket tester visar mellan Exynos 9820 och den andre som jag glömt namnet på.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-06 16:44
Ursprungligen av Corrado82:

Det här med fingeravtrycksläsaren, efter att ha sett några Youtube reviews så verkar det som att man inte ska trycka hårt och det är vad de flesta verkar göra vilket då upplevelös som den är dålig.

Edit: glömde en sak, ni borde ta upp att det skiljer i processor och enligt mig är det lite kasst att man tar samma pris för sämre produkt vilket tester visar mellan Exynos 9820 och den andre som jag glömt namnet på.

Nja, det stämmer inte riktigt. I majoriteten av fallen ber telefonen explicit om att jag ska trycka hårdare för att den ska kunna läsa av, och när jag medvetet trycker till lite extra brukar det gå bättre. Problemet är att den också är ganska känslig för placeringen, vilket leder till att den antingen ber mig om att trycka hårdare, eller om att placera fingret över hela sensorn. Ansiktsavläsningen hinner i regel låsa upp telefonen innan fingeravtrycksläsaren har fått rätsida på om jag är den jag är. Fingeravtrycksläsaren lyckas ärligt talat ganska ofta, men det blir tillräckligt ofta fel för att jag inte vill använda den.

Ja Exynos 9820 är i tester inte lika snabb som Snapdragon 855, men för oss internationella kunder spelar det ingen större roll eftersom modellen med Snapdragon inte säljs här. Samsung använder de egna Exynos-kretsarna på internationella marknader, och under praktiskt bruk är Exynos 9820 väldigt snabb. Om användarupplevelsen är bra spelar det ju ingen roll vilken krets som tuffar på under ytan. Men jag hade absolut inte protesterat om Samsung valt att köra Snapdragon på samtliga marknader, de har med få undantag varit snabbare än sina Exynos-motsvarigheter.

Ursprungligen av ekloev:

Nja, det stämmer inte riktigt. I majoriteten av fallen ber telefonen explicit om att jag ska trycka hårdare för att den ska kunna läsa av, och när jag medvetet trycker till lite extra brukar det gå bättre. Problemet är att den också är ganska känslig för placeringen, vilket leder till att den antingen ber mig om att trycka hårdare, eller om att placera fingret över hela sensorn. Ansiktsavläsningen hinner i regel låsa upp telefonen innan fingeravtrycksläsaren har fått rätsida på om jag är den jag är. Fingeravtrycksläsaren lyckas ärligt talat ganska ofta, men det blir tillräckligt ofta fel för att jag inte vill använda den.

Ja Exynos 9820 är i tester inte lika snabb som Snapdragon 855, men för oss internationella kunder spelar det ingen större roll eftersom modellen med Snapdragon inte säljs här. Samsung använder de egna Exynos-kretsarna på internationella marknader, och under praktiskt bruk är Exynos 9820 väldigt snabb. Om användarupplevelsen är bra spelar det ju ingen roll vilken krets som tuffar på under ytan. Men jag hade absolut inte protesterat om Samsung valt att köra Snapdragon på samtliga marknader, de har med få undantag varit snabbare än sina Exynos-motsvarigheter.

Kan tänka mig att det svårt att hitta rätt med fingret med tanke på hur liten läsaren är.

Angående processorn. Med tanke på när S9 kom som då hade sämre batteritid med Exynos vs SD till en början så kan det ha stor betydelse. Tycker dock framförallt att man egentligen får en något sämre telefon. Det du skrev med de olika lägena på energisp och att det blev sämre anslutning låter ju som en sådan sak som kan påverkas av valet av kretsar

  • Medlem
  • 2019-03-06 18:30

Tack för trevlig och informativ läsning.
Aj aj, börjar bli svårt att bestämma vilken bästa telefon blir, får invänta ordentlig rapport av Nokia 9 samt även lansering och test av Huawei P30 pro. Blir att hålla i pengarna en tid ännu

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-06 19:08
Ursprungligen av Corrado82:

Kan tänka mig att det svårt att hitta rätt med fingret med tanke på hur liten läsaren är.

Angående processorn. Med tanke på när S9 kom som då hade sämre batteritid med Exynos vs SD till en början så kan det ha stor betydelse. Tycker dock framförallt att man egentligen får en något sämre telefon. Det du skrev med de olika lägena på energisp och att det blev sämre anslutning låter ju som en sådan sak som kan påverkas av valet av kretsar

Absolut, visst kan det vara så, men batteritiden är bra med Exynos så det är inte så att nordiska kunder får en dålig batteriupplevelse medan amerikanska kunder får den bra. Om amerikanska marknaden får bättre batteritid är det så klart synd, men det är inget vi kan påverka. En Samsung-representant berättade faktiskt alldeles nyss att Exynos är bättre lämpade för de radiofrekvenser som används i svenska mobilnät. Eftersom andra telefontillverkare använder Snapdragon vet jag inte om jag riktigt tror på det, men jag ska undersöka saken närmare.

Angående energisparande lägen är det ju en mjukvarufunktion som sannolikt skulle ha samma egenskaper om de används med en Snapdragon-krets istället. Kan försöka få svar om detta också, men sannolikheten för att en Samsung-representant skulle erkänna att de kretsar som används här är sämre än de i andra regioner är nog inte så stor

  • Medlem
  • 2019-03-06 22:18

Tack för en bra genomgång av vidundert ?
Var och klämde och kände på dem idag
Mycket trevliga, hade någon haft penna så kanske man hade förbokat. Intressant med fingeravtryckläsare under skärmen för flera andra som testat och inte gillat tidigare versioner verkar tycka denna är riktigt bra.

Frågade i de butiker jag var i hur försäljningen går och de flesta säger att de säljer fler Huawei och Samsung än iPhone nuförtiden och Mate 20 Pro är en hit precis som förbokning av S10 orna

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-06 23:09
Ursprungligen av PaO:

Tack för en bra genomgång av vidundert ?
Var och klämde och kände på dem idag
Mycket trevliga, hade någon haft penna så kanske man hade förbokat. Intressant med fingeravtryckläsare under skärmen för flera andra som testat och inte gillat tidigare versioner verkar tycka denna är riktigt bra.

Frågade i de butiker jag var i hur försäljningen går och de flesta säger att de säljer fler Huawei och Samsung än iPhone nuförtiden och Mate 20 Pro är en hit precis som förbokning av S10 orna

Kul att den uppskattades! Ja hur mycket problem man har med fingeravtrycksläsaren är också en individuell fråga, mitt sätt att placera fingret på skärmen kan vara mer besvärligt än hur andra personer gör det, och man kan också motverka problemen genom att registrera samma finger från flera vinklar. Men jag har ändå problem med att det strular tillräckligt ofta för att det ska bli ett irritationsmoment, och det är synd att inte kunna utnyttja den gedigna säkerheten som fingeravtrycksläsaren erbjuder.

Just konkurrensen mellan S10-familjen och Mate 20 Pro blir väldigt intressant. Den står sig fortfarande väldigt bra mot S10:orna, och jag misstänker att P30 Pro blir en väldigt värdig konkurrent till Galaxy S10e. Det är Jakob som åker på Huaweis event, ska bli mycket intressant att se vad de presenterar där!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-06 23:15
Ursprungligen av spode:

Tack för trevlig och informativ läsning.
Aj aj, börjar bli svårt att bestämma vilken bästa telefon blir, får invänta ordentlig rapport av Nokia 9 samt även lansering och test av Huawei P30 pro. Blir att hålla i pengarna en tid ännu

Kul att den uppskattades! Ja både jag och Jakob blev väldigt fascinerade av genomgången som Nokias representant höll i under MWC, i teorin lät det väldigt lovande och jag hoppas att det blir lila bra i praktiken. P30 Pro kan även den bli riktigt bra om de gifter de goda egenskaperna hos Mate 20 Pro med den beryktade 10x telefotokameran. Men jag gillade också det jag hann testa på med Galaxy S10e, så köpet i den storleks- och prisklassen blir inte helt självklart den här våren. Jag är också spänd på att se hur det blir!

Ursprungligen av PaO:

Frågade i de butiker jag var i hur försäljningen går och de flesta säger att de säljer fler Huawei och Samsung än iPhone nuförtiden och Mate 20 Pro är en hit precis som förbokning av S10 orna

Fast jag undrar om det någonsin varit så att butikerna sålt fler Iphone än andra märken, kanske vissa perioder. Men en så stor del av Iphone-försäljningen sker i Apples egna butiker.

Men för Samsungs del handlar det verkligen om att stjäla kunder både från Apple och från Huawei & Co. S10 verkar onekligen på det hela taget bra – ska bli spännande att se när jag använder den nu nästa vecka.

  • Medlem
  • 2019-03-07 12:30
Ursprungligen av jakobnilsson:

Fast jag undrar om det någonsin varit så att butikerna sålt fler Iphone än andra märken, kanske vissa perioder. Men en så stor del av Iphone-försäljningen sker i Apples egna butiker.

Men för Samsungs del handlar det verkligen om att stjäla kunder både från Apple och från Huawei & Co. S10 verkar onekligen på det hela taget bra – ska bli spännande att se när jag använder den nu nästa vecka.

Akta dig - du kan fastna

  • Medlem
  • 2019-03-07 12:58
Ursprungligen av jakobnilsson:

Fast jag undrar om det någonsin varit så att butikerna sålt fler Iphone än andra märken, kanske vissa perioder. Men en så stor del av Iphone-försäljningen sker i Apples egna butiker.

Men för Samsungs del handlar det verkligen om att stjäla kunder både från Apple och från Huawei & Co. S10 verkar onekligen på det hela taget bra – ska bli spännande att se när jag använder den nu nästa vecka.

Kolla på Telias topplista över mest sålda smartphones (finns på deras blogg). 7 av 10 platser är iPhone-modeller i deras senaste uppdatering från häromdagen. Så nog sälj det många iPhones i andra butiker än Apples egna alltid

Ursprungligen av S_Z:

Kolla på Telias topplista över mest sålda smartphones (finns på deras blogg). 7 av 10 platser är iPhone-modeller i deras senaste uppdatering från häromdagen. Så nog sälj det många iPhones i andra butiker än Apples egna alltid

Det säljs absolut många Iphone i telebutikerna! Menade bara att en stor del också sker direkt från Apple. Dvs, vi kan inte säga varken det ena eller det andra genom att BARA titta på hur försäljningen ser ut i butiker. Inte för att någon här har föreslagit det heller

Är otroligt sugen att testa galaxy s10+. Det som håller mig tillbaka är samtliga lösenord som är sparade i apples keychain, ca 130 lösenord med apple egna lösenordsgenerator.

Finns det något bra sätt att exportera lösenorden kanske?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-07 14:43
Ursprungligen av Cancerman:

Är otroligt sugen att testa galaxy s10+. Det som håller mig tillbaka är samtliga lösenord som är sparade i apples keychain, ca 130 lösenord med apple egna lösenordsgenerator.

Finns det något bra sätt att exportera lösenorden kanske?

Det här är inte något jag har testat på i praktiken, så jag kan inte med 100% garanti lova att det fungerar, men jag vet att man kan exportera lösenord från Keychain till CSV-filer, som sedan kan importeras till en lösenordshanterare (Lastpass, 1Password, Dashlane, etc). Jag har aldrig testat att importera lösenord in i Android, så jag vet inte om de kan importeras direkt till systemet eller om man måste gå via en lösenordshanterare.

Men intressant fråga, det här kanske är något vi borde undersöka djupare och skriva en guide på, för den som vill gå från IOS till Android är det ändå ett antal frågor runt övergången som kan vara knepiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-07 17:42

Vilken Applemodell ska denna konkurrera med? Nu finns det ju inte så många Applemodeller så jag antar att det är XS Max? Om det är så, är den främsta anledningen till köp av denna i så fall priset? Om man nu absolut inte vill ha just en Android eller Samsung.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-07 17:50
Ursprungligen av xms67:

Vilken Applemodell ska denna konkurrera med? Nu finns det ju inte så många Applemodeller så jag antar att det är XS Max? Om det är så, är den främsta anledningen till köp av denna i så fall priset? Om man nu absolut inte vill ha just en Android eller Samsung.

Ja precis det är Iphone Xs Max som är motsvarigheten i Apples läger. Jag blev också väldigt förvånad när jag fick se priserna, hade väntat mig att de skulle lägga sig ganska nära Apple i prisnivå. En Galaxy S10 Plus med 512 GB lagring kostar ungefär lika mycket som en Iphone Xs Max med 64 GB lagring, och en Galaxy S10 Plus med 1 TB lagring kostar snäppet under vad en Iphone Xs Max med 512 GB lagring kostar. Ur det perspektivet är S10-familjen väldigt prisvärda, och Samsungs förbokningskampanj erbjuder dessutom Galaxy Buds-hörlurarna som jag gillar väldigt mycket, och något sådant erbjuds inte i Apple-lägret.

  • Medlem
  • 2019-03-07 17:58
Ursprungligen av ekloev:

Ja precis det är Iphone Xs Max som är motsvarigheten i Apples läger. Jag blev också väldigt förvånad när jag fick se priserna, hade väntat mig att de skulle lägga sig ganska nära Apple i prisnivå. En Galaxy S10 Plus med 512 GB lagring kostar ungefär lika mycket som en Iphone Xs Max med 64 GB lagring, och en Galaxy S10 Plus med 1 TB lagring kostar snäppet under vad en Iphone Xs Max med 512 GB lagring kostar. Ur det perspektivet är S10-familjen väldigt prisvärda, och Samsungs förbokningskampanj erbjuder dessutom Galaxy Buds-hörlurarna som jag gillar väldigt mycket, och något sådant erbjuds inte i Apple-lägret.

Glöm inte snabbladdare i boxen ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-07 18:01
Ursprungligen av PaO:

Glöm inte snabbladdare i boxen ?

Haha Jag hoppas för Apples skull att de ändrar inriktning och inkluderar en snabbladdare med höstens telefoner, det är nästan lite tragikomiskt att vi fortfarande kan dra det skämtet.

  • Medlem
  • 2019-03-07 18:03

Samsung har satt ribban högt och nu är det upp till bevis från övriga ledande tillverkare.
Borgar även mycket bra inför Note 10 ?

  • Medlem
  • 2019-03-07 18:16
Ursprungligen av ekloev:

Haha Jag hoppas för Apples skull att de ändrar inriktning och inkluderar en snabbladdare med höstens telefoner, det är nästan lite tragikomiskt att vi fortfarande kan dra det skämtet.

Vore kul om en S10 laddade en iPhone snabbare trådlöst än den laddare som följer med i boxen till iPhone ?

Var på IKEA som ni skrivit om börjat sälja USB kablar
USB till micro =49 kr
USB till C = 49 kr
USB till Lightning = 79 kr
Antingen tar Apple 30 kr eller passar IKEA på eller både och

Ser ut som att Samsung återgår till sina sjukt övermättade bilder för att vinna massan...?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-07 18:38
Ursprungligen av PaO:

Vore kul om en S10 laddade en iPhone snabbare trådlöst än den laddare som följer med i boxen till iPhone ?

Var på IKEA som ni skrivit om börjat sälja USB kablar
USB till micro =49 kr
USB till C = 49 kr
USB till Lightning = 79 kr
Antingen tar Apple 30 kr eller passar IKEA på eller både och

Gällande just USB till Lightning kostar den mer eftersom Apple tar betalt för kretsarna som krävs för Lightning-kontakten, så det är ett prispåslag IKEA inte kan komma ifrån. Det enda alternativet vore att inte ta extra betalt för det och tjäna ingenting på laddarna

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-07 18:43
Ursprungligen av carlsson:

Ser ut som att Samsung återgår till sina sjukt övermättade bilder för att vinna massan...?

Tänker du på bilden med videoklippet som visas? Där spelar jag upp en HDR-video på telefonen, och i HDR-läge krämar skärmen på med över 1000 nits i ljusstyrka för att uppnå riktig HDR, vilket är väldigt ljusstarkt Under vanlig användning är den inte i närheten så ljusstark.

Gällande fotografi var Samsung länge skyldiga till att fånga bilder med överdrivna kontraster för att det skulle se extra imponerande ut på AMOLED-skärmarna, men det var ganska långt ifrån verklighetstroget. Med de senaste modellerna har de faktiskt bättrat sig rejält. Iphones fångar fortfarande något mer verklighetstrogna kontraster och färgåtergivning, men Samsungs fotomjukvara är mycket mer återhållsamma nuförtiden. Det verkar faktiskt som att de lyssnat på kritiken gällande både det och överflödet av onödiga funktioner i mjukvaran, som de också varit skyldiga till tidigare.

  • Medlem
  • 2019-03-07 19:26
Ursprungligen av ekloev:

Gällande just USB till Lightning kostar den mer eftersom Apple tar betalt för kretsarna som krävs för Lightning-kontakten, så det är ett prispåslag IKEA inte kan komma ifrån. Det enda alternativet vore att inte ta extra betalt för det och tjäna ingenting på laddarna

Då får vi se om iPhone 11 får USB C

  • Medlem
  • 2019-03-08 12:05

Tycker det är tragiskt att vi får telefoner med Exynos 9820 då Snapdragon 855 är ca 15% snabbare, och i tester med SD855 har även bättre batteritid.
Vi betalar ju samma pris för en sämre telefon.

I vissa tester så är Samsungs nya Exynos 9820 endast ett par % bättre än SD845 som var Qualcomms förra generations bästa CPU.
Så vi får en telefon för samma pris med prestanda som fjolårets telefoner med till årets priser.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-08 12:45
Ursprungligen av Maxat:

Tycker det är tragiskt att vi får telefoner med Exynos 9820 då Snapdragon 855 är ca 15% snabbare, och i tester med SD855 har även bättre batteritid.
Vi betalar ju samma pris för en sämre telefon.

I vissa tester så är Samsungs nya Exynos 9820 endast ett par % bättre än SD845 som var Qualcomms förra generations bästa CPU.
Så vi får en telefon för samma pris med prestanda som fjolårets telefoner med till årets priser.

Ja det är så klart tråkigt, men eftersom de inte använder Qualcomms kretsar internationellt sedan många år tillbaks finns det inte mycket att göra åt saken. Och som sagt, som nämnt i testet är prestanda väldigt bra, och så länge användarupplevelsen är snabb och smidig gör det mig inte särskilt mycket att telefonen säljs med en snabbare krets på andra håll i världen.

  • Medlem
  • 2019-03-08 22:17

Wow, trådlös laddning ?

https://youtu.be/HrULW4qkBq0

På tal om detta med hur många mobil telefoner det säljs av olika slag...

Visst är det väl så, verkar det som. Att en Samsung faller mer i pris efter ett halvt år, än en iPhone.

Typ 20% eller mer mot kanske 3-5% för en iPhone. Då är det ju 1000:- lappar att spara på att vänta lite på att köpa en helt ny Samsung mobil telefon.

Fast ett halvt år kan ju vara ruggigt lång tid när man vill ha en ny. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-09 08:46
Ursprungligen av MacMarkus:

På tal om detta med hur många mobil telefoner det säljs av olika slag...

Visst är det väl så, verkar det som. Att en Samsung faller mer i pris efter ett halvt år, än en iPhone.

Typ 20% eller mer mot kanske 3-5% för en iPhone. Då är det ju 1000:- lappar att spara på att vänta lite på att köpa en helt ny Samsung mobil telefon.

Fast ett halvt år kan ju vara ruggigt lång tid när man vill ha en ny. ?

Ja Samsung har ett sämre andrahandsvärde än iPhone. Inte så konstigt egentligen

Bevaka tråden