Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omni-artikel om exponerade uppgifter

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ang. denna artikeln på omni så är det bra att få tips på hur man kan gardera sig på bästa sätt för att ens uppgifter inte ska exponeras....

Senast redigerat 2019-08-17 07:49
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-16 10:13
Ursprungligen av calinou:

Ang. denna artikeln på omni så är det bra att få tips på hur man kan gardera sig på bästa sätt för att ens uppgifter inte ska exponeras....

Du kan inte gardera dig mot att webbplats X blir hackade.

Det du kan göra är att gardera dig mot att uppgifterna från en läcka (stulna lösenord/anv namn) kan återanvändas på en annan tjänst genom att köra unika lösenord.

1Password har dubbelt så mycket data än Chrometilläget ovan då de nyttjar haveibeenpwned's databas på läckta uppgifter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 10:30

Jag tillhör den där procentandelen som inte brytt mig om att ändra lösenord när jag fått varning från haveibeenpwned.com. Det har hittills bara varit ett lösen för slaskställen där jag inte bryr mig om någon skulle logga in som mig eller få tag på de lagrade användaruppgifterna. Rätt eller fel?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 11:25
Ursprungligen av IngoX:

Jag tillhör den där procentandelen som inte brytt mig om att ändra lösenord när jag fått varning från haveibeenpwned.com. Det har hittills bara varit ett lösen för slaskställen där jag inte bryr mig om någon skulle logga in som mig eller få tag på de lagrade användaruppgifterna. Rätt eller fel?

Rätt säger jag för jag resonerar som du.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan inte gardera dig mot att webbplats X blir hackade.

Det du kan göra är att gardera dig mot att uppgifterna från en läcka (stulna lösenord/anv namn) kan återanvändas på en annan tjänst genom att köra unika lösenord.

1Password har dubbelt så mycket data än Chrometilläget ovan då de nyttjar haveibeenpwned's databas på läckta uppgifter.

Har länge velat installera 1password men det hindrar mig att det kanske är krångligt att installera.

Ursprungligen av IngoX:

Jag tillhör den där procentandelen som inte brytt mig om att ändra lösenord när jag fått varning från haveibeenpwned.com. Det har hittills bara varit ett lösen för slaskställen där jag inte bryr mig om någon skulle logga in som mig eller få tag på de lagrade användaruppgifterna. Rätt eller fel?

Så du har ett annat system om det är för sådana ställen man t ex ska göra betalningar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 11:41
Ursprungligen av calinou:

Har länge velat installera 1password men det hindrar mig att det kanske är krångligt att installera.

Till skillnad mot andra appar eller?

Ursprungligen av Innis:

Till skillnad mot andra appar eller?

Andra appar har inte varit problem. Men med tanke på att den hanterar mycket av ens personliga information som ska vara på flera enheter ska man veta vad man gör när man installerar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 11:53
Ursprungligen av calinou:

Andra appar har inte varit problem. Men med tanke på att den hanterar mycket av ens personliga information som ska vara på flera enheter ska man veta vad man gör när man installerar.

Installationsprocessen har ingenting med hur programmet hanterar personlig information.
Om man inte vet hur programmet hanterar säkerhet så går man till deras sida och läser.
https://1password.com/security/

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 11:56

Väljer man att lägga databasen, eller som 1Password kallar det valvet, i iCloud blir den krypterad igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 12:04
Ursprungligen av calinou:

Så du har ett annat system om det är för sådana ställen man t ex ska göra betalningar?

Ja, absolut. Unika lösenord för mailkonton, molnlagring, sociala media eller forum jag bryr mig om. Banker och betalningar går ju oftast via mobilt Bank-ID.

Men ett ställe som t.ex kokaihop.se, där har jag ett av mina 2-3 slasklösenord, så jag lätt kommer åt om jag skulle vilja se listan med favoritrecept jag prövat.

Använder 1Password för att hålla reda.

Många kundkonton för webshopping slarvar jag med och återanvänder lösenord. Oftast små sajter jag troligen ändå inte tänkt återkomma till, och inga kortuppgifter är sparade, bara adress.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, absolut. Unika lösenord för mailkonton, molnlagring, sociala media eller forum jag bryr mig om. Banker och betalningar går ju oftast via mobilt Bank-ID.

Men ett ställe som t.ex kokaihop.se, där har jag ett av mina 2-3 slasklösenord, så jag lätt kommer åt om jag skulle vilja se listan med favoritrecept jag prövat.

Använder 1Password för att hålla reda.

Många kundkonton för webshopping slarvar jag med och återanvänder lösenord. Oftast små sajter jag troligen ändå inte tänkt återkomma till, och inga kortuppgifter är sparade, bara adress.

Lösenord för forum och dylika spelar då kanske ingen roll om det är via webbläsaren.

Ursprungligen av Innis:

Installationsprocessen har ingenting med hur programmet hanterar personlig information.
Om man inte vet hur programmet hanterar säkerhet så går man till deras sida och läser.
https://1password.com/security/

Jag har läst en del trådar här om det och det verkar inte vara så enkelt. Man måste veta vad man gör.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 12:29
Ursprungligen av calinou:

Jag har läst en del trådar här om det och det verkar inte vara så enkelt. Man måste veta vad man gör.

Har du provat eller går du bara efter vad andra säger? Det är en guidad process som talar exakt om valen du kan göra. Inte raketforskning direkt. Spelar ingen roll ifall du har databasen lokalt på datorn för den är krypterad och kan bara låsas upp med det huvudlösenord du väljer när du installerar 1Password. Du kan välja att ha databasen på Dropbox (var så förut alla fall), du kan välja att ha den i iCloud (det säkraste valet enligt mig)
Man lär sig ingenting om man inte provar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 12:38
Ursprungligen av calinou:

Lösenord för forum och dylika spelar då kanske ingen roll.

Beror på.

Jag skulle tycka att det var tråkigt om mitt konto här på 99mac hackades och jag kanske tillfälligt blev utlåst. Samtidigt finns det inget som helst intresse för en utomstående att göra det. Men för att skydda mig mot att du eller någon illasinnad forummedlem börjar skriva i mitt namn har jag ändå ett unikt lösen här
Egentligen är det nog mer en signal till mig själv att detta forum är viktigt för mig, och inte en säkerhetsåtgärd.

Men på Kokaihop.se har jag inte skrivit en enda kommentar, har bara en favoritlista och bryr mig inte särskilt om den skulle försvinna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-16 12:40
Ursprungligen av IngoX:

Jag tillhör den där procentandelen som inte brytt mig om att ändra lösenord när jag fått varning från haveibeenpwned.com. Det har hittills bara varit ett lösen för slaskställen där jag inte bryr mig om någon skulle logga in som mig eller få tag på de lagrade användaruppgifterna. Rätt eller fel?

Ursprungligen av Innis:

Rätt säger jag för jag resonerar som du.

Instämmer. lösenord för diverse forum etc är skitsamma, vad ska någon logga in och åstadkomma?

Mail, Steam, Dropbox etc däremot bör man ha rejäla och olika lösenord på.

Ursprungligen av Innis:

Väljer man att lägga databasen, eller som 1Password kallar det valvet, i iCloud blir den krypterad igen

Verkar vara säkert detta med kryptering. Då kan den inte blir hackad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-16 13:08
Ursprungligen av calinou:

Verkar vara säkert detta med kryptering. Då kan den inte blir hackad.

All är ju relativt men var tid har sin skönhet...

Ursprungligen av frazze:

All är ju relativt men var tid har sin skönhet...

Förstår inte vad du menar? Har jag formulerat mig fel?

Äger du en iPhone eller iPad så slå på keychain och lagra användarnamn/lösenord i den. Gör jag i skrivande stund och tycker det är smidigt

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Äger du en iPhone eller iPad så slå på keychain och lagra användarnamn/lösenord i den. Gör jag i skrivande stund och tycker det är smidigt

Har aldrig vant mig vid keychain. Det strulade sig ibland med e-posten. Var lagras listan där med alla lösenord?

Ursprungligen av calinou:

Har aldrig vant mig vid keychain. Det strulade sig ibland med e-posten. Var lagras listan där med alla lösenord?

Du hittar listan med lösenord i inställningar -> Lösenord och konton

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Du hittar listan med lösenord i inställningar -> Lösenord och konton

Finns denna lista på datorn också?

Ursprungligen av calinou:

Finns denna lista på datorn också?

Jag törs inte svara på hur det ser ut på macOS men på en windows pc så finns listan inte att tillgå iaf.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 17:17
Ursprungligen av calinou:

Har aldrig vant mig vid keychain. Det strulade sig ibland med e-posten. Var lagras listan där med alla lösenord?

Krypterade i iCloud

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 17:18
Ursprungligen av calinou:

Finns denna lista på datorn också?

Ja i programmet Nyckelhanteraren

Ursprungligen av calinou:

Finns denna lista på datorn också?

Har du valt att synkronisera nyckelringen i iCloud på telefon och dator finns lösenorden i Nyckelhanterare på Macen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 18:21
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Du hittar listan med lösenord i inställningar -> Lösenord och konton

Ursprungligen av calinou:

Finns denna lista på datorn också?

Ursprungligen av hummel:

Har du valt att synkronisera nyckelringen i iCloud på telefon och dator finns lösenorden i Nyckelhanterare på Macen.

Listan med webbplatslösenord som sparas via iCloud Keychain hittar man

På iOS: Inställningar > Lösenord och konton > Webbplats och applösenord
På macOS: Safari > Inställningar > Lösenord

De finns också i Nyckelhanteraren, men där finns så många andra lösenord och nycklar. Så om man bara vill hålla koll på sina webbplatsers inloggningar är det enklare i Safari.

Ursprungligen av IngoX:

Listan med webbplatslösenord som sparas via iCloud Keychain hittar man

På iOS: Inställningar > Lösenord och konton > Webbplats och applösenord
På macOS: Safari > Inställningar > Lösenord

De finns också i Nyckelhanteraren, men där finns så många andra lösenord och nycklar. Så om man bara vill hålla koll på sina webbplatsers inloggningar är det enklare i Safari.

Jag har sett en lista med mina lösenord på min Mac som någon support lyckades ta fram men det gick så fort att jag kommer inte ihåg hur han gjorde. Den var i alla fall inte krypterad på datorn. Förvånad att en sådan lista inte är krypterad med tanke på att apple brukar in tumma på säkerheten. Var någonstans går man i nyckelhanteraren?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 19:10
Ursprungligen av calinou:

Jag har sett en lista med mina lösenord på min Mac som någon support lyckades ta fram men det gick så fort att jag kommer inte ihåg hur han gjorde. Den var i alla fall inte krypterad på datorn. Förvånad att en sådan lista inte är krypterad med tanke på att apple brukar in tumma på säkerheten.

Den listan du såg var nog krypterad. Men den dekrypteras av ditt lösenord när du loggar in på ditt konto i datorn. Antar du var inloggad när supporten hjälpte dig.

Ursprungligen av calinou:

Var någonstans går man i nyckelhanteraren?

Nyckelhanterare.app finns lite undangömd i Program > Verktygsprogram.

Bevaka tråden