Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arcade grafik

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 09:06

Hej!

Är det någon som var erfarenhet hur grafiken i spel blir på de båda AppleTV modellerna. Jag har AppleTV HD och märker att Arcade spelen är betydligt sämre på TV jämfört med IPad eller Mac. Skulle beskriva skillnad som att kantutjämning saknas på TV. Hackigt helt enkelt.

Mvh Olof

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-02-10 10:19

Tror inte det är någon utseendemässig skillnad om det är vad du menar.
Spelen kommer såklart se kantigare ut ju större skärmen är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-10 10:24

Vilken TV kör du med? Inställningar på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 10:54

Försöker visa med skärmdumpar från Lego Brawl spelet. Tycker fötterna på gubben och snöbgubben är tydliga exempel.

Jag har en Plasma 720p. Så inga uppskalningsproblem

Ursprungligen av Oloff:

Försöker visa med skärmdumpar från Lego Brawl spelet. Tycker fötterna på gubben och snöbgubben är tydliga exempel.

Jag har en Plasma 720p. Så inga uppskalningsproblem

Kan inte se någon märkbar skillnad. Om du har en äldre Apple TV och nyare iPad och Mac så kan det såklart hända att det flyter på smidigare på en kraftfullare enhet.

Ser du ingen skillnad!? Är du full eller? (No offense intended)

Den nedre är ju ungefär tusen gånger bättre än den övre.

Jag tror att den nedre är från dator, och det beror sannolikt på att det sitter ett betydligt vassare grafikkort i den.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan inte se någon märkbar skillnad. Om du har en äldre Apple TV och nyare iPad och Mac så kan det såklart hända att det flyter på smidigare på en kraftfullare enhet.

Klart märkbar skillnad om du frågar mig. Kolla igen på fötterna och jämför de bägge bilderna så ser du. Detsamma gäller ikonerna i menyn, klar skillnad mellan de bägge. Skillnaderna i ikonerna misstänker jag kommer från att den plockar olika versioner beroende på upplösningen. På din ATV säger du att du kör 720p så då plockar den säkerligen den sämsta (1x) varianten medans iPad:en (?) har en högre upplösning och plockar 2x eller 3x varianten av ikonen.

Lite osäker på gubben dock. Är det en stillbild eller rör sig gubben?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 21:15

Tack för alla svar i bilden. Den sämre bilden är från Apple TV HD. Den bättre från Mac. Mac och iPads har jämn fin kvalitet. Mina två iPads har A9X respektive A12 processor.

Då AppleTV HD har en A8 och en AppleTV 4k har en A10X är helt enkelt min fråga om en AppleTV 4k kommer visa bättre grafik, mao i stil med iPads.

Är det någon som har erfarenhet av Apple Arcade på de olika enheterna? Ex om en AppleTV 4k är lika bra som iPad och Mac. Eller om ni upplever som jag att AppleTV HD är betydligt sämre.

Det lustiga är att reklam och intro-filmerna för spelen ser bra ut på AppleTV HD. Det är när det riktiga spelet drar igång det blir hackigt. Typ icke renderat. Bara hård vektorgrafik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 21:17
Ursprungligen av HåkanE:

På din ATV säger du att du kör 720p så då plockar den säkerligen den sämsta (1x) varianten medans iPad:en (?) har en högre upplösning och plockar 2x eller 3x varianten av ikonen.

Är detta hur grafiken fungerar? Men väljer den då verkligen pga upplösning? Det borde vara processorprestanda som avgöra hur bra processad grafiken är

Ursprungligen av HåkanE:

Lite osäker på gubben dock. Är det en stillbild eller rör sig gubben?

Den rörde sig innan men just i fototillfället står han still

Ursprungligen av HåkanE:

Klart märkbar skillnad om du frågar mig. Kolla igen på fötterna och jämför de bägge bilderna så ser du. Detsamma gäller ikonerna i menyn, klar skillnad mellan de bägge. Skillnaderna i ikonerna misstänker jag kommer från att den plockar olika versioner beroende på upplösningen. På din ATV säger du att du kör 720p så då plockar den säkerligen den sämsta (1x) varianten medans iPad:en (?) har en högre upplösning och plockar 2x eller 3x varianten av ikonen.

Lite osäker på gubben dock. Är det en stillbild eller rör sig gubben?

Och nu när jag kollar på min mac istället för min iphone så ser jag också skillnad

Ursprungligen av Oloff:

Är detta hur grafiken fungerar? Men väljer den då verkligen pga upplösning? Det borde vara processorprestanda som avgöra hur bra processad grafiken är

Det är så grafiken väljs ut för iPhone & iPad i alla fall. Förr så användes bilder i en viss storlek (1x) till icke-retina displays och bilder i dubbla storleken till retina displays. Sedan gjorde plus/max telefonerna entre och då lade man till bilder i 3x storlek för dessa.

Hur det funkar för ATV kommer jag tyvärr inte ihåg. Det var för länge sedan jag kodade mot en sådan.

Ursprungligen av Oloff:

Den rörde sig innan men just i fototillfället står han still

OK, det var det jag misstänkte. Då rendreras ju den bilden i realtid och hanteras inte på samma sätt som statiska bilder. Det kanske är som så att man helt enkelt skruvat ner grafikkapabiliteten i ATV HD för att få en overall prestanda som är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-11 08:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och nu när jag kollar på min mac istället för min iphone så ser jag också skillnad

Det ante mig

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-02-11 09:41
Ursprungligen av Oloff:

Är detta hur grafiken fungerar? Men väljer den då verkligen pga upplösning? Det borde vara processorprestanda som avgöra hur bra processad grafiken är

Ingen processorprestanda i världen kan ändra den fysiska storleken på pixlar. Har du en gammal tv som bara är 720p kommer saker se lågupplöst ut eftersom det är det.

1
Bevaka tråden