Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra andra format än JPEG till icloud photos?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2020-02-22 23:38

Lite backstory..

För evigheter sedan (någonstans efter macbook pro early 2011 tider) valde jag att köra över alla mina bilder och videos till icloud photos (gjorde detta genom appen bilder på min dåvarande macbook om jag minns rätt). Det var alltså lite blandat med filformat, både bilder och videos.

Så spolar vi fram till nutid..

Jag valde för någon månad sedan att börja med google photos istället, då jag har obegränsat med lagring där. Så jag "säkerhetskopierade" över alla bilder och videos med google photos appen i min iphone. Och sedan tyckte jag det var en bra idé att ta bort alla bilder och videos från icloud photos för att få ner mängden data och ändra till en lägre lagringsplan.

Så nu häromdagen insåg jag att det kan vara bra att ha bilderna och videos på två ställen. Så jag bestämde mig för att köra tillbaka alla bilder och videos till icloud photos igen.

Men det är alltså här som jag nu då kört fast. Jag testade först att ladda över dem med google photos appen i min iphone (markera ett gäng bilder, eller alla, och välja "spara på enhet"). Men det resulterade varje gång i att det bara "frös" och slutade ladda ner dem.

Så jag valde istället att ladda ner alla bilder och videos med googles tjänst för det (man får all data i en (eller flera) zip-filer i originalformat) och spara på min nuvarande dator, en PC (Windows 10).

Valde sedan att använda mig utav webläsaren (chrome) och icloud.com för att ladda upp allt igen.

Började med att köra över bilder och fick över allt med JPEG/JPG. Men försöker jag köra över PNG, HEIC eller CR2 så får jag bara meddelande om att det endast tillåts laddas upp JPEG.

Testar jag någon av videofilerna (3GP, AVI, MOV, MP4) så får jag samma meddelande.

Har även testat att ladda upp dessa filer genom icloud programvaran i Windows 10. Men där händer ingenting, inte ens ett felmeddelande.

Så hur kommer det sig att jag för ca 9 år sedan kunde ladda upp allt detta till icloud photos, men inte nu?
Hur löser jag detta?

Skulle uppskattade det något extremt mycket om någon kunde hjälpa mig lösa detta (för mig) extremt jobbigt problem!

Tack!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 08:31
Ursprungligen av nmbrg:

Lite backstory..

Så hur kommer det sig att jag för ca 9 år sedan kunde ladda upp allt detta till icloud photos, men inte nu?

Det kunde du inte för det var inte ens lanserat då så det är en omöjlighet. iCloud bildbibliotek lanserades officiellt den 8 april 2015 med OS X Yosemite. Dvs för 4 år sedan.

Dessa filer är det du kan använda i iCloud bildbiblioteket

  • Medlem
  • 2020-02-23 10:14
Ursprungligen av Innis:

Det kunde du inte för det var inte ens lanserat då så det är en omöjlighet. iCloud bildbibliotek lanserades officiellt den 8 april 2015 med OS X Yosemite. Dvs för 4 år sedan.

Dessa filer är det du kan använda i iCloud bildbiblioteket

Ok, jag hade fel på året jag laddade upp filerna till icloud. Eller kanske vart de laddades upp i början. Men det ändrar inte det faktum att alla filerna laddades upp i de format som jag nämnde och har legat på icloud photos sedan de lanserade icloud photos. Och att det nu inte går att få tillbaka dem av någon anledning. Och det är alltså detta jag vill ha hjälp med. För ingen av formaten (utom jpeg/jpg) du nämnde går att ladda upp med varken webbläsaren eller icloud programvaran i windows.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 10:20
Ursprungligen av nmbrg:

Ok, jag hade fel på året jag laddade upp filerna till icloud. Eller kanske vart de laddades upp i början. Men det ändrar inte det faktum att alla filerna laddades upp i de format som jag nämnde och har legat på icloud photos sedan de lanserade icloud photos. Och att det nu inte går att få tillbaka dem av någon anledning. Och det är alltså detta jag vill ha hjälp med. För ingen av formaten (utom jpeg/jpg) du nämnde går att ladda upp med varken webbläsaren eller icloud programvaran i windows.

Inga andra filformat än dom som listas i den bild jag postas har gått och kan laddas upp till iCloud bildbiblioteket.
Har du laddat upp dom någonstans så är det absolut inte på nyss nämnda tjänst utan någon annanstans.
Det kanske är så att du lagt upp dom på iCloud Drive som är en synktjänst för filer och som inte har något krav på filtyp.

  • Medlem
  • 2020-02-23 10:30
Ursprungligen av Innis:

Inga andra filformat än dom som listas i den bild jag postas har gått och kan laddas upp till iCloud bildbiblioteket.
Har du laddat upp dom någonstans så är det absolut inte på nyss nämnda tjänst utan någon annanstans.
Det kanske är så att du lagt upp dom på iCloud Drive som är en synktjänst för filer och som inte har något krav på filtyp.

Där har du fel. Och jag har inte för avsikt att detta ska bli en diskussion i vad för filer som legat där eller hur de kom dit. Jag är 100% säker att de låg där (vissa av dem ligger tex fortfarande kvar i raderat mappen då inte 30 dagar gått för alla filer än, men de flesta tyvärr)

Och det var alltså från icloud photos som filerna skickades över till Google photos på iOS (läs på om Google photos för iOS om du inte tror mig)

Så kan vi istället hålla oss till ämnet i hur man laddar upp dessa filer till icloud photos IGEN?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 10:35

Ja du får väl tro och påstå vad du vill men fakta är att enbart dom filformat som Apple säger fungerar kommer att fungera.
Har du filer med fel format få du helt enkelt konvertera dom till ett filformat som nu fungerar.

  • Medlem
  • 2020-02-23 10:49
Ursprungligen av Innis:

Ja du får väl tro och påstå vad du vill men fakta är att enbart dom filformat som Apple säger fungerar kommer att fungera.
Har du filer med fel format få du helt enkelt konvertera dom till ett filformat som nu fungerar.

Förklara då för.mig hur jag har kunnat ha alla dessa filler (ca 125GB) på icloud photos under all denna tid?

Eller nej, svara inte på det. Jag väntar på någon som vill hjälpa mig istället för att blint läsa en inforuta från Apple och bara försöka hävda att jag är dum i huvudet. (Eftersom du tror att jag inte ser/vet skillnaden på icloud photos och icloud drive). Du har ju antingen inte koll på hur/att det fungerat att få dessa filformat till icloud photos tidigare (kanske genom photos appen i Mac OS X) eller så har du bara bestämt dig för att snacka skit och försöka dumförklara mig.

Kan väl tillägga att jag arbetat som system/IT-tekniker i sisådär 15 år. Så jag skulle själv säga att jag har rätt bra koll. Så att det helt plötsligt inte fungerar längre att ladda upp dessa är för mig rätt märkligt. (Ser inget om att de ändrat vilka filer de tillåter tex sedan tidigare). Men nu har jag ju som sagt inte tillgång till Mac längre och har försökt på andra sätt än tidigare.

Men ska försöka komma över en Mac och testa med samma sätt jag gjorde då när jag fick över dem för flera år sedan.. Vill minnas att jag hade ett bibliotek i bilder appen på min Mac som på något sätt laddades upp/exporterades till icloud photos

EDIT: dessutom går det inte alls att ladda upp varken PNG eller MP4 som nämns i din lilla inforuta som du visade. Åtminstone inte i webläsare eller med icloud programvaran i windows. Så något säger mig att jag kanske behöver den där macen för att lösa mitt problem.

Om jag inte får några mer svar så får jag helt enkelt testa med en mac och återkomma efter jag gjort det, för en uppdatering.

Senast redigerat 2020-02-23 11:00
  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 10:59

Jag påstår ingenting angående din intelligens på något sätt utan säger bara som det är hur iCloud Bildbibliotek fungerar.
Hur det har fungerat för dig är något du påstår som jag omöjligen kan förklara eller bekräfta att det är sant så det låter jag bli.

Eftersom du nu har filtyper som inte är kompatibla är lösningen att konvertera dom till ett format som är kompatibelt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 11:03

Jag gjorde ett litet test med en PNG-fil

I Finder

Efter import till Bilder och iCloud bildbibliotek

  • Medlem
  • 2020-02-23 11:03
Ursprungligen av Innis:

Jag påstår ingenting angående din intelligens på något sätt utan säger bara som det är hur iCloud Bildbibliotek fungerar.
Hur det har fungerat för dig är något du påstår som jag omöjligen kan förklara eller bekräfta att det är sant så det låter jag bli.

Eftersom du nu har filtyper som inte är kompatibla är lösningen att konvertera dom till ett format som är kompatibelt.

Nu är jag inte så kunnig inom bild/video när det gäller filformat, komprimerng och kvalitetsförlust. Så vågar mig inte på att säga något huruvida det blir någon kvalitetsförlust i att konveretera dem eftersom jag, inte utan att läsa på lite först, vet vilka format som skall konverteras till. Men skulle väl killgissa att många av filerna kommer att förlora i kvalite, och det är jag inte det minsta intresserad av.

Men som sagt, dålig koll på det. Så får läsa på och förhoppningsvis har jag fel.

(nej jag menar inte filerna som t.ex 3GP som omöjligt kan få sämre kvalite)

  • Medlem
  • 2020-02-23 11:04
Ursprungligen av Innis:

Jag gjorde ett litet test med en PNG-fil

I Finder

Efter import till Bilder och iCloud bildbibliotek

Ok, då är det alltså en mac jag behöver.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 11:07
Ursprungligen av nmbrg:

Ok, då är det alltså en mac jag behöver.

Nej det ska fungera fast du har Windows.
Min syster har en Windows dator och importerar bilder hon får från andra med iCloud för Windows.
https://support.apple.com/sv-se/HT204283

  • Medlem
  • 2020-02-23 11:12
Ursprungligen av Innis:

Nej det ska fungera fast du har Windows.
Min syster har en Windows dator och importerar bilder hon får från andra med iCloud för Windows.
https://support.apple.com/sv-se/HT204283

Well, det fungerar inte här tyvärr. Det enda som laddas upp är JPEG/JPG. Resterande filer (PNG inkluderat) händer ingenting med.

Kollar man icloud i systray så står det t.ex "53 filer laddas upp".
Men händer inget (testat som mest ca 24h på 53 filer som totalt har en storlek på 82MB), och står så tills man stänger av bilder i inställningarna för icloud på windows. så den klarar EJ att ladda upp PNG i detta fallet genom icloud programvaran i windows 10.

Är du säker på att din syster inte laddar upp till icloud drive? (....)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 11:13
Ursprungligen av nmbrg:

Är du säker på att din syster inte laddar upp till icloud drive? (....)

Ja för att hon delar dessa bilder i ett delat Album

  • Medlem
  • 2020-02-23 11:14
Ursprungligen av Innis:

Ja för att hon delar dessa bilder i ett delat Album

Ok, då är det högst sannolikt JPEG/JPG hon lägger till och inte t.ex PNG.

Men jag testar med en mac på tisdag/onsdag så får vi se. Jag tror att jag kommer att lösa alla filer på detta sätt (som jag gjorde en gång i tiden), om inte Apple ändrat något som jag missat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-23 11:20
Ursprungligen av nmbrg:

Ok, då är det högst sannolikt JPEG/JPG hon lägger till och inte t.ex PNG.

Men jag testar med en mac på tisdag/onsdag så får vi se. Jag tror att jag kommer att lösa alla filer på detta sätt (som jag gjorde en gång i tiden), om inte Apple ändrat något som jag missat.

Dom är oftast i formaten HEIF, JPEG, RAW, PNG, HEVC
HEIC,HEVC är från iPhone, JPEG är bilder som andra skickat till henne, RAW är från hennes systemkamera, PNG är från skärmdumpar.

  • Medlem
  • 2020-02-23 11:22
Ursprungligen av Innis:

Dom är oftast i formaten HEIF, JPEG, RAW, PNG, HEVC
HEIC,HEVC är från iPhone, JPEG är bilder som andra skickat till henne, RAW är från hennes systemkamera, PNG är från skärmdumpar.

Precis, och då borde jag rimligtvis kunna ladda upp format skapade från iPhone också (HEIC tex ). men icke..

Det enda som funkar här är jpeg/jpg.

Senast redigerat 2020-02-23 11:35
  • Medlem
  • 2020-02-23 12:08

Nu går det helt plötsligt att ladda upp fler filer med icloud programvaran i windows.
Gjorde ett sista test, men istället för att välja ladda upp genom utforskaren (klicka på icloud-bilder mappen och sedan knappen "överför bilder och video") så valde jag att ladda upp genom systray ikonen och "överför bilder" länken.

Så nu har jag fått över alla PNG och håller på med CR2-filer. HEIC-filer gick dock tyvärr inte att ladda upp fortfarande.
Ska testa resterande filer när CR2 är helt klart (lite större bibliotek så tar en stund)

EDIT: så, det är fortfarande 3GP, AVI, HEIC och MOV som inte går att ladda upp. Resten är nu uppladdat till icloud.

Senast redigerat 2020-02-23 13:36
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-24 20:23

Exakt hur gör du när du försöker ladda upp icke jpg bilder?

  • Medlem
  • 2020-02-24 20:44
Ursprungligen av reboot81:

Exakt hur gör du när du försöker ladda upp icke jpg bilder?

Som jag skrev i första inlägget. Eller vill du ha ännu mer detaljerat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-25 06:12
Ursprungligen av nmbrg:

Som jag skrev i första inlägget. Eller vill du ha ännu mer detaljerat?

Ja mer precist, vilken version av webbläsare/iCloud/windows tex.

Försöket med iCloud/windows: min egna erfarenhet av iCloud är att det kan se ut som om inget händer i timmar/dagar, och sen drar det igång.

Hur många GB hade du provat, och hur mycket har du ledigt på iCloud.com?
Nån extra brandvägg/antivirus på datorn?

Kan du prova via en annan dator/webbläsare?

  • Medlem
  • 2020-02-25 11:15
Ursprungligen av reboot81:

Ja mer precist, vilken version av webbläsare/iCloud/windows tex.

Försöket med iCloud/windows: min egna erfarenhet av iCloud är att det kan se ut som om inget händer i timmar/dagar, och sen drar det igång.

Hur många GB hade du provat, och hur mycket har du ledigt på iCloud.com?
Nån extra brandvägg/antivirus på datorn?

Kan du prova via en annan dator/webbläsare?

* Google Chrome Version 80.0.3987.122 (Officiell version) (64 bitar) - Det är alltså senaste versionen.

* iCloud till Windows är jag osäker på hur man kollar vilken version (hittar ingen sådan meny i själva programmet). Men kollar man installerade program i Windows så står det att det är version 7.17.0.13. Hur som helst finns det inga uppdateringar till min installation, så det är den senaste publika versionen.

* Windows 10 Professional Version 1909, OS-version 18363.657 (finns inga uppdateringar i Windows Update)

iCloud (och datorn) har stått igång sedan ett par dagar innan jag skapade tråden här, och fortfarande inte hänt något. Så tvivlar på att köra "the waiting game" är lösningen.

Jag har provat med allt från en bild/video till hela biblioteken (121GB totalt) och lite olika varianter däremellan (10 bilder/video, 100 bilder/video, 250 bilder/video, 500 bilder/video osv). Jag har 2TB lagring på iCloud. Och för tillfället är det 1,88TB ledigt.

Nej, inga extra säkerhetsprogramvaror på datorn.

Har inte möjlighet att prova på en annan dator förrän jag får låna min fars Macbook. Själv äger jag bara en dator (en stationär windows PC) nu. Men det är förhoppningsvis i veckan som jag kan låna hans macbook. Och som jag nämnt tidigare har jag för avseende att testa samma förfarande som jag gjorde "back in the days" när jag fick in alla dessa filformat i icloud från första början. Så hoppas att det är så enkelt att det bara funkar med photos appen som de gjorde då. Och/eller att man måste ha en mac, och att det är därför jag har problem nu då jag sitter med windows och icloud app/webläsare.

Hur som helst är det extremt irriterande att jag fick in alla dessa format utan några som helst problem för flera år sedan. Men nu vill det inte annat än att krångla.

Senast redigerat 2020-02-25 11:26
  • Medlem
  • 2020-02-27 20:26

Har nu fått hem macbooken på lån av min far och påbörjat uppladdning (import) av bilder och videos i programmet bilder, till icloud.
Än så länge har jag laddat upp 3GP och HEIC och håller på med AVI.

Så det fungerar precis lika smidigt idag som det gjorde för flera år sedan.
(ska väl inte ropa hej än eftersom jag har hela MOV-bibiloteket kvar att ladda upp på 117GB). som jag inte testat än om det går.

Så det Innis kastade ur sig var väldigt fel.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:32
Ursprungligen av nmbrg:

Har nu fått hem macbooken på lån av min far och påbörjat uppladdning (import) av bilder och videos i programmet bilder, till icloud.
Än så länge har jag laddat upp 3GP och HEIC och håller på med AVI.

Så det fungerar precis lika smidigt idag som det gjorde för flera år sedan.
(ska väl inte ropa hej än eftersom jag har hela MOV-bibiloteket kvar att ladda upp på 117GB). som jag inte testat än om det går.

Så det Innis kastade ur sig var väldigt fel.

Jasså gör jag det ?

Senast redigerat 2020-02-27 20:43
  • Medlem
  • 2020-02-27 20:45
Ursprungligen av Innis:

Jasså gör jag det ?

Japp det gör du.
Bara för att du inte lyckas klara av något så innebär det inte att det inte fungerar.

Det fungerar hur bra som helst, så något gör du fel. Eller så har du något fel på din programvara. Gör om, gör rätt!

Enda problemet jag stött på är att vissa videos verkar få dagens datum istället för det datum då de faktiskt spelades in.

EDIT: Jag lägger till lite skärmdumpar också då, så kanske du kan ge dig..

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:52
Ursprungligen av nmbrg:

Japp det gör du.
Bara för att du inte lyckas klara av något så innebär det inte att det inte fungerar.

Det fungerar hur bra som helst, så något gör du fel. Eller så har du något fel på din programvara. Gör om, gör rätt!

Snacka om att kasta sten i glashus. Har du ens läst ditt inledande inlägg ?
Det var faktiskt du som inte klarade av någonting,du som hade fel på när iCloud bildbibliotek lanserades....med flera år.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:54
Ursprungligen av nmbrg:

Japp det gör du.
Bara för att du inte lyckas klara av något så innebär det inte att det inte fungerar.

Det fungerar hur bra som helst, så något gör du fel. Eller så har du något fel på din programvara. Gör om, gör rätt!

Enda problemet jag stött på är att vissa videos verkar få dagens datum istället för det datum då de faktiskt spelades in.

EDIT: Jag lägger till lite skärmdumpar också då, så kanske du kan ge dig..

Det är https://sv.wikipedia.org/wiki/Motion_JPEG

Ridå

  • Medlem
  • 2020-02-27 20:57
Ursprungligen av Innis:

Snacka om att kasta sten i glashus. Har du ens läst ditt inledande inlägg ?
Det var faktiskt du som inte klarade av någonting,du som hade fel på när iCloud bildbibliotek lanserades....med flera år.

Ja precis, jag sa aldrig att det INTE går.
Jag sa att jag inte klarade av att ladda upp filerna.

Det är du som säger att det INTE går. Men det är du som inte klarar av det.
Jag har nu klarat av att ladda upp dem och således även bevisat att det går.

Och att jag skulle haft fel om när iCloud lanserade ser jag inte som särskilt relevant i huruvida det går att ladda upp vissa format eller ej. Och påverkar ej heller det faktum att det faktiskt går att ladda upp alla dessa format.

Var det något mer? Annars går jag och lägger mig nu. Har inte för avseende att diskutera med någon som hellre kastar ur sig felaktigheter och sedan bråkar om det än att medger sitt misstag och går vidare i livet.

Tack och hej.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:59
Ursprungligen av nmbrg:

Ja precis, jag sa aldrig att det INTE går.
Jag sa att jag inte klarade av att ladda upp filerna.

Det är du som säger att det INTE går. Men det är du som inte klarar av det.
Jag har nu klarat av att ladda upp dem och således även bevisat att det går.

Och att jag skulle haft fel om när iCloud lanserade ser jag inte som särskilt relevant i huruvida det går att ladda upp vissa format eller ej. Och påverkar ej heller det faktum att det faktiskt går att ladda upp alla dessa format.

Var det något mer? Annars går jag och lägger mig nu. Har inte för avseende att diskutera med någon som hellre kastar ur sig felaktigheter och sedan bråkar om det än att medger sitt misstag och går vidare i livet.

Tack och hej.

Prova att importera dessa filer så ser du att det inte går ?

https://www.engr.colostate.edu/me/facil/dynam...

  • Medlem
  • 2020-02-27 21:00
Ursprungligen av Innis:

Ja, men det är fortfarande en AVI-container. Och det som diskussionen rörde var bland annat just AVI.

Och det var dessutom bara ett av formaten. Jag sa precis att 3GP och HEIC gick att ladda upp genom bilder programvaran (men ej genom t.ex icloud i webläsare eller icloud programvara till windows) Som dessutom inte dessa AVI-container heller kunde laddas upp där.

Men det är lugnt, du får tro vad du vill. Det är helt fritt. Jag vet vad jag vet (eftersom jag i detta nu laddat upp både .3GP, .HEIC och .AVI, samt håller nu även på med .MOV)

Så, nu har jag diskuterat färdigt med dig och kommer således ej heller svara något mer på dina inlägg. Det tillför inget till denna tråd och slösar bara på min tid i onödan. Jag har bättre saker för mig än att diskutera med någon på internet som vägrar inse att hen hade fel.

Bevaka tråden