Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osram kommer släcka sina molnservrar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Osram skickade idag ut ett mail att de kommer släcka ned sina molnservrar för Lightify, vilket betyder att många tjänster försvinner.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-03-09 20:49

Bra tajming av nyheten.Googlade och läste om smart belysning igår från Osram, Ikea och Philips. Nu vet jag att det inte blir Osram i all fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-09 22:25

Ok,

men jag har en Osram-lampa med tekniken "smart+" som inte pratar ZigBee utan kör bluetooth direkt till AppleTVn som är HomeKit-brygga.

Lampan är fullt kontrollerbar i HomeKit utan någon extra Osram- eller ZigBee-hub.

Självklart använder jag absolut inga molntjänster (utöver HomeKit) för smarta-hem-prylar.

Det verkar som Osram har flera standards med olika namn? Inte lätt att hålla reda på alla teknologier.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-03-11 22:28

Osram + Conbee + Homebridge. Fungerar utmärkt och är dessutom kompatibelt med Aqara, Hue, Trådfri osv.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-03-11 22:35
Ursprungligen av Marco:

Bra tajming av nyheten.Googlade och läste om smart belysning igår från Osram, Ikea och Philips. Nu vet jag att det inte blir Osram i all fall.

Ett tips: Undvik även IKEA Trådfri. Hubben/Appen är sjukt instabil och saknar grundläggande funktioner (som tex att kunna styra belysningen när du inte är hemma). Jag har aldrig fått mina (två) Trådfri-gateways att fungera ordentligt, och jag tycker knappt det går en dag utan att man läser inlägg från någon som svär över hur ofta de måste starta om hubben i Svenska Hemautomatiseringsgruppen.

Hue är vägen att gå om du vill ha ett stabilt system. Är du sugen på att köra lite mer avancerat (dvs mecka mer) men hålla dig till Zigbee så rekommenderar jag Conbee II. Då kan du blanda produkter från tex Trådfri, Hue, Osram och Aqara i samma zigbee-nät.

1
Bevaka tråden