Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel på Windows?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:11

Jag har just monterat några nya Windows-datorer. Lagringsenheten är en NVMe SSD, Samsung 970 EVO Plus, med den smått otroliga läshastigheten 3 500 MB/s. Men ändå dröjer det en stund innan vissa menyer och fönster i Windows visas!! Hur är det ens möjligt med den prestandan? Upplevelsen med motsvarande hårdvara på macOS eller Linux är ju blixtsnabb.
Jag är helt övertygad att Windows kommer att kännas trött och segt igen om några år. Dagens snabba SSD:er kommer att kännas som gårdagens sega 2,5" HDD.
Windows måste ha fundamentala byggfel.

Senast redigerat 2019-11-13 10:34
Ursprungligen av iSweden:

... Men ändå dröjer det en stund innan vissa menyer och fönster i Windows visas!! Hur är det ens möjligt med den prestandan? ...

Om det inte är byggfel så kanske menyerna söker av om det finns internetuppkoppling och anropar servrar?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 10:42
Ursprungligen av iSweden:

Jag har just monterat några nya Windows-datorer. Lagringsenheten är en NVMe SSD, Samsung 970 EVO Plus, med den smått otroliga läshastigheten 3 500 MB/s. Men ändå dröjer det en stund innan vissa menyer och fönster i Windows visas!! Hur är det ens möjligt med den prestandan? Upplevelsen med motsvarande hårdvara på macOS eller Linux är ju blixtsnabb.
Jag är helt övertygad att Windows kommer att kännas trött och segt igen om några år. Dagens snabba SSD:er kommer att kännas som gårdagens sega 2,5" HDD.
Windows måste ha fundamentala byggfel.

Har kört med enbart SSD:er i alla mina Windowsdatorer sedan 2009, och alltid haft fantastiskt fin prestanda med alla versioner av Windows jag kört de på (Vista, W7, W8, W8.1, W10). Har även två MacBook Pro 15" med SSD, och även om jag inte mätt prestandan så ser jag ingen skillnad emot mina datorer med Windows. Skulle misstänka något specifikt problem med just de system som du själv byggt ihop.

Är dock själv inget bra på att felsöka (har alltid låtit dator-ÅF både bygga ihop mina datorer och installera Windows färdigt, eller kört med färdiga bärbara maskiner). För bästa hjälp med felsökning så skulle jag tipsa dig om att posta om detta i systersajten Sweclockers. Där finns många duktiga som kan hjälpa till med denna typ av problem.

https://www.sweclockers.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:45
Ursprungligen av Zeugma:

Om det inte är byggfel så kanske menyerna söker av om det finns internetuppkoppling och anropar servrar?

Detta är också min misstanke. Windows 10 ringer hem hela tiden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 10:48
Ursprungligen av Zeugma:

Om det inte är byggfel så kanske menyerna söker av om det finns internetuppkoppling och anropar servrar?

Har ingen prestandaskillnad när jag är offline med mina Windowsmaskiner, så det där tror jag är ett felaktigt villospår för TS. Har du själv upplevt det på dina datorer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:48
Ursprungligen av omartint:

Har kört med enbart SSD:er i alla mina Windowsdatorer sedan 2009, och alltid haft fantastiskt fin prestanda med alla versioner av Windows jag kört de på (Vista, W7, W8, W8.1, W10). Skulle misstänka något problem med just de system som du byggt upp.

Är själv inget bra på att felsöka (har alltid låtit dator-ÅF både bygga ihop mina datorer och installera Windows färdigt, eller kört med färdiga bärbara maskiner).

För bästa hjälp med felsökning så skulle jag tipsa dig om att posta om detta i systersajten Sweclockers. Där finns många duktiga som kan hjälpa till med denna typ av problem.

https://www.sweclockers.com/

Tack! Men det är inget fel på systemet och jag kan bygga själv Det är bara det att jag förväntar mig lite kvickare svar från ett så snabbt system. Som @Zeugma misstänker så gör Windows 10 betydligt mycket mer i bakgrunden än tidigare versioner.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 10:51
Ursprungligen av iSweden:

Tack! Men det är inget fel på systemet och jag kan bygga själv Det är bara det att jag förväntar mig lite kvickare svar från ett så snabbt system. Som @Zeugma misstänker så gör Windows 10 betydligt mycket mer i bakgrunden än tidigare versioner.

Du kan ju enkelt testa med Windows 7, 8 eller 8.1 och jämföra om du misstänker det.

Själv så fick jag snarare något ännu bättre prestanda när jag uppgraderade mina maskiner från W8.1 till W10.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:52

Det jag också anför som en källa till problem är registret. Detta sorgebarn. Sammantaget så förefaller det som att läsa inställningar ur registret tar betydligt längre tid än från biblioteket på Unix/Linux/Mac.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 10:53
Ursprungligen av iSweden:

Det jag också anför som en källa till problem är registret. Detta sorgebarn. Sammantaget så förefaller det som att läsa inställningar ur registret tar betydligt längre tid än biblioteket på Unix/Linux/Mac.

Det är inget nytt med W10, utan har funnits sedan 1992 (från NT 3.1). Så tror du är fel ute där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:54
Ursprungligen av omartint:

Det är inget nytt med W10, utan har funnits sedan 1992 (från NT 3.1). Så tror du är fel ute där.

Då är vi inte ense

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 10:57
Ursprungligen av iSweden:

Då är vi inte ense

Nu stämmer inte logiken.

Du påstod, eller snarare hade en teori/tro, att detta var ett nytt problem som kommit med Windows 10.

Att registret i Windows kom redan 1992 med NT 3.1 är fakta, och inte en fråga om åsikter eller att vara "ense".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 10:59
Ursprungligen av omartint:

Nu stämmer inte logiken.

Du påstod, eller snarare hade en teori/tro, att detta var ett nytt problem som kommit med Windows 10.

Nix. Jag påstår inte att det problemet uppståt med Windows 10, men att Windows 10 borde upplevas kvickare på hårdvara av hög prestanda.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:02
Ursprungligen av iSweden:

Nix. Jag påstår inte att det problemet uppståt med Windows 10

iSweden i inlägg #6 (ref: https://www.99mac.se/forum/p/2379356 ):

"Som @Zeugma misstänker så gör Windows 10 betydligt mycket mer i bakgrunden än tidigare versioner."

Senast redigerat 2019-11-13 11:18
Ursprungligen av omartint:

Har ingen prestandaskillnad när jag är offline med mina Windowsmaskiner, så det där tror jag är ett felaktigt villospår för TS. Har du själv upplevt det på dina datorer?

Varför skulle funktionerna som anropar servrar sluta bara för att du är offline? De konstaterar då helt enkelt att du är offline men kör sitt ändå. Det är sannerligen ingen hemlighet att Windows 10 är spyware. Googla ”Windows 10 spying” (det kommer upp automatiskt så fort du hinner skriva ”Windows 10 s”) så får du drygt 9 miljoner träffar och en uppsjö av verktyg för att stoppa det värsta. Exempel. Nu är detta ingen debatt om övervakning i sig utan om huruvida det påverkar prestandan. Det tror jag att det gör. Men det är proprietär programvara, och MS lär inte avslöja allt i detalj.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:19
Ursprungligen av Zeugma:

Varför skulle funktionerna som anropar servrar sluta bara för att du är offline? De konstaterar då helt enkelt att du är offline men kör sitt ändå. Det är sannerligen ingen hemlighet att Windows 10 är spyware. Googla ”Windows 10 spying” (det kommer upp automatiskt så fort du hinner skriva ”Windows 10 s”) så får du drygt 9 miljoner träffar och en uppsjö av verktyg för att stoppa det värsta. Exempel. Nu är detta ingen debatt om övervakning i sig utan om huruvida det påverkar prestandan. Det tror jag att det gör. Men det är proprietär programvara, och MS lär inte avslöja allt i detalj.

Min fråga var inte vad man finna på internet om man vill få fram en åsikt. Min fråga till dig var; har du själv haft några praktiska problem med prestandan på dina egna datorer pga. detta (det var detta som TS uppgav att han ville lösa)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 11:23
Ursprungligen av omartint:

iSweden i inlägg #6 (ref: https://www.99mac.se/forum/p/2379356 ):

"Som @Zeugma misstänker så gör Windows 10 betydligt mycket mer i bakgrunden än tidigare versioner."

Jepp. Då vissa menyer uppleves relativ sega i Windows 10 trots att hårvaran blivit så mycket snabbare, så misstänker jag att Windows 10 gör mer i bakgrunden än tidigare. Detta adderas till Windows äldre problem. Allt medför att Win 10 inte är så snabbt som man kunde förvänta sig.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:29
Ursprungligen av iSweden:

Jepp. Då vissa menyer uppleves relativ sega i Windows 10 trots att hårvaran blivit så mycket snabbare, så misstänker jag att Windows 10 gör mer i bakgrunden än tidigare. Detta adderas till Windows äldre problem. Allt medför att Win 10 inte är så snabbt som man kunde förvänta sig.

Du verkar skjuta hej vilt och inkonsekvent på Windows, och inte vara ute efter att försöka ringa in dina "problem". Misstänker att du är ute efter att trolla och starta ett religiöst datorkrig (och Zeguma verkar vilja hänga på).

Jag var ute efter att försöka hjälpa dig praktiskt, men det verkar du inte alls vilja vara intresserad av. Är du seriöst intresserad (emot allt vad du uppvisat hitintills) att verkligen felsöka och lösa ditt problem så kvarstår mitt råd att posta om detta hos Sweclockers (som har många tekniskt duktiga deltagare).

Själv så är jag generellt (finns alltid några mindre undantag) väldigt nöjd med alla mina produkter från både både Apple och Microsoft. Är inte intresserad av något religiöst datorkrig.

Jag är på 99mac för att diskutera främst mina Mac:ar, men även alla mina andra Appleprodukter (iPads, iPhone, AppleWatch, mm). Inte för att föra datorkrig (den "debatten" får du trolla andra deltagare till att eventuellt ta - om du tänder på sådant).

Ursprungligen av omartint:

Min fråga var inte vad man finna på internet om man vill få fram en åsikt. Min fråga till dig var; har du själv haft några praktiska problem med prestandan på dina egna datorer pga. detta (det var detta som TS uppgav att han ville lösa)?

Jag vet inte vilken anekdotisk bevisföring som skulle vara tillräcklig i frågan, din eller min eller trådstartarens? Men visst upplever jag Windows 10 som omotiverad seg i vissa fall. Fast vad har det ens för objektiv betydelse?
Nej, den självupplevda vägen torde vara en återvändsgränd. Därför har jag mina misstankar, men jag kan inget bevisa.
Anser du att det är orimligt att anta att Microsofts övervakning kan påverka prestandan? I så fall har jag en annan uppfattning. Längre än så lär vi inte komma.

Ursprungligen av omartint:

... Misstänker att du är ute efter att trolla och starta ett religiöst datorkrig (och Zeguma verkar vilja hänga på). ...

Jaha, där kom ad hominem-angreppet. Då besvarar jag inte fler av dina inlägg.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:35
Ursprungligen av Zeugma:

Anser du att det är orimligt att anta att Microsofts övervakning kan påverka prestandan? I så fall har jag en annan uppfattning. Längre än så lär vi inte komma.

Jag har själv inte upplevt någon prestandaförsämring när jag uppgraderat från W8 och W8.1 till W10 på flera av mina datorer, inklusive en stationär och tre bärbara.

Min fråga till dig var enkel, och om du själv upplevt detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-13 11:35
Ursprungligen av omartint:

Du verkar skjuta hej vilt och inkonsekvent på Windows, och inte vara ute efter att försöka ringa in dina "problem". Misstänker att du är ute efter att trolla och starta ett religiöst datorkrig (och Zeguma verkar vilja hänga på). ...

Grejen är att jag har inget problem med datorerna.
Det handlar om en iakttagelse, en upplevelse av att det inte är så snabbt som det kunde vara. Och undrar om anda har lagt märke till samma sak.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:37
Ursprungligen av Zeugma:

Jaha, där kom ad hominem-angreppet. Då besvarar jag inte fler av dina inlägg.

Jag misstänker, och det får du gärna ta precis hur du vill, att du inte är ute efter att praktiskt försöka lösa ett problem, och då inte heller TS verkar vara det, så har jag redan lagt ner denna "diskussion".

Kan absolut tänka mig att försöka hjälpa en medmänniska och medlem på 99mac, men är själv inte intresserad av att föra datorkrig (se post innan om varför).

Jag är personligen på 99mac för att just diskutera och läsa om Mac, och andra relaterade Apple-produkter.

Senast redigerat 2019-11-13 11:50
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:38
Ursprungligen av iSweden:

Grejen är att jag har inget problem med datorerna.

Ok. Bra (även om ditt syfte till en början var extremt otydligt).

Ursprungligen av iSweden:

Det handlar om en iakttagelse, en upplevelse av att det inte är så snabbt som det kunde vara. Och undrar om anda har lagt märke till samma sak.

Nej, jag har som sagt inte märkt något alls av det. Snarare tvärt om.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet inte vilken anekdotisk bevisföring som skulle vara tillräcklig i frågan, din eller min eller trådstartarens? Men visst upplever jag Windows 10 som omotiverad seg i vissa fall. Fast vad har det ens för objektiv betydelse?
Nej, den självupplevda vägen torde vara en återvändsgränd. Därför har jag mina misstankar, men jag kan inget bevisa.
Anser du att det är orimligt att anta att Microsofts övervakning kan påverka prestandan? I så fall har jag en annan uppfattning. Längre än så lär vi inte komma.

Ursprungligen av omartint:

Jag har själv inte upplevt någon prestandaförsämring när jag uppgraderat från W8 och W8.1 till W10 på flera av mina datorer, inklusive en stationär och tre bärbara.

Min fråga till dig var enkel, och om du själv upplevt detta?

Frågan är besvarad, se det fetade ovan. För mig betyder dock anekdotisk bevisföring ingenting.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-11-13 11:52
Ursprungligen av Zeugma:

Frågan är besvarad, se det fetade ovan. För mig betyder dock anekdotisk bevisföring ingenting.

Du behöver inte förklara självklarheter.

Festligt dock att du fortsatte svara - trots dina egna proklamationer (ref #19 av dig). ?

Dock om menlösa metadiskussioner (visar ytterligare att det inte är någon konstruktiv debatt, fakta eller konkret problemlösning du är ute efter).

Vill ni två fortsätta "debattera" hur hemskt Windows och hur hemskt Microsoft är - be my guest. Bra om det gör er lyckligare som människor!

Jag är inte själv intresserad av det. Varken på ena eller andra sidan av sådana krig. Det får ni finna andra till. Är som sagt här för att läsa och delta i diskussioner om Mac och andra Appleprodukter (ref #17).

Ursprungligen av iSweden:

Jag har just monterat några nya Windows-datorer. Lagringsenheten är en NVMe SSD, Samsung 970 EVO Plus, med den smått otroliga läshastigheten 3 500 MB/s. Men ändå dröjer det en stund innan vissa menyer och fönster i Windows visas!! Hur är det ens möjligt med den prestandan? Upplevelsen med motsvarande hårdvara på macOS eller Linux är ju blixtsnabb.
Jag är helt övertygad att Windows kommer att kännas trött och segt igen om några år. Dagens snabba SSD:er kommer att kännas som gårdagens sega 2,5" HDD.
Windows måste ha fundamentala byggfel.

Ursprungligen av Zeugma:

Om det inte är byggfel så kanske menyerna söker av om det finns internetuppkoppling och anropar servrar?

Jag kom på att det kan finnas andra förklaringar, fast närstående sådana:
1. Windows övervakar Windows. Alltså, de olika ”antivirusfunktionerna” hämmar prestandan. Man kan ju testa att stänga av funktionerna för att se om det gör skillnad.
2. Integrerade appar/program som OneDrive kan också misstänkas.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag kom på att det kan finnas andra förklaringar, fast närstående sådana:
1. Windows övervakar Windows. Alltså, de olika ”antivirusfunktionerna” hämmar prestandan. Man kan ju testa att stänga av funktionerna för att se om det gör skillnad.
2. Integrerade appar/program som OneDrive kan också misstänkas.

Windows ska jag inte surfa på då uppstår en massa problem... Windows ska man bara ha på en dator som inte är kopplad till nätverk eller internet. .
/Anna Maria

  • Medlem
  • 2019-12-28 13:00
Ursprungligen av Anna Maria:

Windows ska jag inte surfa på då uppstår en massa problem... Windows ska man bara ha på en dator som inte är kopplad till nätverk eller internet. .
/Anna Maria

Trams.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-12-28 13:15
Ursprungligen av Ljung:

Trams.

Naturligtvis är det rent trams och trolleri ifrån Anna Maria (som många andra troll här i tråden), eller ett patetiskt sätt att se sig som bättre och finare än andra människor.

Skriver detta på en av mina Mac:er (MPP 15"), men jag använder även Windows, och en massa andra system (iOS, mm).

För det mesta så är jag nöjd med alla mina system, men samtidigt så har jag även haft några mindre problem med alla mellan varven. Även Mac och macOS har inte varit förskonande från det på något magiskt sätt.

Extra komiskt och patetiskt blir det ju när Mac-ägare (eller PC-ägare för den delen) skall se ner på andra system, men knappt har någon koll på sitt eget system.

Ursprungligen av Anna Maria:

Windows ska jag inte surfa på då uppstår en massa problem... Windows ska man bara ha på en dator som inte är kopplad till nätverk eller internet. .
/Anna Maria

Jag tror på dig när du skriver att det uppstår en massa problem när du surfar på Windows. Det påverkar dock inte min syn på Windows.

Bevaka tråden