Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta till NAS på distans?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-03-10 15:32

Behovet har uppstått att kunna ansluta till min Synology även utanför hemmet.
I huvudsak finns det tre alternativ att välja mellan för att göra just detta;
QuickConnect
DDNS + port forwarding
VPN

Quickconnect känns dumt då det är så segt att det borde kallas för slowconnect istället.
DDNS är betydligt rappare. Men här måste man öppna ”massor” av portar i routern för att komma åt de tjänster man vill nyttja. Ju mer man vill kunna göra, ju fler öppna portar...
VPN är det som i mina ögon känns bäst ur säkerhetsperspektiv. Dels behöver jag bara tre portar exponerade mot nätet, dels blir anslutningen krypterad mellan NAS och klient.
Tänkte använda mig av Synology inbyggda VPN och köra l2tp ipsec. (För att kunna ansluta från iPhone/iPad)

Någon här som har erfarenhet, tips och trix att dela med sig av? Eller bara allmänna synpunkter?

Är det endast filerna du vill komma åt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-10 21:17

VPN är en stilig lösning, med OpenVPN behöver du endast öppna en port.
För att ansluta använder jag Tunnelblick på macOS och Passepartout på iOS.

  • Medlem
  • 2020-03-10 21:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det endast filerna du vill komma åt?

Främst filer, DSM och Ds Audio.

  • Medlem
  • 2020-03-10 21:45
Ursprungligen av iSweden:

VPN är en stilig lösning, med OpenVPN behöver du endast öppna en port.
För att ansluta använder jag Tunnelblick på macOS och Passepartout på iOS.

Tack. Ska kika hur iOS-appen ser ut.

  • Medlem
  • 2020-03-11 13:26

Tack för tipset @iSweden. Jag gick över till OpenVPN och hittade appen med samma namn på App Store.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-12 10:58

Jag kör Apples OSX Server pga enkelheten att installera/konfigurera, och det funkar kalas! Dock har jag inte vågat uppdatera till macOS än då kanske Server inte funkar längre (jag får väl testa med en CC-backup senare).
När jag tittade på OpenVPN (på Windows) verkade den väldigt krånglig att installera, men det kan bero på bristande kunskap från min sida

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-12 11:20
Ursprungligen av Dalle:

Behovet har uppstått att kunna ansluta till min Synology även utanför hemmet.
[...]
Någon här som har erfarenhet, tips och trix att dela med sig av? Eller bara allmänna synpunkter?

Det har vi... ?
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.714787...
https://shop.spreadshirt.se/scandalwear-by-js...

  • Medlem
  • 2020-03-12 15:18
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör Apples OSX Server pga enkelheten att installera/konfigurera, och det funkar kalas! Dock har jag inte vågat uppdatera till macOS än då kanske Server inte funkar längre (jag får väl testa med en CC-backup senare).
När jag tittade på OpenVPN (på Windows) verkade den väldigt krånglig att installera, men det kan bero på bristande kunskap från min sida

Det behövs inga superkunskaper för att upprätta en VPN-server. Det finns många bra guider på t ex Youtube som visar steg för steg hur man gör. Det fungerade för mig, och jag är verkligen ingen hacker.

  • Medlem
  • 2020-03-12 15:25

Jo det är skrämmande hur det ser ut. Själv tvingades jag ringa vårdguiden en gång efter detta avslöjande. När jag vägrade uppge mitt personnummer så var sjuksköterskan på andra sidan helt oförstående till varför... Detta är en lika stor klassiker som Modermodemet.

  • Medlem
  • 2020-03-13 17:42

Jag slänger in en bounsfråga eftersom det ändå handlar om ovan nämnda NAS.
Hur gör ni som har era enheter igång 24/7, låter ni hårddiskarna gå ner i vila eller låter ni dom spinna hela tiden?
Jag har samma problem som många andra, att NASen vaknar från vila till synes helt utan anledning. Loggarna avslöjar ingenting om varför enheten vaknar i tid och otid.
Att döma av antalet träffar hos Google så verkar detta vara ett vanligt fenomen.
Så frågan lyder alltså; sleep mode or always on?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-03-14 08:37
Ursprungligen av Dalle:

Jag slänger in en bounsfråga eftersom det ändå handlar om ovan nämnda NAS.
Hur gör ni som har era enheter igång 24/7, låter ni hårddiskarna gå ner i vila eller låter ni dom spinna hela tiden?
Jag har samma problem som många andra, att NASen vaknar från vila till synes helt utan anledning. Loggarna avslöjar ingenting om varför enheten vaknar i tid och otid.
Att döma av antalet träffar hos Google så verkar detta vara ett vanligt fenomen.
Så frågan lyder alltså; sleep mode or always on?

När jag hade en Synology NAS hade jag dom satt att gå ner i vila så fort som möjligt.

1
Bevaka tråden