Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kommer ni hänga efter 99?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-11 23:00
Ursprungligen av RolexJocke:

Tittade in lite på MacWorld, för mycket underforum för min smak, sidan känns lite rörig tycker jag. Hoppas på något liknande denna sida går att ordna.

Trycker man här blir det precis på 99.se "Nya inlägg"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-04-12 03:56
Ursprungligen av Zitram:

Så alias och E-post kan vara okej om man skriver vad det använda till?

Ja, så är det. Och självklart får man inte använda uppgifterna på annat sätt senare, utan att användarna har fått en ny chans att godkänna det nya syftet. Tänk på att även IP-nummer kan betraktas som en personuppgift. Detta har betydelse om du hade tänkt att reklamfinansiera ditt projekt. Jag skulle tro att du kan få hjälp från annonsförmedlaren med en standardtext. DSF är inte superkrångligt, men kräver lite eftertanke - vilket är syftet egentligen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-12 06:51
Ursprungligen av chrme109:

Att inte på något sätt behålla alla sajtens tester och guider känns rejält dumt. Finns ju en massa bra och intressant info som redaktionen har lagt en massa energi på. Borde väl gå att arkivera dem på nått sätt (via Sweclockers).

Det borde väl gå att dumpa in på något hörne på sweclockers även om nu GDPR osv ställer till det för forumsdelen och kommentarer,

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-12 10:50
Ursprungligen av Json_81:

Det borde väl gå att dumpa in på något hörne på sweclockers även om nu GDPR osv ställer till det för forumsdelen och kommentarer,

Jag skulle gissa gdrp går att avtala bort. Kort och konsist avtal gällandes ens data innan man registrerar sig. Självklart så ska avtalet då inte missbrukas utan gäller bägge parter. Förbehåll rätten att ändra delar av avtalet mot godkännande alternativt avsluta avtalet.

Behöver inte vara mer än en eller två korta paragrafer innehållandes vilken data det gäller, att det sparas under obestämd tid, och används endast i följande syften.

De som inte godkänner nytt avtal raderas, deras kommentarer anonymiseras eller raderas.

Reklam kan bli lite problematiskt dock.

Ursprungligen av juanito:

Jag skulle gissa gdrp går att avtala bort. Kort och konsist avtal gällandes ens data innan man registrerar sig. Självklart så ska avtalet då inte missbrukas utan gäller bägge parter. Förbehåll rätten att ändra delar av avtalet mot godkännande alternativt avsluta avtalet.

Behöver inte vara mer än en eller två korta paragrafer innehållandes vilken data det gäller, att det sparas under obestämd tid, och används endast i följande syften.

De som inte godkänner nytt avtal raderas, deras kommentarer anonymiseras eller raderas.

Reklam kan bli lite problematiskt dock.

Nej, GDPR/DSF är inte dispositiv. Följande gäller:

Länk.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-12 14:19
Ursprungligen av Zeugma:

Nej, GDPR/DSF är inte dispositiv. Följande gäller:

Länk.

På vilket sätt är det där i konflikt med det jag sade?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-12 14:48
Ursprungligen av Zitram:

Ska jag programmera ett forum och ett lite nyhetssystem? Något likande som här idag 100mac.se
Så vi kan hänga vidare?

Kommentera gärna om ni skulle tycka detta vore en bra idé, har haft företag i programmering för några år sedan och ägde en av Sveriges största tv-spelsidor för många år sedan. Men la programmeringen på hyllan. Men har suget för något nytt. Kommentera gärna.

+1 på den. King.

Absolut det bästa alternativet, om du har möjlighet att lösa detta.

Finns ju färdiga forummjukvaror, ingen rocket science att köra dessa istället för att knåpa ihop något eget.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-12 16:14
Ursprungligen av keptang:

Finns ju färdiga forummjukvaror, ingen rocket science att köra dessa istället för att knåpa ihop något eget.

Hur är det med 99 forums ägarskap, finns det en möjlighet att fortsätta på den?

Ursprungligen av juanito:

Hur är det med 99 forums ägarskap, finns det en möjlighet att fortsätta på den?

Är någon intresserad så kontakta Geeks.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-04-12 19:18
Ursprungligen av juanito:

På vilket sätt är det där i konflikt med det jag sade?

Jag kan svara enkelt. DSF är inte dispositiv, den går inte att avtala bort. Punkt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-12 20:31

Att jag gillar forum betyder inte samma som att jag behöver forum.

Jag har gillat problemlösningar. Sådana som här avhandlats och lösts. Det är liksom min grej. Problemlösning. Ibland bidrar jag, oftast lär jag mig av andra.

Jag vet inte var jag ska ”hänga” efter 99.se.

Det har nämnts vissa fora. Måhända kollar jag in dessa.

99-känslan är dock så stark att jag ser andra alternativ med viss skepsis. Kanske tyvärr för min skull. Vet.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-13 07:40
Ursprungligen av Zeugma:

Nej, GDPR/DSF är inte dispositiv. Följande gäller:

Länk.

Finns ingen färdigt avtal att använda på sin sida? Bara ändra lite små grejor.

Ursprungligen av Zitram:

Finns ingen färdigt avtal att använda på sin sida? Bara ändra lite små grejor.

Sådana finns lite varstans. Sweclockers har ett här. Vägledning för att skriva avtal här.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-13 15:33

Någon som har någon idé på ett namn?

Ursprungligen av Zitram:

Någon som har någon idé på ett namn?

Macsnack, prylprat, 99komma9, ackmac, reakmaca ?

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2019-04-13 16:57
Ursprungligen av Zitram:

Någon som har någon idé på ett namn?

Mac 24/7

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-13 17:02

Finns inget med siffror som kan tolkas till Apple? Vill ha något enkelt helst bara siffror

  • Medlem
  • 2019-04-13 17:07
Ursprungligen av Zitram:

Finns inget med siffror som kan tolkas till Apple? Vill ha något enkelt helst bara siffror

Grundades 1/4 -76 så 760401.se

62222 eller 67755533

Ursprungligen av Zitram:

Finns inget med siffror som kan tolkas till Apple? Vill ha något enkelt helst bara siffror

9:41 brukar väl oftast vara det klockslag som Apple visar på sina iPhones/iPads i pressfoton.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-13 19:16

Någon annan bra kombo? Som är lätt att komma ihåg som 99.se men något nytt liksom ?

99nytt.se är ledigt...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-04-13 22:16

Funderade lite på namnförslag. Tänker namn på svenska, gärna lite vitsigt eller referens till något Apple-relaterat (dock inte med "i"-prefix, då de verkar släppa det)
Kärnhuset - För hardcore Apple-fans
Kunskapens Frukt - Communityns samlade kunskap
Mac, sade nörden - Försök till ordvits (maxa[de] nörden)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-04-13 22:23
Ursprungligen av Måns97:

Funderade lite på namnförslag. Tänker namn på svenska, gärna lite vitsigt eller referens till något Apple-relaterat (dock inte med "i"-prefix, då de verkar släppa det)
Kärnhuset - För hardcore Apple-fans
Kunskapens Frukt - Communityns samlade kunskap
Mac, sade nörden - Försök till ordvits (maxa[de] nörden)

Vidare på detta spår: Pomologi (äpplekunskap)

  • Medlem
  • 2019-04-13 22:37

Fruktsallad.se - blandade Apple-produkter

Ser nu att .se är upptaget. Men det finns en .nu-adress. Inte så mycket siffror i det dock.

iPh1.se (one)

27753.se (T9)

11616125.se (A=1,B=2 osv)

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-14 08:31

Satt uppe ganska länge och pillade på en snabb och enkel design att starta med, men sen insåg jag hur mycket som ändrats sedan jag jobbade med detta, inte skrivet en kod på säkert tio år. Så de blir ingen lätt uppgift, och man vill ju att ni ska bli nöjda.

Ursprungligen av Zitram:

Satt uppe ganska länge och pillade på en snabb och enkel design att starta med, men sen insåg jag hur mycket som ändrats sedan jag jobbade med detta, inte skrivet en kod på säkert tio år. Så de blir ingen lätt uppgift, och man vill ju att ni ska bli nöjda.

Inget blir perfekt på första försöket heller, så länge allt fungerar kan man ju uppdatera menas.
Med bristen på sidor att hänga på så lär din vara välkommen och sätt inte för mycket press på dig själv.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-04-14 09:26

Ska göra ett försök, nu är det bara namnet som vi måste komma på idag, nu blir de lite trädgårdsjobb, sen ikväll tänkte jag köpa ett namn. Så kom på de bästa namn nu. Enkelt namn, inte allt för likt 99.se så dom tycker vi snor deras idé även fast dom lägger ner.
Sen att man iallafall kan bli medlem inom någon dag så får forumet och designen växa fram.

Kommer inte vara annonser och reklam, har inget vinstsyfte idag med projektet.

Bevaka tråden