Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kom precis i version 13.0 för Mac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Safari 13.0
Safari 13-uppdateringen innehåller funktionsförbättringar och ökar integritet, säkerhet och kompatibilitet. Den rekommenderas för alla som användare. Den här uppdateringen:

• Innehåller en uppdaterad startsida med favoriter, ofta besökta och senast besökta webbplatser.
• Varnar om ett svagt lösenord skrivs vid inloggning på en webbplats och hjälper till att uppgradera det till ett starkt lösenord.
• Gör det möjligt att aktivera bild-i-bild från ljudknappen i en flik.
• Aktiverar hopp direkt till en flik som redan är öppen från sökkompletteringslistan när webbadressen skrivs in i det smarta sökfältet.
• Lägger till stöd för autentisering med USB-säkerhetsnycklar på webbplatser som stöds.

En del plug-ins (extensions) försvann dock så som tex TrafikLight så får väl leta upp nya.

Den gamla typen av tillägg upphör att fungera helt.

Ursprungligen av Zeugma:

Den gamla typen av tillägg upphör att fungera helt.

Och dom nya ad-blockers är bara skit, har provat tre nu :/

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2019-09-20 13:34
Ursprungligen av CekariYH:

Och dom nya ad-blockers är bara skit, har provat tre nu :/

Prova Ad Guard fungerar bra tycker jag!
Kör det på både beta och original

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 13:36
Ursprungligen av Zeugma:

Den gamla typen av tillägg upphör att fungera helt.

Japp, det bör man tänka på om man liksom jag valt att inte hoppa på 1Passwords abonnemang med 1PW version 7 utan ligger kvar med den gamla betal-appen i version 6.8.9.

Gamla safaritillägget för 1PW6 fungerar inte med hur tillägg hanteras i Safari 13 och macOS 15.
https://blog.1password.com/safari-13-is-aweso...
https://support.1password.com/kb/201909/

Tilläggen för Chrome och Firefox fungerar dock.
https://1password.com/downloads/mac/#browsers

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-20 13:42
Ursprungligen av CekariYH:

Och dom nya ad-blockers är bara skit, har provat tre nu :/

Wipr tycker jag fungerar bra, men inget för den som vill ha mycket inställningar, här finns typ bara vitlistning och inget mer.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-20 13:44
Ursprungligen av IngoX:

Japp, det bör man tänka på om man liksom jag valt att inte hoppa på 1Passwords abonnemang med 1PW version 7 utan ligger kvar med den gamla betal-appen i version 6.8.9.

7:an finns som köpeapp också om du det bara är så att du ligger kvar på den gamla för att slippa abonnemang.

Ursprungligen av Lg777742:

Prova Ad Guard fungerar bra tycker jag!
Kör det på både beta och original

Hittar inte den, men AdBlocker Guard, är det den du menar.

Ok, med sökning hitta jag AdGuard som också fått en hel del bra vitsord.

AdGuard verkar funka kalas, och bara en icon i menyraden... perfekt, och med en massa vettiga inställning för den som vill.

Ursprungligen av Gäddnos:

Wipr tycker jag fungerar bra, men inget för den som vill ha mycket inställningar, här finns typ bara vitlistning och inget mer.

Nä, va inget vidare tycker jag, men AdGuard va precis det jag letade efter, men man fick leta fram det på vanliga iTunes och inte bland Safari-tilläggen.

Häftigt, Ad Guard funkar även kalas på FB, inga mer skitannonser där heller...

Fråga: Om man blockerar ads här på 99mac så kommer det inte in nå stålar väl, eller är det bara om man klickar på en som det generar pengar?

Ursprungligen av CekariYH:

Hittar inte den, men AdBlocker Guard, är det den du menar.

Ok, med sökning hitta jag AdGuard som också fått en hel del bra vitsord.

AdGuard för Safari är inte enkel att hitta i App Store. Man måste veta att den finns. Den dyker upp om man söker på namnet, men annars listas den inte som tillägg till Safari alls. Jag vet inte varför det är så. Måste man köpa reklamplats? Se dumpar.

Ursprungligen av Zeugma:

AdGuard för Safari är inte enkel att hitta i App Store. Man måste veta att den finns. Den dyker upp om man söker på namnet, men annars listas den inte som tillägg till Safari alls. Jag vet inte varför det är så. Måste man köpa reklamplats? Se dumpar.

Jo, jag skrev ju det också i mitt inlägg

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, jag skrev ju det också i mitt inlägg

Jo, fast jag visste inte var du sökte, du skrev något om Itunes också.

Ursprungligen av Zeugma:

Jo, fast jag visste inte var du sökte, du skrev något om Itunes också.

Haha, sant, men skrev det i inägget nånstans nedanför

Fliksynkningen mot iOS 12.4.1 har försvunnit med Safari 13 (14608.1.49) för macOS. Borta är synkningen för såväl iPhone som iPad. Är det bara jag? Så här vill jag även minnas att det var mellan övergången High Sierra/Mojave. Någon som har några tips? Jag väntar helst med att uppdatera iOS/Catalina..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-09-20 18:16
Ursprungligen av IngoX:

Japp, det bör man tänka på om man liksom jag valt att inte hoppa på 1Passwords abonnemang med 1PW version 7 utan ligger kvar med den gamla betal-appen i version 6.8.9.

Gamla safaritillägget för 1PW6 fungerar inte med hur tillägg hanteras i Safari 13 och macOS 15.
https://blog.1password.com/safari-13-is-aweso...
https://support.1password.com/kb/201909/

Tilläggen för Chrome och Firefox fungerar dock.
https://1password.com/downloads/mac/#browsers

Upptäckte det nu, kanske har dagen kommit för att uppdatera till 1Password 7?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 19:03
Ursprungligen av Gäddnos:

7:an finns som köpeapp också om du det bara är så att du ligger kvar på den gamla för att slippa abonnemang.

Uppgraderade inte till 1PW 7 dels för att jag höll igång en gammal mac med El Capitan, men den har jag släppt nu.

Men främsta anledning för att jag inte tyckte att version 7 som ensamanvändare tillförde någon funktion, så mest ren snålhet alltså. En licens via appen kostar $65 (de marknadsför inte detta någonstans synligt). Det är nästan två års abonnemang ($36 per år) så då kan man lika gärna köra vidare med abb och få uppgraderingar till 8:an när det kommer.

Så jag valde "tredje alternativet", alltså att det kostade 0 kr att ha kvar de betalversioner jag betalat för på iOS och macOS. Eller det var väl så att iOS-klienten blev gratis, och är fortfarande synk-kompatibel med version 6 på macOS. Hade jag även haft behov på Android eller Windows så är det helt klart abonnemang som gäller.

Ursprungligen av joakimo:

Upptäckte det nu, kanske har dagen kommit för att uppdatera till 1Password 7?

Ja, dagen närmar sig. Men jag tror att på macOS är det fortfarande tillräckligt smidigt att använda 1PW mini från menyn och fulla appen vid behov, och kör ändå dubbelt med de flesta lösenord i iCloud-Nyckelring som löser det i Safari. Men 1PW är "master" där jag håller koll.

Så småningom kommer AgileBits få över mig som gammal app-köpare till abonnent. På det stora har de skött det snyggt. Det finns ju en anledning till att funktionen bryts nu, de har inte tagit bort något man en gång betalt för. Det enda jag kan sakna som jag hade 2012 eller när jag nu första gången betalade till dem är mina lösen via websida (då via dropbox). Men det använde jag nästan aldrig, iphonen finns ju jämt i fickan och försvinner den så finns tillgång via bärbar dator + dator hemma, det räcker.

Ursprungligen av Lg777742:

Prova Ad Guard fungerar bra tycker jag!
Kör det på både beta och original

Mycket bra och gör mer än bara tar kål på ads - kräver prenumeration efter 14-dagarnas testande........

Ursprungligen av fullkoll:

Mycket bra och gör mer än bara tar kål på ads - kräver prenumeration efter 14-dagarnas testande........

Men det står: ”AdGuard för Safari är en kostnadsfri mjukvara i Öppen källkod.”

Ursprungligen av fullkoll:

Mycket bra och gör mer än bara tar kål på ads - kräver prenumeration efter 14-dagarnas testande........

Stod inget om det alls så var får du det ifrån?

Kolla även för iOS och det finns en Pro för 20:- men ingen prenumeration. Skulle det komma så åker den ut omedelebums. Inte för att det kostar utan för att dom smugit in det.

Ursprungligen av CekariYH:

Stod inget om det alls så var får du det ifrån?

Kolla även för iOS och det finns en Pro för 20:- men ingen prenumeration. Skulle det komma så åker den ut omedelebums. Inte för att det kostar utan för att dom smugit in det.

Man kan abonnera på/köpa program från deras hemsida, det är säkert detta som avses.

https://adguard.com/sv/license.html

Ursprungligen av Zeugma:

Man kan abonnera på/köpa program från deras hemsida, det är säkert detta som avses.

https://adguard.com/sv/license.html

Aha... men varför så olika?

Ursprungligen av CekariYH:

Aha... men varför så olika?

Programmet är mer omfattande: ”AdGuard för Mac är världens första fristående annonsblockerare som utvecklats specifikt med macOS i tankarna. Den erbjuder mycket mer än något annat webbläsartillägg kan göra: den blockerar alla slags annonser i alla webbläsare, till och med i andra appar, och ger dig samtidigt integritetsskydd.” /Källa.

Ursprungligen av Zeugma:

Programmet är mer omfattande: ”AdGuard för Mac är världens första fristående annonsblockerare som utvecklats specifikt med macOS i tankarna. Den erbjuder mycket mer än något annat webbläsartillägg kan göra: den blockerar alla slags annonser i alla webbläsare, till och med i andra appar, och ger dig samtidigt integritetsskydd.” /Källa.

Ok, men den jag hämta hem räcker och blir över för mig

Alldeles nyss kom så Safari 13.0.1
Kul med uppdateringar men nu börjar det bli väl många inom 12h...

Ursprungligen av CekariYH:

Alldeles nyss kom så Safari 13.0.1
Kul med uppdateringar men nu börjar det bli väl många inom 12h...

Man får väl vara glad att det inte var Safari 13.1.

1
Bevaka tråden