• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-03-31 23:45

Förstår mig inte på begränsningar på ATV4, trots att jag läst på Apples sida.
Jag ställer in allt till 11-14 års ålder, tanken är att sexåringen inte ska råka sätta på Handsmaids Tale på HBO eller Game of Thrones på SVTplay osv. Snack om moral, åldergränser och vad jag som föräldrar bör göra undanbedes, jag vill bara undvika att förskolebarnet får bevittna grovt våld.

Inställt som bilden visar, vilket borde stoppa det blodigaste (15+/R-material).
Men det funkar inte.

Följande appar spelar upp 15+ filmer trots att jag ställt in "Från 11 år":

  • Svt play

  • Viaplay/Via free

  • Tv4play

Men HBO (nordic) kommer man inte in i utan begränsningskoden. Väl inne i appen kan man välja barnavdelningen och välja hänglåsikonen. Och omvänt kan barnet göra, välja hänglåset, klicka och sedan är det bara att fortsätta i vuxenavdelningen. Ingen kod eller nånting!

Netflix har barnkonton, men ingen som hindrar barnet från att byta profil. Och appen startar 15+ filmer, trots att jag ställt in "från 11 år"

Hela Youtube är blockat, då appen är 17+.
Plex och Infuse Pro 4 har full metadata på mina rippade filmer, men bryr sig inte det minsta om åldersgränser.

Mig veterligen är det endast Itunes movies som fixar åldersgränser korrekt.
Blir riktigt förbannad på Apple, som gärna ger sken av att skydda barn osv. Här har de misslyckats fatalt.
För det är inte svårt, här kommer lösningen:

1. Kräv att allt material som levereras via appar i App Store har åldersrating
 (vilket de flesta appar redan har, går att skrapa från öppna tjänster). 
Apple är duktiga på att slänga ut appar som inte följer reglerna, så det här är en baggis.
2. Vid uppspelning av film/tv/video -> OM materialet har en åldersgräns som är 
lägre än tillåten ålder i inställningar -> spela upp,
annars kräv kod.

Sedan är det kasst av Apple att köra med den här dialogrutan för att verifiera att man inte är ett barn:

-Varför inte nyttja Face/Touch ID på mobilen? Verifiering via rösten?

Fråga: gör jag fel?