Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappat synk av iMessage

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-21 18:26

För ett tag sedan hade jag problem med att när vissa kontakterskickade meddelande så kom inget ljud. Alla inställningar kollades och inget var konstigt med dem. Till slut loggade jag ut från iCloud och sedan in igen. Det löste problemet med notisljud.

Nu har jag tappat synk mellan plattformarna. Meddelanden i iMessage går bara till den enhet som senast skickade ett meddelande till någon. Vad göra???

Senast redigerat 2019-08-21 21:45
Ursprungligen av xms67:

För ett tag sedan hade jag problem med att när vissa kontakterskickade meddelande så kom inget ljud. Alla inställningar kollades och inget var konstigt med dem. Till slut loggade jag ut från iCloud och sedan in igen. Det löste problemet med notisljud.

Nu har jag tappat synk mellan plattformarna. Meddelanden i iMassage går bara till den enhet som senast skickade ett meddelande till någon. Vad göra???

Provat att logga ut från iCloud på alla enheter och logga in igen efter nån minut, och sedan omstart av dom alla?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 18:45

Ja logga ut och in igen i iCloud är ju en generallösning som du redan prövat med framgång...

Men kolla också att du angett samma telefonnummer och epostadresser till iMessage på alla enheter
Lägga till eller ta bort ditt telefonnummer i Meddelanden
Om du tar emot meddelanden på en enhet men inte en annan

Min egen filosofi är att bara vara nåbar på iMessage/Facetime via mobilnumret, inga epostadresser alls. Så jag inte hamnar i den situationen att konversationer startas till min e-postadress som sedan inte funkar om motparten byter till android, t.ex.

Kolla även om du aktiverat iCloud-Meddelanden på alla enheter
Håll alla meddelanden i iCloud

Ursprungligen av xms67:

Meddelanden i iMassage går bara till den enhet som senast skickade ett meddelande

Och här får du en liten rebus: iGggggggggggggggggggggggggggggg
Angående stavning på appen...

Senast redigerat 2019-08-21 19:22
Ursprungligen av IngoX:

Och här får du en liten rebus: iGggggggggggggggggggggggggggggg
Angående stavning på appen...

Hahaha, den var klockren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-21 21:57

Bortsett från den lilla felskrivningen..? ...så har det rört sig framåt. Följde @IngoX tips och startade med första delen: "Lägga till eller ta bort..." och till slut kom jag till ett ställe i telefonen där det sades att en åtgärd var omöjlig då jag hade olika iCloudkonton(eller inställningar). Var bara att trycka på OK och när jag hade gjort det dök det helt plötsligt upp en dialogruta på datorn som frågade om jag ville lägga till mitt telefonnummer. När jag klickade på det hände även saker i telefonen. Inställningarna ändrades i iMessage. Nu ska vi se om olika sms och meddelanden synkas imorgon. Till saken är att jag tidigare kollat varje enhet för sig och rätt inställningar fanns samt rätt nummer. Men det verkar ändå som att kopplingen inte fanns. Tack då här långt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 22:15

Det finns även inställning för SMS-koppling - så att vanliga gröna sms (som inte är några egentliga blå iMessage-meddelanden) också kan tas emot och sändas på andra enheter än iPhonen.
Så här vidarebefordrar du textmeddelanden på din iPhone

Men det var nog inte ditt problem utan det liknade mer när man får "delade konversationer" med samma kontakt, och det brukar bero på att konversationer startats från olika epostadresser/nummer som man associerat till sitt iMessage/Face-ID. Som sagt därför jag bara associerar mitt mobilnummer.

1
Bevaka tråden