Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mac och hjälpmedel

Tråden skapades och har fått 180 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna Maria:

Det blev för sent igår men nu ska jag kolla det,,, Min vän som har använt mac sen system 7 trodde att det berodde på att jag inte synkar mina enheter till Icloud... så här skrev han
"Nej, det händer aldrig. Bilderna blir synkade automatiskt mellan mina Appleprylar" Det har ju ingenting med saken att göra
/Anna Maria

Nej, jag tror på det jag skrev, testa det.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det blev för sent igår men nu ska jag kolla det,,, Min vän som har använt mac sen system 7 trodde att det berodde på att jag inte synkar mina enheter till Icloud... så här skrev han
"Nej, det händer aldrig. Bilderna blir synkade automatiskt mellan mina Appleprylar" Det har ju ingenting med saken att göra
/Anna Maria

Nu hoppas jag att jag kan bifoga lite bilder också men det blev inte så mycket bättre för det funkade inte att ta bort hörnen... Jag hoppas det blev rätt bild nu med mission control ... Bilden med hörnen verkade inte komma med...Jag ser inte bilderna när jag förhandsgranskar... Jag får göra om det senare ... Nu vill vovven min ut... Jag måste döpa bilderna till nånting innan jag laddar upp dem... om det inte är rätt bild nu på hörnen som jag inte kan ta bort så beror det på att bilderna ändras innan de laddas upp hit

/ Anna Maria

Senast redigerat 2020-11-04 10:15
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-07 02:33

Du har ju Mission Control valt som övre vänster hörn, och LaunchPad i nedre vänster hörn.
Väl - i de två rullistorna och testa igen.

Ursprungligen av kenjon:

Du har ju Mission Control valt som övre vänster hörn, och LaunchPad i nedre vänster hörn.
Väl - i de två rullistorna och testa igen.

Nu har jag glömt bort detta ett tag men nu har jag tittat på detta igen och jag blir inte klokare... Jag har flera arbetsytor iallafall heter det så i Linux? Men det blir inte problem i Linux om man råkar dra muspekaren för långt åt något håll.
/Anna Maria

Det verkar vara omöjligt att få skärmen mörkare :-(

Det verkar vara omöjligt att få skärmen mörkare i mac mini utan att använda mörkt läge...:-< För övrigt så har jag tappat bort en av mina solglasögon som jag brukar använda ibland när jag använder mac mini...:-<

Som tur är använder jag Commander one mycket och där kan jag välja färger själv... :->
/Anna Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-23 03:50

Har du en Mac mini är det ju på bildskärmen du ska justera för att få det mörkare.

Ursprungligen av kenjon:

Har du en Mac mini är det ju på bildskärmen du ska justera för att få det mörkare.

Jag har försökt att ändra på själva bildskärmen men det verkar inte funka... Den enda som funkar på rätt sätt är att sätta på den och stänga av den... Det funkar inte att ändra så att det blir mörkare eller ljusare... När jag försöker så stängs skärmen av efter ett tag . Men nu har jag ett par äldre solglasögon på mej då blir jag inte så trött i ögonen.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-23 18:41

Brightness och Contrast borde du ha i inställningarna på bildskärmen. Men de kan vara krångliga att hitta.
Alltså på själva bildskärmen, inte under Bildskärmsinställningarna på Mac mini

Ursprungligen av kenjon:

Brightness och Contrast borde du ha i inställningarna på bildskärmen. Men de kan vara krångliga att hitta.
Alltså på själva bildskärmen, inte under Bildskärmsinställningarna på Mac mini

Jag har det på bildskärmen men när jag ska välja något av undermenyerna så funkar det inte bildskärmen släcks
Nu när jag testade igen så blev det bara att bildskärmen kom tillbaka till ursprungsläget alltså denna bild på bildskärmen som jag har nu när jag skriver detta. . Jag kunde inte ändra något genom att trycka på enter och piltangenterna...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har det på bildskärmen men när jag ska välja något av undermenyerna så funkar det inte bildskärmen släcks
Nu när jag testade igen så blev det bara att bildskärmen kom tillbaka till ursprungsläget alltså denna bild på bildskärmen som jag har nu när jag skriver detta. . Jag kunde inte ändra något genom att trycka på enter och piltangenterna...
/Anna Maria

Jo, det går, men det är ofta väldigt bökigt att få ordning på det. Har du inte någon som kan hjälpa dig? Arbetsterapeut eller liknande?

Ursprungligen av Zeugma:

Jo, det går, men det är ofta väldigt bökigt att få ordning på det. Har du inte någon som kan hjälpa dig? Arbetsterapeut eller liknande?

Varför skulle jag behöva en arbetsterapeut ?
Jag har tagit kort på bildskärmen nu för att visa hur det ser ut men jag har ingen kortläsare till Mac mini . Jag ska koppla ihop min Linuxdator med bildskärmen och ladda upp några kort på inställningarna som finns så får ni se hur det ser ut... När jag ska välja något av undermenyerna så försvinner de...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Varför skulle jag behöva en arbetsterapeut ? ...

Du kan läsa mer om det här. Citat:

”I varje nytt uppdrag utgår arbetsterapeuten från individen: Vem är du, vilka är dina förutsättningar och vad vill du uppnå? Arbetsterapeuter utgår med andra ord från det som är viktigt för varje enskild person. ... En stor del av vårt arbete handlar om att anpassa vardagsmiljön ...”

Låter rätt bra, tycker jag.

Ursprungligen av Anna Maria:

... Jag har tagit kort på bildskärmen nu för att visa hur det ser ut men jag har ingen kortläsare till Mac mini . Jag ska koppla ihop min Linuxdator med bildskärmen och ladda upp några kort på inställningarna som finns så får ni se hur det ser ut... När jag ska välja något av undermenyerna så försvinner de...
/Anna Maria

Vi ser fram emot att hjälpa dig med detta.

Ursprungligen av Zeugma:

Du kan läsa mer om det här. Citat:

”I varje nytt uppdrag utgår arbetsterapeuten från individen: Vem är du, vilka är dina förutsättningar och vad vill du uppnå? Arbetsterapeuter utgår med andra ord från det som är viktigt för varje enskild person. ... En stor del av vårt arbete handlar om att anpassa vardagsmiljön ...”

Låter rätt bra, tycker jag.
Vi ser fram emot att hjälpa dig med detta.

Nu har jag bilder på inställningarna... Jag kanske har glömt några inställningar i så fall bifogar jag dem senare... Jag hoppas inte filerna är för stora... Det kanske följer med någon fil som är likadan som en av de andra filerna... Det verkar inte funka att förhandsgranska vilka filer som skickas med ett inlägg... Det är visst bara texten som kan förhandsgranskas... Filerna som jag försökte ladda upp var för stora... Jag måste krympa dem...

/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nu har jag bilder på inställningarna... Jag kanske har glömt några inställningar i så fall bifogar jag dem senare... Jag hoppas inte filerna är för stora... Det kanske följer med någon fil som är likadan som en av de andra filerna... Det verkar inte funka att förhandsgranska vilka filer som skickas med ett inlägg... Det är visst bara texten som kan förhandsgranskas... Filerna som jag försökte ladda upp var för stora... Jag måste krympa dem...

/Anna Maria

Nu har jag bilder ...
Det verkar visst som om det bara funkar att bifoga en åt gången...
Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nu har jag bilder ...
Det verkar visst som om det bara funkar att bifoga en åt gången...
Anna Maria

Jag hoppas att det funkar att bifoga några fler bilder med detta inlägg... Det verkar inte funka att bifoga flera bilder på samma gång... Jag hoppas det inte blev en likadan bild nu...
/Anna Maria

Gå tillbaka och redigera tidigare inlägg så kan du lägga till en bild till. Gör sedan om på samma sätt (upp till max 5 bilder).

Försök också att förminska bilderna innan uppladdning. Det gå att göra i Förhandsvisning (Preview). Gå till menyn Verktyg -> Justera storlek.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-29 12:17
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag hoppas att det funkar att bifoga några fler bilder med detta inlägg... Det verkar inte funka att bifoga flera bilder på samma gång... Jag hoppas det inte blev en likadan bild nu...
/Anna Maria

Brightness står på 50. Kan du inte gå ner med pilen till Brightness och sedan trycka vänster pil för att minska? Ev kanske med Enter emellan.

Ursprungligen av kenjon:

Brightness står på 50. Kan du inte gå ner med pilen till Brightness och sedan trycka vänster pil för att minska? Ev kanske med Enter emellan.

Tyvärr så kan jag inte det det försvinner när jag trycker på enter eller nån annan tangent... Men jag ska göra ett försök till och bara använda piltangenterna. Men nu har jag hittat en bra app som heter Sole writer och jag hoppas att denna app kan läsa mina gamla filer som jag har på arkiv-DVD-r och arkiv-blu-ray... I det programmet kan jag ha färgad bakgrund !
/Anna Maria

Via Google Lens hittade jag en manual, se bifogad länk. Där anges att kontrast, ljushet m m endast kan justeras i läget Personal.

http://media.kogan.com/files/usermanuals/KALE...

Ursprungligen av Zeugma:

Via Google Lens hittade jag en manual, se bifogad länk. Där anges att kontrast, ljushet m m endast kan justeras i läget Personal.

http://media.kogan.com/files/usermanuals/KALE...

Jag ska kolla på det när jag har tvättat färdigt ... Nu måste datorn vara avstängd tills det är färdigt...
/Anna Maria

Ursprungligen av kenjon:

Brightness står på 50. Kan du inte gå ner med pilen till Brightness och sedan trycka vänster pil för att minska? Ev kanske med Enter emellan.

Skärmbilden blev mindre när jag använde piltangenterna. Dessutom har jag inte en wide-screen skärm.
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-12-30 10:59
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-31 00:31

Har du provat att byta Profil först, som nämndes ovan, av @Zeugma?

Ursprungligen av kenjon:

Har du provat att byta Profil först, som nämndes ovan, av @Zeugma?

Jag har ingen profil... Jag ska ta reda på hur man gör den sån som finns kvar sen hoppas jag så att de inte blir som vissa andra inställningar man gör att de försvinner... Men detta får bli imorgon eller nån annan dag... Jag känner mej halvdöd idag... Jag var uppe sent på nyårsafton... Men att svara på detta var inte så ansträngande... Jag ska kolla om jag har denna inställning... Jag tittade lite på de profiler som någon kanske ha gjort till mej för jag har 2 stycken som heter Maria men jag vet inte hur man gör såna och det får jag fundera på nån annan dag... de som gjorde dessa profiler till mej förklarade inte hur de gjorde och nu har de blivit flyttade eller ändrade för jag ser ingen skillnad på dessa och den vanliga texten... Jag tror att detta bara är skärmbild av profiler...
/Anna Maria

Senast redigerat 2021-01-01 19:40
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har ingen profil...

Profilen (Picture Mode) Personal finns i din skärms programvara, som jag förklarade i inlägg #173 ovan. Nedan postar jag vad som står i manualen som text:

”Description
Picture Mode: Choose from Dynamic, Standard, Mild and Personal.
Note: Contrast, Brightness, Color Tint and sharpness are only available and can be adjusted in the Personal mode option in the Picture Mode Settings.
Contrast: Controls the difference between the brightest and darkest regions of the picture.
Brightness: Controls the overall brightness of the picture.
Color: Control the color.
Sharpness: Increase this setting to see crisp edges in the picture; decrease it for soft edges.
Tint: Controls the tint ( NTSC mode only).
Color Temperature: Choose from Medium, Cool, User and Warm.
Noise Reduction: Choose interference noise modes form Off, Low, Middle, High and Default.”

Enligt tidigare inlägg är profilen Standard vald på din skärm och då kan ljushet inte ändras. Det kan man med profilen Personal.

Det finns en speciell typ av tålamod på det här forumet... Många medlemmar som har er att tacka!

Ursprungligen av Zeugma:

Profilen (Picture Mode) Personal finns i din skärms programvara, som jag förklarade i inlägg #173 ovan. Nedan postar jag vad som står i manualen som text:

”Description
Picture Mode: Choose from Dynamic, Standard, Mild and Personal.
Note: Contrast, Brightness, Color Tint and sharpness are only available and can be adjusted in the Personal mode option in the Picture Mode Settings.
Contrast: Controls the difference between the brightest and darkest regions of the picture.
Brightness: Controls the overall brightness of the picture.
Color: Control the color.
Sharpness: Increase this setting to see crisp edges in the picture; decrease it for soft edges.
Tint: Controls the tint ( NTSC mode only).
Color Temperature: Choose from Medium, Cool, User and Warm.
Noise Reduction: Choose interference noise modes form Off, Low, Middle, High and Default.”

Enligt tidigare inlägg är profilen Standard vald på din skärm och då kan ljushet inte ändras. Det kan man med profilen Personal.

Jaha om jag har fått en sån manul när jag köpte skärmen då är den försvunnen och om det nu följde med någon DVD-R eller kanske CD-r med program så är den också försvunnen... Då måste jag ta reda på vad skärmen heter för att kunna ladda ner ett sånt program ... Jag hittar just nu inga såna menyer på min skärm om jag trycker på knapparna baktill på skärmen. För övrigt så försvinner menyerna fort... Siri är inte till mycket hjälp i detta fall...

/Anna Maria

Senast redigerat 2021-01-02 20:19
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-02 20:23

Du behöver inte ladda ner något program för att ändra i skärmens menyer. Att du har menyerna har du redan visat med en bild i inlägg #168, du behöver trycka rätt på knapparna på skärmen (inte tangentbordet).

Ursprungligen av Gäddnos:

Du behöver inte ladda ner något program för att ändra i skärmens menyer. Att du har menyerna har du redan visat med en bild i inlägg #168, du behöver trycka rätt på knapparna på skärmen (inte tangentbordet).

Då måste jag be någon av min släktingar som vågar komma hem till mej att hjälpa mej för jag kan inte. Menyerna försvinner när jag ska välja vissa delar av det.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jaha om jag har fått en sån manul när jag köpte skärmen då är den försvunnen och om det nu följde med någon DVD-R eller kanske CD-r med program så är den också försvunnen... Då måste jag ta reda på vad skärmen heter för att kunna ladda ner ett sånt program ... Jag hittar just nu inga såna menyer på min skärm om jag trycker på knapparna baktill på skärmen. För övrigt så försvinner menyerna fort... Siri är inte till mycket hjälp i detta fall...

/Anna Maria

Som Gäddnos skriver nedan har du alla verktyg du behöver i skärmen. Där finns skärmens programvara, och på skärmen finns de knappar du behöver för att ändra ljusheten, vilket endast är möjligt i profilen Personal. Att det är besvärligt att knappa rätt på skärmar vet jag av egen erfarenhet, och det är knappast lättare om man ser dåligt. Men detta är det enda sättet att sänka ljusstyrkan på din skärm.

Ursprungligen av Gäddnos:

Du behöver inte ladda ner något program för att ändra i skärmens menyer. Att du har menyerna har du redan visat med en bild i inlägg #168, du behöver trycka rätt på knapparna på skärmen (inte tangentbordet).

Ursprungligen av Anna Maria:

Då måste jag be någon av min släktingar som vågar komma hem till mej att hjälpa mej för jag kan inte. Menyerna försvinner när jag ska välja vissa delar av det.
/Anna Maria

Ja, det är en bra idé.

Ursprungligen av Borttaget:

Som Gäddnos skriver nedan har du alla verktyg du behöver i skärmen. Där finns skärmens programvara, och på skärmen finns de knappar du behöver för att ändra ljusheten, vilket endast är möjligt i profilen Personal. Att det är besvärligt att knappa rätt på skärmar vet jag av egen erfarenhet, och det är knappast lättare om man ser dåligt. Men detta är det enda sättet att sänka ljusstyrkan på din skärm.Ja, det är en bra idé.

Nu har jag iallafall fått ordning på programmet som jag kan förstora delar av text med utan att behöva zooma in och ut hela tiden!
Programmet heter zoom Lite Ljusstykan på skärmen har jag inte lyckats ändra på... Jag trycker bara på F1 för att få fram rutan med förstoring... Den kan göras större om man vill det... Men har på förumet behövs den inte. Det har jag valt själv. F1 är även hjälptangent i Windows .

/Anna Maria

Bevaka tråden