Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presentar Apple Watch Series 5

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så, nu är iPhone och Watch 5 klara, så nu väntar jag bara på att uppdatera iPhone igen med 13.1 :-/
Vilket hämtas hem just nu.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tar bort parkopplingen efteråt och låter telefonen sköta allt. Du behöver inte ens ta en backup då utan gällande inställningar förs över automatisk. Smidigt

Det låter ju betydligt smidigare

Och AOD ger mig problem

Den urtavla som är snyggast som AOD (California med raka streck som indicier och utan komplikationer - riktigt snyggt) ger mig inte det som jag vill ha när jag väcker klockan - då vill jag istället ha analog infogar...

Jag gillar verkligen AOD. Om det är värt pengarna? Tveksamt men det är riktigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-24 23:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Och AOD ger mig problem

Den urtavla som är snyggast som AOD (California med raka streck som indicier och utan komplikationer - riktigt snyggt) ger mig inte det som jag vill ha när jag väcker klockan - då vill jag istället ha analog infogar...

Jag gillar verkligen AOD. Om det är värt pengarna? Tveksamt men det är riktigt bra.

AOD?

Har ju bara haft Watch på armen under några timmar, men gillar nya skärmhantering skarpt, men nu ska vi bara kolla hur bra batteritiden blir med detta på.
En sak jag inte gillar med detta OS är att volumkontrollen när man tex spelar med AirPodsen blev omgjord, rörigare, småttigare och utan den snygga cirkulära ljudnivå-visningen i grön färg, den blev ljusgrå utan direkt feedback... Blir svårare att ändra ljudnivån när man tex kör om man vill se visuellt var man är på't ungefär, finns en stapel bredvid som är så liten att man har svårt att var den är, dvs att man klämt in kontroller på sidan och dessutom tre stora knappar undertill.... Fan, den som var så bra innan..

  • Medlem
  • 2019-09-25 05:50
Ursprungligen av zinned:

AOD?

Always On Display.

Ursprungligen av CekariYH:

Har ju bara haft Watch på armen under några timmar, men gillar nya skärmhantering skarpt, men nu ska vi bara kolla hur bra batteritiden blir med detta på.
En sak jag inte gillar med detta OS är att volumkontrollen när man tex spelar med AirPodsen blev omgjord, rörigare, småttigare och utan den snygga cirkulära ljudnivå-visningen i grön färg, den blev ljusgrå utan direkt feedback... Blir svårare att ändra ljudnivån när man tex kör om man vill se visuellt var man är på't ungefär, finns en stapel bredvid som är så liten att man har svårt att var den är, dvs att man klämt in kontroller på sidan och dessutom tre stora knappar undertill.... Fan, den som var så bra innan..

Som benchmark kan du få mina siffror för S4 med WatchOS 6 (som jag kommer att jämföra med):

Sleeptracking: ca 1%/timme (teaterläge, DND och flightmode) Californiaurtavla utan kompikationer
Normalt dagsläge: ungefär 4.5% per timme. Infografic modulurtavla med bullermätning, väderkomplikationer, fantastical 2, aktivitet samt loggning av jobbade timmar

Jag håller med om volymkontrollen. Den var bättre förr.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som benchmark kan du få mina siffror för S4 med WatchOS 6 (som jag kommer att jämföra med):

Sleeptracking: ca 1%/timme (teaterläge, DND och flightmode) Californiaurtavla utan kompikationer
Normalt dagsläge: ungefär 4.5% per timme. Infografic modulurtavla med bullermätning, väderkomplikationer, fantastical 2, aktivitet samt loggning av jobbade timmar

Jag håller med om volymkontrollen. Den var bättre förr.

Har inte varit så noggrann

Börja använda den ca 18 i går kväll med mörkning av skärmen. Satt på så till ca 03 i morse, då de blev teaterläge och va så till ca 10.30 då jag gick ur teaterläge och tills nu.
Lite onödigt kollande etc under den tid iofs.
Från ca 90% vid parning etc till 45%.
Sen vet jag av erfarenhet att den blir bättre efter några fulla laddning och urladdningar (≈20%)
Lite spontant känns det som om den klarar sig ung. som 4:an, dvs 12-24h beroende hur/vad man gör med den.

Jag hade en period under betan där klockan drog mycket ström så jag kände ett behov att kontrollera det faktiska läget.

Sedan upptäckte jag att två appar hade fastnat i installationsläget som aldrig avslutades. När jag dödade dem så blev allt normalt igen.

Men jag begriper inte hur de som kan köra klockan i nästan två dygn gör. Finns inte en chans för mig

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hade en period under betan där klockan drog mycket ström så jag kände ett behov att kontrollera det faktiska läget.

Sedan upptäckte jag att två appar hade fastnat i installationsläget som aldrig avslutades. När jag dödade dem så blev allt normalt igen.

Men jag begriper inte hur de som kan köra klockan i nästan två dygn gör. Finns inte en chans för mig

Tja, ibland så sitter den bara på armen i teaterläge och gör så lite som möjligt om man säger så, kanske en snabb blick på utetempen bara och som ligger som en kompl. på urtavlan

Ursprungligen av CekariYH:

Tja, ibland så sitter den bara på armen i teaterläge och gör så lite som möjligt om man säger så, kanske en snabb blick på utetempen bara och som ligger som en kompl. på urtavlan

Den ska användas, inte sitta och lata sig

Ursprungligen av BlackSmp:

Den ska användas, inte sitta och lata sig

Den får lata sig när jag gör det

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-25 12:45
Ursprungligen av CekariYH:

Blir en bra vecka detta, hämtat min nya Watch och bara väntar på att en extra backup på min iPhone ska bli klar så ska jag dra igång den nya.
Fick också reda att min nya kamera är på väg, en Sonya7R IV...
Så då väntar jag bara på min nya iPhone 11 Pro max 256GB som nog tar 1-2 veckor till.

Spännande tider.

Är inte du pensionär???

Ursprungligen av kenjon:

Är inte du pensionär???

Jo, varför undrar du det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-25 13:39

Många dyra inköp

Ursprungligen av kenjon:

Många dyra inköp

Japp, fattig på pengar men rik på prylar... är ju det som gäller när man väl möter den däruppe... eller nere väl?
Går efter devisen som typ handlar om en fattig, en kamel och ett nålsöga, inte för att jag fattar hur en kamel använder en nål, men iaf....

...men nu blir det inge mer... förrän nästa gång...

Ursprungligen av CekariYH:

Har inte varit så noggrann

Börja använda den ca 18 i går kväll med mörkning av skärmen. Satt på så till ca 03 i morse, då de blev teaterläge och va så till ca 10.30 då jag gick ur teaterläge och tills nu.
Lite onödigt kollande etc under den tid iofs.
Från ca 90% vid parning etc till 45%.
Sen vet jag av erfarenhet att den blir bättre efter några fulla laddning och urladdningar (≈20%)
Lite spontant känns det som om den klarar sig ung. som 4:an, dvs 12-24h beroende hur/vad man gör med den.

...nu 4,5h timmar senare är den på 40% så ser jäkligt bra ut.

Min snabba mätning indikerar på att den fortsatt drar ungefär 4-5% per timme även med AOD så det känns bra och i enlighet med förväntningarna

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-25 15:06

Låter mycket, blir ju bara ca 20 timmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-25 15:26
Ursprungligen av kenjon:

Låter mycket, blir ju bara ca 20 timmar.

De har väl bara påstått att den ska hålla i 18 timmar? Då är ju 20 bra.

Sedan är det ju trots allt ingen exakt vetenskap. En användares usage kanske ger 20 timmar medan det bara ger 10 timmar för en annan då han använder fler appar, får fler notiser etc etc.

Ursprungligen av kenjon:

Låter mycket, blir ju bara ca 20 timmar.

Ursprungligen av zinned:

De har väl bara påstått att den ska hålla i 18 timmar? Då är ju 20 bra.

Sedan är det ju trots allt ingen exakt vetenskap. En användares usage kanske ger 20 timmar medan det bara ger 10 timmar för en annan då han använder fler appar, får fler notiser etc etc.

Helt riktigt. Antalet komplikationer påverkar (jag kör infograf med maximalt antal komplikationer), antalet notiser påverkar och jag har exempelvis min jobbkalender på klockan så det blir ett antal påminnelser om möten varje dag. Förutom det så har jag kontinuerlig bullermätning påslagen vilket jag inte tror att alla har.

Jag noterar bara att under samma förutsättningar så drar S5 och S4 lika mycket ström trots att S5 har displayen påslagen.

Edit: GLömde också att jag normalt sett också avverkar 100 minuter träning (gång 2x5km) per dag

Senast redigerat 2019-09-26 06:22
Ursprungligen av kenjon:

Låter mycket, blir ju bara ca 20 timmar.

Starta ju på ca 90% med parkoppling eller ja, batteriet såg jag ju inte innan parkopplingen och sen uppdatering av Watch OS, snabbkoll på inställningar etc.

Just nu efter ytterligare 4.5 timmar och lite mer aktivt användande ligger det på 27% så lätt 24h om ytterligare 1h.

03.37 blev batteriet 10% och nu på laddning en stund så jag kan ha den på i sängen.
Så cirka lika 37.5 timmar från ca 90% rill 10% men så kommer det inte bli ofta, har varit rörelse-overksam långa stunder av den tiden.

Ursprungligen av CekariYH:

03.37 blev batteriet 10% och nu på laddning en stund så jag kan ha den på i sängen.
Så cirka lika 37.5 timmar från ca 90% rill 10% men så kommer det inte bli ofta, har varit rörelse-overksam långa stunder av den tiden.

Imponerad.

Jag tror att jag har som bäst klarat ca 30 timmar

Ursprungligen av BlackSmp:

Imponerad.

Jag tror att jag har som bäst klarat ca 30 timmar

Har inte så mycket i bakgrunden som jobbar och bara 4 kompl.

  • Medlem
  • 2019-09-26 12:36
Ursprungligen av CekariYH:

Har inte så mycket i bakgrunden som jobbar och bara 4 kompl.

"Bara 4 komplikationer"? Man kan väl inte ha fler?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-26 13:54
Ursprungligen av Dalle:

"Bara 4 komplikationer"? Man kan väl inte ha fler?

Jo, det beror ju på vilket Watch face man använder. på Infograf har man ju möjlighet till hela åtta komplikationer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-26 15:28

@Dalle Det beror på vilket watchface du använder. Jag har fem.

Ursprungligen av Dalle:

"Bara 4 komplikationer"? Man kan väl inte ha fler?

Dubbelt upp

Ursprungligen av BlackSmp:

Dubbelt upp

Vilket är just denna? Var ju rätt ren och fin.

Bevaka tråden