Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom över till den mörka sidan - iOS 13 är här

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väntan är över och nu kan vi äntligen ta del av alla nyheter i iOS 13 och nedan tar vi en titt på våra absoluta favoriter.

Läs hela artikeln här

Häftigt mycket nytt och bra!

  • Medlem
  • 2019-09-19 19:28

Äntligen dark mode!!!!!!

Kan man sortera så att tex senaste bilder/videos hamnar högt upp nu?

Ursprungligen av Laserturken:

Kan man sortera så att tex senaste bilder/videos hamnar högt upp nu?

Det har du ju tillgång i album och sedan senaste?

  • Medlem
  • 2019-09-19 20:47

Bara jag som upplever iOS 13 som väldigt buggig? När jag är i appen Bilder -> Senaste och klickar högst upp för att komma längst upp så kraschar appen. Skrollar jag upp kraschar också appen. Spotlight flimrar till och försvinner när jag drar neråt på skärmen och samma sak händer i appen Meddelanden. Har testat hård omstart. I värsta fall blir det en systemåterställning med backup...

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det har du ju tillgång i album och sedan senaste?

ja precis men även där skulle de va bra om man kunde sortera.

Skulle hellre se att senaste bilderna hamnar högt upp.

  • Medlem
  • 2019-09-19 22:17
Ursprungligen av WiFi:

Bara jag som upplever iOS 13 som väldigt buggig? När jag är i appen Bilder -> Senaste och klickar högst upp för att komma längst upp så kraschar appen. Skrollar jag upp kraschar också appen. Spotlight flimrar till och försvinner när jag drar neråt på skärmen och samma sak händer i appen Meddelanden. Har testat hård omstart. I värsta fall blir det en systemåterställning med backup...

Verkar inte vara ensam med detta.

The Verge: ”Apple pushes up iOS 13.1 and iPadOS to September 24th”

”More importantly, Apple promises that 13.1 will bring general bug fixes to iOS 13, which the current software could definitely benefit from. (Our review of the current 13.0 software notes a litany of issues we encountered while testing the new update.)”

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-09-19 22:29
Ursprungligen av WiFi:

Bara jag som upplever iOS 13 som väldigt buggig? När jag är i appen Bilder -> Senaste och klickar högst upp för att komma längst upp så kraschar appen. Skrollar jag upp kraschar också appen. Spotlight flimrar till och försvinner när jag drar neråt på skärmen och samma sak händer i appen Meddelanden. Har testat hård omstart. I värsta fall blir det en systemåterställning med backup...

Har samma problem med appen bilder, scrollar jag för fort så kraschar den. Inga problem dock med Spotlight..

Är i stort sett nöjd med iOS13. Däremot suger det att Swype tangentbordet enbart fungerar på engelska, det var en av de funktioner jag sett fram mest emot. Detta måste väl ändå komma förr eller senare? Testade även att ändra systemspråket till engelska, men fortfarande köra svenskt tangentbord, fortfarande ingen framgång.

Däremot måste jag säga att Dark Mode är en fröjd. Får se hur mycket det påverkar batteritiden dock.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-09-20 11:26
Ursprungligen av MrQuattro:

Är i stort sett nöjd med iOS13. Däremot suger det att Swype tangentbordet enbart fungerar på engelska, det var en av de funktioner jag sett fram mest emot. Detta måste väl ändå komma förr eller senare? Testade även att ändra systemspråket till engelska, men fortfarande köra svenskt tangentbord, fortfarande ingen framgång.

Däremot måste jag säga att Dark Mode är en fröjd. Får se hur mycket det påverkar batteritiden dock.

Trodde också swipe skulle funka till svenskan. Synd! Alla andra 3e parts tangentbord fixar ju det.

Lite OT om filosofin bakom A- processorerna saxat från macWorld: https://macworld.idg.se/2.1038/1.723809/sa-go...

Visste inte att Prediktiv textinmatning på svenska skulle komma i iOS 13. Kul. ?

Ursprungligen av breather:

Visste inte att Prediktiv textinmatning på svenska skulle komma i iOS 13. Kul. ?

Vad är det?

Ursprungligen av CekariYH:

Vad är det?

Ordförslag i en remsa ovanför tangentbordet.

Ursprungligen av Zeugma:

Ordförslag i en remsa ovanför tangentbordet.

Ja, naturligtvis, men kan svära på att för vissa textinmatnings-appar så finns det redan för iOS 12 men vilka... :/

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, naturligtvis, men kan svära på att för vissa textinmatnings-appar så finns det redan för iOS 12 men vilka... :/

Gboard finns, vad jag vet. De har haft det länge inklusive svepskrivning.

Ursprungligen av Zeugma:

Gboard finns, vad jag vet. De har haft det länge inklusive svepskrivning.

Swiftkey är ett trevligare alternativ än Gboard enligt mitt tycke. Dock är det inte lika bra som att ha det native från Apple.
I vissa appar som öppnar tangentbordet, så swappar telefonen automatiskt tillbaks till native utan att man kan byta, så därför skulle det vara så sjukt smidigt ifall det funkade på svenska i det inbyggda tangentbordet. Testade lite med engelskt tangentbord med Apples inbyggda och det var en riktigt trevlig upplevelse.

Ursprungligen av MrQuattro:

Swiftkey är ett trevligare alternativ än Gboard enligt mitt tycke. Dock är det inte lika bra som att ha det native från Apple.
I vissa appar som öppnar tangentbordet, så swappar telefonen automatiskt tillbaks till native utan att man kan byta, så därför skulle det vara så sjukt smidigt ifall det funkade på svenska i det inbyggda tangentbordet. Testade lite med engelskt tangentbord med Apples inbyggda och det var en riktigt trevlig upplevelse.

Tråkigt nog verkar det inte komma svepskrivning till svenskt tangentbord än på ett tag.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-20 14:38
Ursprungligen av MrQuattro:

Är i stort sett nöjd med iOS13. Däremot suger det att Swype tangentbordet enbart fungerar på engelska, det var en av de funktioner jag sett fram mest emot. Detta måste väl ändå komma förr eller senare? Testade även att ändra systemspråket till engelska, men fortfarande köra svenskt tangentbord, fortfarande ingen framgång.

Däremot måste jag säga att Dark Mode är en fröjd. Får se hur mycket det påverkar batteritiden dock.

Ursprungligen av macki81:

Trodde också swipe skulle funka till svenskan. Synd! Alla andra 3e parts tangentbord fixar ju det.

Har aldrig någonsin sagts att det skulle komma på svenska.

TECH
Experterna varnar: Många buggar i IOS 13

Apple har nu släppt den senaste versionen av sitt mobila operativsystem för Iphone, IOS 13. De experter som har hunnit testa den nya versionen är eniga om att den innehåller mängder av efterlängtade förbättringar, men konstaterar också att det finns gott om buggar.
”Det känns som att man har haft lite för bråttom med att få ut den version som nu släppts” skriver The Verges Chaim Gartenberg, som konstaterar att både han och hans kollegor upplevt problem med appar som kraschar och att mobilsignalen försvinner emellanåt.
Daring Fireballs John Gruber konstaterar också att IOS 13 är ”riktigt buggigt” och rekommenderar användarna att vänta in den första uppdateringen, som förväntas släppas så snart som på tisdag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-20 15:46
Ursprungligen av Innis:

Har aldrig någonsin sagts att det skulle komma på svenska.

Har aldrig någonsin sagts att det endast skulle komma på engelska.

Ursprungligen av zinned:

Har aldrig någonsin sagts att det endast skulle komma på engelska.

Har den enbart kommit på engelska då?

Att den inte finns på svenska är inte samma sak som att den enbart finns på engelska

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-20 16:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Har den enbart kommit på engelska då?

Att den inte finns på svenska är inte samma sak som att den enbart finns på engelska

Ja, endast engelska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 16:28
Ursprungligen av zinned:

Ja, endast engelska.

QuickPath ska finnas på engelska, förenklad kinesiska, franska, tyska, italienska, spanska och portugisiska.
https://www.apple.com/ios/feature-availabilit...

Att Svenska är ett av de språk som nu fått Textförslag hoppas jag är ett gott tecken. Troligen ett första och nödvändigt steg för välfungerade swipe-tangentbord.

De övriga språken som fick Textförslag med iOS 13 ska enligt denna artikel vara "Dutch, Vietnamese, Cantonese, Hindi (Devanagari), Hindi (Latin), Arabic, and Najdi Arabic keyboards."

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-20 16:52
Ursprungligen av zinned:

Har aldrig någonsin sagts att det endast skulle komma på engelska.

Jo det har det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 17:06
Ursprungligen av zinned:

Har aldrig någonsin sagts att det endast skulle komma på engelska.

Ursprungligen av Innis:

Jo det har det.

Vet inte varför jag bryr mig att argumentera, men det har sagts tidigare vilka språk QuickPath kommer på. Till exempel MacRumors 3 juni

Citat:

At launch, QuickPath supports English, Simplified Chinese, Spanish, German, French, Italian, and Portuguese keyboards.

Eller missförstod du Zinneds dubbelnegation?

Ursprungligen av zinned:

Ja, endast engelska.

Suck

En sak som slog mig häromdagen var hur dåligt haptic touch är jämfört med 3D Touch, kör till vardags en XS Max, men råkade snubbla över en XR på jobbet, uppdaterade direkt till IOS 13, testade att "3D Toucha" på ikoner och inne i meddelanden (på tangentbordet) och det var faktiskt sorgligt hur dåligt det var på XR jämfört med XS Max. Hoppas Apple inser sitt misstag och tar tillbaka 3D Touch till nästa års iPhone.

Ursprungligen av MrQuattro:

En sak som slog mig häromdagen var hur dåligt haptic touch är jämfört med 3D Touch, kör till vardags en XS Max, men råkade snubbla över en XR på jobbet, uppdaterade direkt till IOS 13, testade att "3D Toucha" på ikoner och inne i meddelanden (på tangentbordet) och det var faktiskt sorgligt hur dåligt det var på XR jämfört med XS Max. Hoppas Apple inser sitt misstag och tar tillbaka 3D Touch till nästa års iPhone.

3D Touch eller batteri... Du får plats med mer batteri när du tar bort 3D Touch, vilket visar sig i standbytiden. Du lär få vänta på att det återkommer

Bevaka tråden