Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga priser hos Apple?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2019-08-02 11:17

Upptäckte igår att https://store.apple.com/se har skumma priser på produkterna. Känns som någon valutaomräkning som knasar till det.

Idag t.ex. kostar iPhone XS 12801 kr. 15" MBP kostar 30.005 kr (35.005 för den kraftfullare modellen).

Inte har väl Apple haft såna konstiga priser förut? Visst har de legat strax *under* jämna tusental? Någon annan som ser samma fenomen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-02 11:51

MBP 13" (med touch bar) kostade i juli 16 795 kr för 128 GB och 19 295 med 256 GB. Idag anges priset till 16 803 respektive 19 303. Alltså höjning med 8 kr.

Kan det vara höjningen av kemikalieskatten från 1 augusti som stökat till det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-02 14:48

Kollade lite mer på Apple Store. På sidan där man kan jämföra macar finns de ursprungliga priserna oförändrade och kan jämföras med nuvarande priser om man går vidare med köp-knappen.

MacBook Air höjning 7 kr
MacBook Pro 13” höjning 8 kr
MacBook Pro 15” höjning 10 kr
iMac 21”, 27” och Pro: höjning 71 kr
Mac Mini ingen prisändring
Mac Pro ingen prisändring
Mac Pro nya - ej prissatt i SEK än

Finns ingen motsvarande jämförelsesida med gamla priser utskrivnaför andra produkter, men genom att jämföra priser för Apple Store på Prisjakt som inte uppdaterats än verkar detta ha ändrats:

iPhone, alla modeller har höjts med 6 kr.
iPad Mini och iPad Pro 11” höjts med 2 kr.
iPad, Pad Air och IPad Pro 12.9” höjts med 3 kr,

AirPods har oförändrat pris på 1995 kr medan Powerbeats Pro höjts med 1 kr från lanseringspriset 2790, även övriga Beats-lurar har "ojämna" priser.

Ursprungligen av IngoX:

Kan det vara höjningen av kemikalieskatten från 1 augusti som stökat till det?

Verkar ju vara grovt räknat en viktrelaterad höjning, så tidsambandet gör det väl troligt att det är kemikalieskatten som spökar. Jag gissar att detta är någon miss. Jag tror Apple hör till de handlare som hellre sväljer skatteökningen själva än ändrar sina priser.

Däremot undrar jag om priserna kan avslöja att Apple som återförsäljare kunnat dra av med 50% eller 90% av skatten för att de visat att produkterna innehåller tillräckligt låga nivåer av brom-, klor- och fosforföreningar?

Utgår från siffrorna här. En iMac är lätträknad eftersom den överstiger vikten 2,75 kg då taket ändå nås. Taket höjdes med 113 kr exkl moms. En imac borde alltså blivit 141 kr dyrare vilket tyder på att Apple fått göra 50% avdrag för en imac.

Höjningen per kilo är 38 kr/kg. För en MacBook AIr på 1,25 kg borde det ge 59 kr inkl moms. Det talar för att Apple kunnat göra avdrag på 90% av kemikalkeskatten för att MacBook Air innehåller under en viss gräns av de miljöfarliga ämnena.

Detta skulle ju kunna vara en anledning till att Apple Store i Sverige vill att skatten syns genom att lägga motsvarande ändring på priset, men jag tror inte det. Gissar att det kommer justeras tillbaks.

Skulle dock vara intressant att veta hur vanligt det är att handlare eller tillverkare får "skatterabatt" för att produkten är tillräckligt miljövänlig? Vad jag hört är det en bökig process, så inget en liten tillverkare eller handlare orkar göra.

Kan vara ett #nyhetstips och något att gräva vidare i kanske?

Senast redigerat 2019-08-02 15:00
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-08-02 16:43

Jag tror på kemikalieskatten. Det fanns någon grej med att datorer räknades bara om dom har bildskärm och/eller inmatningsenhet som följer med, därav att Mac Mini och Pro inte fått någon prisökning.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tror på kemikalieskatten. Det fanns någon grej med att datorer räknades bara om dom har bildskärm och/eller inmatningsenhet som följer med, därav att Mac Mini och Pro inte fått någon prisökning.

Gissar på det också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-03 08:02
Ursprungligen av IngoX:

sidan där man kan jämföra macar finns de ursprungliga priserna oförändrade och kan jämföras med nuvarande priser om man går vidare med köp-knappen.
...
Finns ingen motsvarande jämförelsesida med gamla priser utskrivna för andra produkter,

Fortsättning i nördgrenen applestorespotting...

Igår kunde man se ouppdaterade priser på jämförelsesidan för mac
https://www.apple.com/se/mac/compare

Priser syntes inte på motsvarande sidor för iphone och ipad
https://www.apple.com/se/iphone/compare
https://www.apple.com/se/ipad/compare

Och idag syns de inte heller på compare-sidan för mac

Det skulle kunna tolkas som att Apple tänker behålla de nya "ojämna" priserna, och kom på att det var en dum layout på sidan där inte nya priser uppdaterades automatiskt. Men layouten görs lika för alla internationella lokaliseringar så det ena (prisökning pga kemikalieskatt i Sverige) har troligen inte med det andra (sidlayout) att göra.

Senast redigerat 2019-08-03 08:13
1
Bevaka tråden