Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musproblem Mac mini 2011

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-06-23 11:57

Skänkte iväg min Mini från 2011 till en bättre behövande. Hon är nöjd med maskinen men då det är hennes första Mac så finns det småsaker hon irriterar sig på.
Det främsta klagomålet är att musen är seg och att den skrollar åt "fel" håll. (Dvs rätt håll!) Musen i fråga är en gammal PC-mus av okänt fabrikat med svans. (sladd) När hon kikar under "mus" i systeminställningarna så syns inte musen till. Det står något i stil med att; "anslut en mus via bluetooth eller USB". Och datorn vägrar inse att en mus redan är ansluten, även om hon står kvar i dessa inställningar och drar ur USBn och ansluter den igen så vägrar musen att dyka upp.

Så vad gör man nu?
Mousezoom kan snabba upp musen. Men hur vänder jag skrollhjulet åt fel håll?
Är tacksam för programtips för att styra musen, eller andra tips, som kan få musen att fungera som hon vill ha den.

Edit: MacOS 10.13.x High Sierra.

Svårt att svara på då du inte vet vad det är för mus. Steermouse är ett program som jag kunde googla mig till, men det finns säkerligen många fler.

  • Medlem
  • 2019-06-23 12:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Svårt att svara på då du inte vet vad det är för mus.

Den frågan lär tyvärr förbli obesvarad då klisterlappen (som sitter under musen) som hade kunnat avslöja denna hemlighet är oläsbar. Evetuellt får hon helt enkelt köpa en ny mus och prova. Det borde väl fungera med vilken som helst?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 13:10

Sys.inst. > Styrplatta > Rulla zooma > Rullningsriktning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 13:40
Ursprungligen av iSweden:

Sys.inst. > Styrplatta > Rulla zooma > Rullningsriktning

Inställningspanel för styrplatta lär inte synas på en mac mini utan styrplatta ansluten.

Ursprungligen av Dalle:

Evetuellt får hon helt enkelt köpa en ny mus och prova. Det borde väl fungera med vilken som helst?

Det borde funka med i stort sett vilken standardmus som helst. Lite märkligt att musen fungerar att styra och skrolla med, men att inställningspanelen för basala musinställningar inte dyker upp. En väldigt gammal mus?

Kolla USB-trädet under Systeminformation hur musen presenterar sig för datorn. (Äpplemenyn >Om den här datorun > Systemrapport)
Så här ser det ut när jag ansluter en vanlig optisk USB-mus med stor HP-logga på.

Systeminställningar > Mus när ingen mus är ansluten:

ändras så snart usb-sladden till musen sätts i:

(MacOS 10.14 Mojave på en MBP 2012)

Tillägg: Inställningen för rullningsriktning (att t.ex. kryssa ur rutan) ligger kvar även efter att man dragit ur musen och påverkar på min MBP samma inställlning under styrplatta. Så i princip borde hon kunna fortsätta använda sin gamla mus, om det t.ex är någon speciell ergonomisk variant hon vill ha kvar. Bara man ansluter en annan mus först så man kommer åt de vanliga inställningarna

Senast redigerat 2019-06-23 13:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 13:58

Man borde också kunna stänga av "naturlig rullning" via terminalkommando
https://apple.stackexchange.com/questions/164...

Lite fel i ovastående länk. Det som funkar via terminal är:

defaults write -g com.apple.swipescrolldirection -bool FALSE

och logga ut och in igen

Senast redigerat 2019-06-23 14:19
  • Medlem
  • 2019-06-23 20:34

Tack @IngoX! Jag ska försöka få någon ordning på det via telefon när hon har tid att prata.

1
Bevaka tråden