Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplevelse av Photoshop CC på iPad?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Betan för Photoshop på iPad är ju som bekant i igång sedan ett tag.

Om man kommer med i betan måste man skriva ett NDA då eller är det någon här som har kört den och kan ge ett utlåtande samt en känsla för hur nära release den är?

Senast redigerat 2019-08-09 09:53
Ursprungligen av jurassic579:

Hej.

Betan för Photoshop på iPad är ju som bekant i igång sedan ett tag.

Om man kommer med i betan måste man skriva ett NDA då eller är det någon här som har kört den och kan ge ett utlåtande samt en känsla för hur nära release den är?

Har inte kört betan, men tycker att det börjar bli dags för en skarp version nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-28 09:48
Ursprungligen av CekariYH:

Har inte kört betan, men tycker att det börjar bli dags för en skarp version nu...

Lär komma i november/december, efter konferensen Adobe Max 2019.

Personligen tror jag dock inte att det kommer vara värt det, i alla fall inte om man håller sig till iPad och inte använder Lightroom/Photoshop CC på macOs. Det lär kräva CC-abonnemang och det är för mig på tok för dyrt när jag kan skapa ekvivalenta saker i Affinity Photo.

Ursprungligen av zinned:

Lär komma i november/december, efter konferensen Adobe Max 2019.

Personligen tror jag dock inte att det kommer vara värt det, i alla fall inte om man håller sig till iPad och inte använder Lightroom/Photoshop CC på macOs. Det lär kräva CC-abonnemang och det är för mig på tok för dyrt när jag kan skapa ekvivalenta saker i Affinity Photo.

Jo, det kanske du har rätt om, men jag hoppas att den helt enkelt kommer att ingå i fotopren. av PS CC, annars blir det inget...
Borde ha lite till godo då det enda jag använder är just PS CC och Bridge och inget av det andra som ingår

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-28 12:07
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, det kanske du har rätt om, men jag hoppas att den helt enkelt kommer att ingå i fotopren. av PS CC, annars blir det inget...
Borde ha lite till godo då det enda jag använder är just PS CC och Bridge och inget av det andra som ingår

Jag är helt övertygad om att det kommer ingå där. Lär inte vara några konstigheter.

Däremot är CC på tok för dyrt för mig när jag kan åstadkomma samma saker i Affinity Photo.

Ursprungligen av zinned:

Jag är helt övertygad om att det kommer ingå där. Lär inte vara några konstigheter.

Däremot är CC på tok för dyrt för mig när jag kan åstadkomma samma saker i Affinity Photo.

Lite dyrt för mig också, men är inkörd på PS CC och Bridge.

Gör ca 90% i ACR , ofta 5-25 bilder samtidigt, och sen in i PS där jag nångång finjusterar nån eller några bilder och kör igång en action som bla skärpar upp lite mm, sparar som fullstor psd i en map, fullstor jpg i en annan map och förminskar till web-storlek och en liten uppskärpning och sparar i en tredje map. Väldigt tidsbesparande när man sitter med 5-10000 bilder från större events.
Det går att göra actions även i AF, men saknar en massa som jag behöver för mitt snabba arbetsflöde.
Så, Bridge, ACR och lätt att skapa bra actions i PS är det som gör att PS CC är värt det för mig.

Plåtar man lite och kommer hem med 10-20 bilder typ så är AF helt klart bra och den har några grejor som gör att jag ibland gör något i AF, och forsätter i PS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-28 13:01
Ursprungligen av CekariYH:

Lite dyrt för mig också, men är inkörd på PS CC och Bridge.

Gör ca 90% i ACR , ofta 5-25 bilder samtidigt, och sen in i PS där jag nångång finjusterar nån eller några bilder och kör igång en action som bla skärpar upp lite mm, sparar som fullstor psd i en map, fullstor jpg i en annan map och förminskar till web-storlek och en liten uppskärpning och sparar i en tredje map. Väldigt tidsbesparande när man sitter med 5-10000 bilder från större events.
Det går att göra actions även i AF, men saknar en massa som jag behöver för mitt snabba arbetsflöde.
Så, Bridge, ACR och lätt att skapa bra actions i PS är det som gör att PS CC är värt det för mig.

Plåtar man lite och kommer hem med 10-20 bilder typ så är AF helt klart bra och den har några grejor som gör att jag ibland gör något i AF, och forsätter i PS.

I mitt fall är det ju för att jag har valt att helt skrota desktopen och endast köra iPad. Hade jag fortfarande arbetat med en desktop så hade jag sannolikt suttit kvar med PS.

Dessa actions/macros har jag just nu, dom som slutar på Day 1 - 4 är kvar för att jag fortfarande letar bilder som kanske ska fixas men 2-3000 är klara, sen ska dessa actions raderas.

Segersjö har 2 uppskärpningar före spara som psd, men oftast bara är den ena inaktiverad men finns där vid behov. Sista (Bridge) är också inaktiv när jag jobbar med serie tagningar dvs många bilder samtidigt tagna med 10 bilder i sekunden, men aktiverad när jag jobbar med bilder en och en så man hamnar tillbaka på bilden i Bridge.
Just denna behöver jag inte spara i fullstora JPG, så den lade jag inte till.
Tar ca 30s att skapa en sådan action, och sen är det bara att köra.

En action som den här för Segersjö ser inte mycket ut för världen, men allt i den visas inte här, men sparar ca 30-40s per bild, och man slipper feltryckningar med ännu större tidsförlust dessutom.

Ursprungligen av zinned:

I mitt fall är det ju för att jag har valt att helt skrota desktopen och endast köra iPad. Hade jag fortfarande arbetat med en desktop så hade jag sannolikt suttit kvar med PS.

En av anledningarna jag hoppas på att PS för iPad kommer snart då jag hellre tar med min iPad än min MacBook Pro ut på fältet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-04 09:01
1
Bevaka tråden