Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera text i iOS 13

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte redigera om jag skrivit fel i meddelande eller mail sedan jag uppdaterade till iOS 13. Klicka länge på ordet gör bara att jag får skriva om det, inte att jag kan ändra bara det tecknet som blivit fel. Eller är det något trix som jag inte har kommit på? Störande och tidsödande i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-14 10:42

Det är ju bara att dra markören till platsen du vill ha den på och sedan editera. Har du t ex råkat skriva ett felaktigt tecken inne i ett ord är det bara att dra markören till detta tecknet och sedan ta bort det.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju bara att dra markören till platsen du vill ha den på och sedan editera. Har du t ex råkat skriva ett felaktigt tecken inne i ett ord är det bara att dra markören till detta tecknet och sedan ta bort det.

Nej sedan uppdateringen markeras hela ordet, blir ingen markör som man kan flytta

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-14 10:49

Picka snabbt med fingret (inte trycka och hålla) en gång i texten, det kommer ett streck ungefär där du pickade, nu kan du flytta det med fingret.

Ursprungligen av Gäddnos:

Picka snabbt med fingret (inte trycka och hålla) en gång i texten, det kommer ett streck ungefär där du pickade, nu kan du flytta det med fingret.

Det var ju lätt, visste inte att det var så man ska göra nu och efter att ha provat så blev det lättare att få markören där man vill än det var med "förstoringsglaset".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-14 11:06
Ursprungligen av Gäddnos:

Picka snabbt med fingret (inte trycka och hålla) en gång i texten, det kommer ett streck ungefär där du pickade, nu kan du flytta det med fingret.

Markören (cursor) har du ju alltid tillgänglig, man behöver inte trycka på ett ord för att denna ska uppenbara sig.

Ursprungligen av CekariYH:

Det var ju lätt, visste inte att det var så man ska göra nu och efter att ha provat så blev det lättare att få markören där man vill än det var med "förstoringsglaset".

Förstoringsglaset? Det har ju varit överspelat som funktion hur länge som helst. Fram tills iOS 13 var ju mellanslagstangenten den klar bästa funktionen för att kunna få markören dit man ville ha den. Nu är det ännu enklare, bara att ta tag i markören och sätta den där man vill ha den.

Jag förstår inte varför många gör det så komplicerat...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-14 11:09
Ursprungligen av zinned:

Markören (cursor) har du ju alltid tillgänglig, man behöver inte trycka på ett ord för att denna ska uppenbara sig.

Inte när du plockar upp ett sparat dokument. Den kommer inte förrän du börjar skriva eller picka på skärmen.

I ett sms spelar det ingen roll hur snabbt jag ”pickar” - hela ordet blir ändå markerar och ingen markör kommer fram. Ni som säger att det är lätt - är det i SMS ni har provat?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-14 11:23

Det fungerar i SMS också. Om du menar Meddelanden, den gröna ikonen med vit pratbubbla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-14 11:41
Ursprungligen av Gäddnos:

Inte när du plockar upp ett sparat dokument. Den kommer inte förrän du börjar skriva eller picka på skärmen.

Självklart inte, du kan ju inte få en markör förrän du väljer att börja editera. Nu var ju dock förutsättningen sådan att du redan var i edit-läge och undrade hur du skulle redigera ett ord eller tecken.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-14 11:42

Håll in mellanslag och flytta markören

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-14 11:43
Ursprungligen av Greta723:

I ett sms spelar det ingen roll hur snabbt jag ”pickar” - hela ordet blir ändå markerar och ingen markör kommer fram. Ni som säger att det är lätt - är det i SMS ni har provat?

När du skriver text, som t ex ett SMS som du nämner, ser du inte markören sist i meddelandet då? Efter senaste ordet du skrev? Om du då upptäcker att du har skrivit fel i något ord tidigare i texten, så tar du bara och sätter fingret på markören (du behöver inte hålla nere någon viss tid eller så) och drar den dit du vill att den ska vara för att kunna korrigera det du hade skrivit fel.

Ursprungligen av zinned:

Markören (cursor) har du ju alltid tillgänglig, man behöver inte trycka på ett ord för att denna ska uppenbara sig.

Förstoringsglaset? Det har ju varit överspelat som funktion hur länge som helst. Fram tills iOS 13 var ju mellanslagstangenten den klar bästa funktionen för att kunna få markören dit man ville ha den. Nu är det ännu enklare, bara att ta tag i markören och sätta den där man vill ha den.

Jag förstår inte varför många gör det så komplicerat...

Tack för tipset!
Har levt kvar i "mellanslagsvärlden"...

1
Bevaka tråden