Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför installeras Viafree?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av uguu:

Nä det har jag inte heller. Har aldrig använt viaplay eller viafree.

Tv provider är en annan grej som jag kan logga in med om jag hade köpt IP-TV av min operatör. Det har jag inte gjort men den föreslår ändå jag ska logga in hos dem. Har Telenor, vilket inte är viasat/mtg/tele2/kinevik.

Det behöver inte vara via din ISP. Hur som haver - ta bort apparna så är problemet ur världen.

  • Medlem
  • 2019-09-12 23:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det behöver inte vara via din ISP. Hur som haver - ta bort apparna så är problemet ur världen.

Löser inte problemet. Problemet är att något jag inte bad om installerades av sig själv.

Ursprungligen av uguu:

Löser inte problemet. Problemet är att något jag inte bad om installerades av sig själv.

Svälj det och gå vidare i livet Eller kontakta Apple.

Det borde vara anmärkningsvärt att Apple trycker ut appar till ATV utan att man själv installerar dem. Tydligen inte. Inlägg om att det förmodligen är indirekt fel på användaren eller att det är en bagatell får överlägset flest gillningar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-09-13 13:49
Ursprungligen av Zeugma:

Jag har haft Viaplay med samma epost. Viafree vet jag inget om/minns inte.

Då har du nog svaret där. Jag är rätt säker på att detta är användarrelaterat.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-13 14:01
Ursprungligen av MatsOlov:

Då har du nog svaret där. Jag är rätt säker på att detta är användarrelaterat.

Eller så är det inte det. För jag har aldrig registrerat något Viaplay/Viafree på någon enhet överhuvudtaget, inte ens anmält mig till nån maillista eller liknande, och skulle jag ha gjort det så är det absolut inte samma som mitt apple-id. Det här inget användarrelaterat.

Ursprungligen av MatsOlov:

Då har du nog svaret där. Jag är rätt säker på att detta är användarrelaterat.

Och svaret är vad då? Man får appar installerade om man har använt samma epostadress till dem som sitt Apple ID? Är det ”a fault or a feature”?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-09-13 19:27

Apple har väl inte gjort en till U2?

Ursprungligen av IngoX:

Akta dig, snart får du ett U2-album på köpet också...

Ursprungligen av mattiL:

Apple har väl inte gjort en till U2?

Det har som synes föreslagits tidigare, men enär jag ringde Apple och de inte kunde svara angående detta tror jag inte att Viafree är en fri gåva likt U2-albumet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-09-13 21:44

Missade att det redan noterats, vad gäller U2-albumet så har jag kvar det, har tom lyssnat på det..

Ursprungligen av Zeugma:

Och svaret är vad då? Man får appar installerade om man har använt samma epostadress till dem som sitt Apple ID? Är det ”a fault or a feature”?

Feature

Jag minns att dom ploppa in hos mig också! Känns lite som Windows 10 när det ploppar in massa appar sv sig själv!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Feature

I så fall fungerar det inte med C More och Dplay, bland annat. Ska jag felanmäla detta till Apple?

Ursprungligen av Zeugma:

I så fall fungerar det inte med C More och Dplay, bland annat. Ska jag felanmäla detta till Apple?

Nej. Det är något som de måste implementera mot Apple.

Ursprungligen av Zeugma:

I så fall fungerar det inte med C More och Dplay, bland annat. Ska jag felanmäla detta till Apple?

Ja, men felanmäl då att du fått Viaplay och Viafree installerade. Först vid ev. officiellt svar slipper vi spekulationerna hittills i tråden, så av den anledningen är ju ett officiellt svar extra intressant. ?

I övrigt anser jag som många att detta är ett litet problem, men är ju vansinnigt nyfiken på varför något installeras automatiskt vilket talar lite emot Apples sätt att se på integritetsfrågor.

Jag tror det är Viafree, Viaplay och SVT. Som betalat en slant ja. Apparna kommer in vid återställning av ATVn utan att man lagt in sitt Apple-ID också. Annars är det Apple som tycker man ska ha dom apparna vilket låter lite skumt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-15 01:10

TV-appen har väl inget att länka till annars....

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-15 09:56
Ursprungligen av kenjon:

TV-appen har väl inget att länka till annars....

Den länkar till appar ändå. Dom behövs inte vara installerade för det.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag ringde (blev uppringd) Apple på Irland men de kunde inte säkert säga vad detta beror på. Nu vet de om det i alla fall.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Ja, men felanmäl då att du fått Viaplay och Viafree installerade. Först vid ev. officiellt svar slipper vi spekulationerna hittills i tråden, så av den anledningen är ju ett officiellt svar extra intressant. ?

I övrigt anser jag som många att detta är ett litet problem, men är ju vansinnigt nyfiken på varför något installeras automatiskt vilket talar lite emot Apples sätt att se på integritetsfrågor.

Jag har i alla fall ringt Apple på Irland och frågat, se ovan. Hur jag ska felanmäla det i övrigt vet jag inte. Frågan är väl just om det är ett fel eller ”feature”.

Ursprungligen av SweSG:

Jag tror det är Viafree, Viaplay och SVT. Som betalat en slant ja. Apparna kommer in vid återställning av ATVn utan att man lagt in sitt Apple-ID också. Annars är det Apple som tycker man ska ha dom apparna vilket låter lite skumt.

Det kanske lagras på något sätt genom identifikation av nätverksinställningarna?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej. Det är något som de måste implementera mot Apple.

Då medger alltså Apple att appar installeras automatiskt även om man inte har någon sådan inställning? Bara utvecklaren själv begär det?

Ursprungligen av Zeugma:

Då medger alltså Apple att appar installeras automatiskt även om man inte har någon sådan inställning? Bara utvecklaren själv begär det?

Jag tolkar det så.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tolkar det så.

Okej, märkligt bara att Apple på Irland inte kände till det. Eller så var kundtjänstmedarbetaren inte kunnig nog. Var kan man ta del av sådant här? Finns det villkor för utvecklare?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-16 18:27
Ursprungligen av Zeugma:

Okej, märkligt bara att Apple på Irland inte kände till det. Eller så var kundtjänstmedarbetaren inte kunnig nog. Var kan man ta del av sådant här? Finns det villkor för utvecklare?

Med största säkerhet här.

https://developer.apple.com/

Ursprungligen av Innis:

Med största säkerhet här.

https://developer.apple.com/

Tack, men det klarar jag inte av att undersöka.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-09-17 13:23
Ursprungligen av Zeugma:

Och svaret är vad då? Man får appar installerade om man har använt samma epostadress till dem som sitt Apple ID? Är det ”a fault or a feature”?

Eftersom inte jag fått denna app installerad (har tre Apple TV’s, 3, 4, 4HD) så är det ju knappast så att Apple skickat ut den.
Jag tror fortfarande att det är användarrelaterat.

Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom inte jag fått denna app installerad (har tre Apple TV’s, 3, 4, 4HD) så är det ju knappast så att Apple skickat ut den.
Jag tror fortfarande att det är användarrelaterat.

Dom har skickat ut den till mig i alla fall. Jag har aldrig haft SVT Play, Viaplay eller Viafree på mitt Apple-ID.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-17 14:56
Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom inte jag fått denna app installerad (har tre Apple TV’s, 3, 4, 4HD) så är det ju knappast så att Apple skickat ut den.
Jag tror fortfarande att det är användarrelaterat.

Håller med dig. Har också tre ATV och ingen av dom har fått Viafree

Ursprungligen av Innis:

Håller med dig. Har också tre ATV och ingen av dom har fått Viafree

Jävla skumt det där. Jag har haft 2 st ATV och fått in det på båda utan att ens göra något. Aldrig laddat ned apparna med mitt Apple-ID innan.

Ursprungligen av SweSG:

Jävla skumt det där. Jag har haft 2 st ATV och fått in det på båda utan att ens göra något. Aldrig laddat ned apparna med mitt Apple-ID innan.

Sama här... Jo, har SVT Play iofs (mest för natur- och vetenskaps program)

Bevaka tråden