Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS på Extern TB3 vs intern SATA 5400rpm?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick nyligen tag i en iMac billigt som tyvärr har en trött spinnare i sig.
Funderade om det är mindre bråkigt att köpa en extern TB3 SSD än att behöva öppna den.
Men ger det större skillnad när den läser Mac OS från en extern källa även om det är TB3?
Försökt googla lite men hitta inte så många tillfredställande svar.

Via tex USB 2 är det rätt slött. Speca gärna vilken modell det gäller.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Via tex USB 2 är det rätt slött. Speca gärna vilken modell det gäller.

Det är en iMac 21.5” 4K Mid-2017
1tb SATA

Är sugen på att lägga över Mac OS på en sådan här (https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I...) med ssd och driva det där ifrån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-04 23:12

Jag tror inte du kan ha APFS på en extern bootbar disk.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte du kan ha APFS på en extern bootbar disk.

Jo det verkar vara lugnt men är nyfiken på om bytet till en extern tb3 skulle göra skillnad i hastighet för mig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-05 01:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är en iMac 21.5” 4K Mid-2017
1tb SATA

Är sugen på att lägga över Mac OS på en sådan här (https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I...) med ssd och driva det där ifrån.

Klaus I-Tec MySafe springer cirklar runt (världens snabbaste) 5400varvare.

Ursprungligen av reboot81:

Klaus I-Tec MySafe springer cirklar runt (världens snabbaste) 5400varvare.

Tack det var det svaret jag hoppades på ?

Som fortsättning på frågan är då om jag gör den externa till primär Mac OS disk i startup, kan jag då ha den interna hårddisken till extra lagring?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-05 08:33

Ja. Och det jag menade ovan är att du kan inte ha den externa i APFS, men i HFS+ funkar det.

Ursprungligen av kenjon:

Ja. Och det jag menade ovan är att du kan inte ha den externa i APFS, men i HFS+ funkar det.

Varför skulle inte det fungera? Finns det info om det på Apples supportsida nånstans (jag hittar inte det).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 09:37
Ursprungligen av kenjon:

Ja. Och det jag menade ovan är att du kan inte ha den externa i APFS, men i HFS+ funkar det.

Ursprungligen av suddgummi:

Varför skulle inte det fungera? Finns det info om det på Apples supportsida nånstans (jag hittar inte det).

Jag tror det var problem med APFS på externa boot-skivor när det först introducerades, på betor till High Sierra, eller var det på den skarpa versionen av 10.13 det var så? Men inga problem i Mojave.

1
Bevaka tråden