Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Satechi Type-C Dual Multimedia Adapter & laddare snabbtest

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-21 00:11

Årets blackfridayshopping från Satechi landade hos min lokala ICA-butik 21 dagar efter leverans.
Som nybliven MBP16 ägare, som endast har USB-C portar var jag rädd att min vardag skulle rasa… Beställde därför en Satechi Type-C Dual Multimedia Adapter .
Deras multi-output-laddare (75W Dual Type-C PD Travel Charger) har jag hört gott om, men kan den driva en MBP16 med sina "ynka" 60W? Apples laddare är specad till 96W.

Adaptern ser lite udda ut med sina dubbla USB-C hane. Kabeln är rejält styv. Först ville jag se hur den hanterade microSD och SD-kort. Tur nog följde jag inte instruktionerna online som visar hur man stoppar in korten uppochner. Adaptern erbjuder microSD eller SD-kortläsare. Första kortet som stoppas in dyker upp i Finder. Inget problem enligt mig, men synd att det inte framgår på hemsidan.
Hastigheten med Sandisk Ultra 64GB (10) microSD är inget att skryta om. Ca 20/40 MB/s. Samma hastighet om man använder adaptern.
Tryckte i ett SanDisk Cruzer Ultra USB3-minne på 32GB. 27/142. Lite snabbare gav det nyare Sandisk Ultra Fit USB3-minne 32GB: 55/150.
I bakgrunden körde jag en 4K youtube video med bra musik, allt för att få ett verklighetstroget test
@johan_tanying undrade om den kunde driva flera diskar samtidigt. Fick rota fram ett par gamla 2.5" USB2 diskar. Kopplade in båda två och det fungerade som det skulle, diskarna snurrade och förde väsen medans jag kollade på film från ena disken och kopierade filer från den andra till datorn.
På kortsidan av adaptern sitter ett GB-nätverksuttag, vilket var det främsta skälet till att jag valde adaptern. Drog över en stor fil á 3,2GB, slutade på 64MB/s. Och detta mellan två SSD-diskar.

Adapterns två HDMI-portar har jag inte hunnit prova. 1x4K 60Hz + 1x4K 30Hz ställer jag mig tveksam. Vem vill använda 30Hz?

Allt som allt känns adaptern bra. 1200svenska pengar är dock lite i överkant.

Senast redigerat 2019-12-21 01:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-21 00:34

Multi-output-laddaren erbjuder 1xUSB-C PD 60W, 1xUSB-C PD 18W samt två vanliga USB-A på max 12W tillsammans.
I datorn rapporteras den som 60W av datorn, vilket är en bit ifrån Apples laddare på 96W.

Upp till bevis! Kopplade in två USB-hårddiskar, ljusstyrka på max, stream 4k från youtube, uppspelning av video lokalt, Black Magic Speed Test lokalt mot SSD:n.
Alla sex kärnor fick sig ett litet gympapass med "yes > /dev/null &", dvs fläken gick på max.
10minuter senare var batteriet kvar på 100%. Möjligtvis skulle inte laddaren orkat att driva allt och ladda upp batteriet mot 100%, men det spelar ingen roll för mig. Kan jag hålla mig på samma % så är det hållbart.*

Samtidigt lät jag laddaren ladda två mellanstora mobilbatteri. Det mindre av de två drog 1,5A enligt min USB-mätare.
Laddaren blev varm, som trots sin look består av plast. Apparatsladd baktill och led-indikator framtill. Trevlig finess är att den justerar styrkan i ljuset beroende på omgivningsljuset.
Vikten är något mindre än Apples laddare. Kommer i två varianter, den jag har med 2 USB-C/2USB-A och en med 1 USB-C/3USB-A. Dustin är en av de få som säljer 2xUSB-C varianten (ST-MC2TCAM) för 639kr.

Reseladdaren, längst till vänster, 30W USB-C + A är även den i plast. Ca 400kr gör den billig mot Apples 30W:are som ligger på 600kr.
Kul grej, mobilladdaren kan ladda mobiltelefon och även en dator. Tack USB-C.

*Gjorde om mätningen och slängde ett öga på Coconut Battery. Som mest drog datorn 81W. Vilket är mer än 60W. 81W är extremförbrukning och inget man råkar ut för genom vanligt datorbruk.

Senast redigerat 2019-12-21 01:12
1
Bevaka tråden