Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud förstör mitt liv!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Se bild här nedan. Hur tusan ska jag förstå den?

Minns inte varför jag gjorde det, men det framstår nu som ett stort misstag att jag aktiverade iCloud, iCloud Drive och sedan ökade lagringsutrymmet från 5 till 200 GB. Jag hade redan och sedan flera år Dropbox med massor av ledigt utrymme! I något läge blev jag oroad över att back up av bilder dit inte fungerade och sedan dess har jag iCloud här och där och hit och dit. Avskyr det!

Så angående bilden. Hur tusan ska jag förstå den? Drygt 3,5 GB på iCloud Drive men 42 GB på iCloud? Varför syns inte allt på iCloud Drive?!

Jag vill bli av med lagring på iCloud och ha allt på Dropbox. Började idag att lägga över original från Användare/Bilder/Bilder-bibliotek/Originals till Dropbox. Men där har de ju kryptiska namn som gör att allt hamnar i kronologisk huller om buller. Kanske något jag får leva med för att slippa iCloud.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-06 00:09

iCloud Drive är inte hela iCloud om du trodde det. Utan det finns saker som sparas i iCloud som du aldrig kommer se i iCloud Drive. Som tex bilder om du har iCloud Bildbibliotek påslaget,backup från telefon lagras i iCloud.

Det korrekta sättet är att exportera bilderna från programmet Bilder. Som du gör nu kommer aldrig redigeringar av bilderna att följa med.

iCloud Drive är fantastiskt bra om man använder det på korrekt sätt. Dvs om man inte försöker mecka med det. ?

Precis som Innis säger så lagras Bilder, Musik, Kontakter, backuper, etc etc där också. Samtidigt når du allting från alla dina enheter (plus internet) utan att behöva tänka, vilket är idiotbra för mig åtminstnoe.

Vad jag hade önskat av iCloud Drive är bland annat en tydligare sammanställning av vad som finns på det. En översikt där man ser "Här ligger dina backuper", "Så här mycket lagring tar detta" osv.

Som svar på din fråga; Mecka INTE runt i Bilder-mappen! Använd programmet Bilder för att exportera dem. ELLER, flytta helt enkelt ditt bibliotek till din Dropbox-mapp; https://support.apple.com/sv-se/HT201517
(Men räkna inte med att det du ser dem på dina andra enheter)

Ursprungligen av carlsson:

Som svar på din fråga; Mecka INTE runt i Bilder-mappen!

Har redan gjort som jag skrev i trådstarten. Kommer orsaka problem?

Ursprungligen av carlsson:

Samtidigt når du allting från alla dina enheter (plus internet) utan att behöva tänka, vilket är idiotbra för mig åtminstnoe.

Med Dropbox är det ju prrecis likadant och som jag skrev i trådstarten har jag sedan flera år Dropbox, med massor av ledigt utrymme.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-06 20:36
Ursprungligen av Nyteknik:

Med Dropbox är det ju prrecis likadant och som jag skrev i trådstarten har jag sedan flera år Dropbox, med massor av ledigt utrymme.

Så varför aktiverade du iCloud om nu Dropbox uppfyllde dina krav?

Dropbox och iCloud fungerar inte riktigt på samma sätt, nej. Men bägge är molntjänster, ja. iCloud är inbyggt i Apples ekosystem medan Dropbox kräver en app. Uppenbar annan skillnad är att allt du lägger på skrivbordet sparas i iCloud Drive, medan Dropbox kräver att du lägger dokumenten i Dropboxmappen för att nås via Dropbox. Det finns en del andra skillnader men gillar du Dropbox så fortsätt med det.

Du kanske ökade ditt utrymme på iCloud eftersom du ville ha backup av dina bilder? Och sen har du inte riktigt förstått vad du har köpt och är nu skeptisk till vad du har egentligen...?

Det går att använda Dropbox istälet, men då behöver du flytta ditt Bilder-bibliotek enligt länken jag relaterade till innan. Sen är mitt tips att du sparar allt på Dropbox hädanefter så att du har en extern backup när din dator stjäls eller brinner upp.

Lycka till!

Kan bara säga att jag älskar iCloud men sen är jag djupt rotad i Apples Ecosystem med. Har alla deras enheter tror jag.

Vägrar t.o.m arbeta med en PC på jobbet ironiskt då jag är utbildad Microsoft Server ingenjör Men allt går att köra med RoyalTSX och dom få gånger jag behöver te.x Powershell mfl. så kan jag köra det i RDP eller genom Parallels så jag överlever.
Detta resulterar i att jag får en ny 16" i februari av jobbet

iCloud

Ursprungligen av carlsson:

iCloud Drive är fantastiskt bra om man använder det på korrekt sätt. Dvs om man inte försöker mecka med det. ?

Precis som Innis säger så lagras Bilder, Musik, Kontakter, backuper, etc etc där också. Samtidigt når du allting från alla dina enheter (plus internet) utan att behöva tänka, vilket är idiotbra för mig åtminstnoe.

Vad jag hade önskat av iCloud Drive är bland annat en tydligare sammanställning av vad som finns på det. En översikt där man ser "Här ligger dina backuper", "Så här mycket lagring tar detta" osv.

Som svar på din fråga; Mecka INTE runt i Bilder-mappen! Använd programmet Bilder för att exportera dem. ELLER, flytta helt enkelt ditt bibliotek till din Dropbox-mapp; https://support.apple.com/sv-se/HT201517
(Men räkna inte med att det du ser dem på dina andra enheter)

Jag gillar inte heller iCloud... iCloud är ett nytt lagringsställe som jag fick när jag började använda Ipad och Mac mini... Jag har stängt av det vid några tillfällen men får tillbaka det ibland... Jag vill inte ha för många lagringställen på nätet... Det finns risk att man förlorar data då som t.e.x. med yahoo... Jag har förlorat alla mina email där som jag hade från en hörselskadelista men jag har en del av dem på DVD-R-RW också... Men om man har börjat med det och inte har några andra lagringsställen på nätet så är det bra.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag gillar inte heller iCloud... iCloud är ett nytt lagringsställe som jag fick när jag började använda Ipad och Mac mini... Jag har stängt av det vid några tillfällen men får tillbaka det ibland... Jag vill inte ha för många lagringställen på nätet... Det finns risk att man förlorar data då som t.e.x. med yahoo... Jag har förlorat alla mina email där som jag hade från en hörselskadelista men jag har en del av dem på DVD-R-RW också... Men om man har börjat med det och inte har några andra lagringsställen på nätet så är det bra.
/Anna Maria

Då får man köra backup, varken iCloud, dropbox, onedrive eller liknande är en backuplösning utom en molnlagring. Står i användaravtalet. Således får man köra en extern backuptjänst eller att du har allt lagrat lokalt med.

Ursprungligen av RStolpe:

Då får man köra backup, varken iCloud, dropbox, onedrive eller liknande är en backuplösning utom en molnlagring. Står i användaravtalet. Således får man köra en extern backuptjänst eller att du har allt lagrat lokalt med.

Jag borde ha läst användaravlatet noggrannare... Det brukar jag inte läsa så noga utan bara klicka ok... Google drive sparar mina filer iallafall...
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-07 22:40
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag gillar inte heller iCloud... iCloud är ett nytt lagringsställe som jag fick när jag började använda Ipad och Mac mini... Jag har stängt av det vid några tillfällen men får tillbaka det ibland... Jag vill inte ha för många lagringställen på nätet... Det finns risk att man förlorar data då som t.e.x. med yahoo... Jag har förlorat alla mina email där som jag hade från en hörselskadelista men jag har en del av dem på DVD-R-RW också... Men om man har börjat med det och inte har några andra lagringsställen på nätet så är det bra.
/Anna Maria

iCloud är så mycket mer än ren fillagring i molnet. Nyckelring, Homekit, programinställningar, Hitta min iPhone och mycket annat som gör Apple-livet enklare. Utan iCloud försvinner många av anledningarna till att köra Mac/iPhone. Att investera i dyr elektronik från Cupertino och sedan inte nyttja iCloud är för mig som att köpa en Bavaria men inte sjösätta båten. Ok, man får en snygg men rätt trång sommarstuga där det gör ont att snubbla över relingen.

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag borde ha läst användaravlatet noggrannare... Det brukar jag inte läsa så noga utan bara klicka ok... Google drive sparar mina filer iallafall...
/Anna Maria

Du kan ju inte påstå att Google Drive är bättre, eller att du hellre väljer dem, om det är risken att förlora allt du är orolig över. Google Drive har dina filer, medans iCloud har så mycket mer - och mer att förlora på att tappa bort användares filer.

Vilken förlust hos yahoo? Finns mig inget känt stort fall där de tappat bort användardata. Yahoos grej är ju tvärtom, att sprida data till kreti och pleti.

Kanske kommer som en nyhet, men data - från runstensramsor till hårddiskar i molnet - är i en konstant raderingsprocess.
Slutsats: gör backup på din data, bilder, mail och annat. Båtar ska ligga i havet och Äppleprylar ska köra iCloud.

Ursprungligen av carlsson:

Dropbox och iCloud fungerar inte riktigt på samma sätt, nej. Men bägge är molntjänster, ja. iCloud är inbyggt i Apples ekosystem medan Dropbox kräver en app. Uppenbar annan skillnad är att allt du lägger på skrivbordet sparas i iCloud Drive, medan Dropbox kräver att du lägger dokumenten i Dropboxmappen för att nås via Dropbox. Det finns en del andra skillnader men gillar du Dropbox så fortsätt med det.

Du kanske ökade ditt utrymme på iCloud eftersom du ville ha backup av dina bilder? Och sen har du inte riktigt förstått vad du har köpt och är nu skeptisk till vad du har egentligen...?

Det går att använda Dropbox istälet, men då behöver du flytta ditt Bilder-bibliotek enligt länken jag relaterade till innan. Sen är mitt tips att du sparar allt på Dropbox hädanefter så att du har en extern backup när din dator stjäls eller brinner upp.

Lycka till!

Tack! Håller just nu på att göra som det beskrivs vid länken du uppgav. Och det var precis som du beskrev det, om varför jag ökade utrymmet på iCloud.

Ska se hur det går att lägga över det nuvarande bildbiblioteket på drygt 4 GB och hantera det från Dropbox. Men visst framstår det som idiotiskt eftersom jag ju använder Bilder, Mail osv – och det gör även mina barn. Vi har iPhones, Mac Mini och Macbook. Inte en PC eller Android så långt ögat når. Men jag har uppfattat det som att jag har ”för mycket” på Dropbox för att kunna byta till iCloud, men det krävs ju inte mycket eftertanke för att inse att det är idiotiskt tänkt.

Ursprungligen av Nyteknik:

Men jag har uppfattat det som att jag har ”för mycket” på Dropbox för att kunna byta till iCloud, men det krävs ju inte mycket eftertanke för att inse att det är idiotiskt tänkt.

Själv har jag 2TB lagring på iCloud för 89,-/mån. Där har jag alla mina dokument, bilder, kalendrar, etc, utan att behöva göra ett smack extra! Det är nåbart från min iPhone, iPad och även icloud.com om jag skulle bli strandsatt någonstans utan mina enheter. Allting synkas konstant utan ett extra handgrepp från mig. Bieffekten blir dessutom som sagt en extern backup.

Kan det bli smidigare?

Senast redigerat 2020-01-14 11:56
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-14 07:49

Kul med en bakåtsträvare som kallar sig Nyteknik.

Ursprungligen av carlsson:

Dropbox och iCloud fungerar inte riktigt på samma sätt, nej. Men bägge är molntjänster, ja. iCloud är inbyggt i Apples ekosystem medan Dropbox kräver en app. Uppenbar annan skillnad är att allt du lägger på skrivbordet sparas i iCloud Drive, medan Dropbox kräver att du lägger dokumenten i Dropboxmappen för att nås via Dropbox. Det finns en del andra skillnader men gillar du Dropbox så fortsätt med det.

Du kanske ökade ditt utrymme på iCloud eftersom du ville ha backup av dina bilder? Och sen har du inte riktigt förstått vad du har köpt och är nu skeptisk till vad du har egentligen...?

Det går att använda Dropbox istälet, men då behöver du flytta ditt Bilder-bibliotek enligt länken jag relaterade till innan. Sen är mitt tips att du sparar allt på Dropbox hädanefter så att du har en extern backup när din dator stjäls eller brinner upp.

Lycka till!

Man behöver egentligen inte någon extra backup-tjänst om man har både iCloud och Dropbox. Allting finns ju där. Dessutom dubbla.

1
Bevaka tråden