Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nördar! Upp till kamp mot Covid19!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-05 02:09

Social distansering må bromsa spridning av viruset, men det är inte lösningen. För att attackera covid19 behövs bl.a. förståelse om proteiner som kan användas i kampen mot viruset. Proteiner simuleras och beräknas med datorer – långa strängar skall vikas med olika delar som passar på olika sätt. Vilket kräver enorm beräkningskraft, något som vi alla har – tillsammans!
Projektet och mjukvaran Boinc låter privatpersoner och företag hjälpa till med dessa beräkningar, på samma sätt som Seti@home.
Rosetta@home kör olika vetenskapliga distribuerade beräkningsprojekt mha Boinc, och just nu arbetar man med att vika proteiner relaterade till Covid19.

För att delta behöver du ladda ner och köra ett program som nyttjar datorn när den inte används. Du kan köra en beräkningsuppgift (Work Unit) per processorkärna, och de tar allt från 2h till ungefär ett dygn. Boinc-appen har fokus på en sak: att beräkna. Appen ser ut som den alltid gjort:

Du ställer in när du vill dela med dig av dina resurser och hur mycket. Den kan pausa beräkning när du använder datorn eller när andra appar kräver CPU. Under tiden den jobbar kan den dessutom visa vad den gör visuellt med dess skärmsläckare:

Jag kör Boinc på Mac:ar, Raspberry-Pi, Windows (Server) och på ett par NAS:ar. Boinc går att köra på det mesta, och för att kontrollera många enheter rekommenderas BoincTasks:

Programmet är för Windows men fungerar på samma sätt på Mac genom Wine.
Varje Work Unit ger ca 40-250 poäng beroende på hur mycket beräkningskraft den krävde, på tre veckor är jag uppe i drygt en mille

Då mina Boincmaskiner utfört 1030 FLOPS, alltså 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 beräkningar på tre veckor får jag fram en genomsnittlig beräkningskapacitet på 275 GigaFlops. Om jag vore mindre altruistiskt kanske jag kunde mina BitCoins?

Rosetta@home kan i dagsläget inte nyttja grafikkort för beräkningar, så datorns processor går att maxa om man har tillräckligt med kylning. Av de datorer jag har märker jag oerhörd skillnad i kylkapacitet. Tex Lenovos 12-kärniga M720q i7-8700T måste strypas i Boinc med att endast nyttja 6 kärnor "hälften av tiden" (beräkna en sekund, vila en sekund osv) annars går fläkten på högvarv. Dell Optiplex 3000-serien är lika tyst oavsett om man använder samtliga 4 kärnor 100% av tiden. (i5-7500).
Skaparen av BoincTasks har även programmet TThrottle på sin hemsida. I det programmet ställer man in maxtemp för processorn, och sedan körs Boinc precis så mycket som det går utan att temperaturen överskrids:

Boinc kan antingen ställas in i själva appen, eller så lägger man till den i en "grupp" på hemsidan, och därifrån styr inställningarna för flera datorer samtidigt:

School är alltså 12 kärninga system, Work är servrar med bra kylning men där jag måste garantera kraft till användarna. Default&Home är vanliga desktopdatorer med 4 kärnor.

Min uppmaning är att du installerar Boinc, och kör det i en månad. Du behöver inte pressa dina datorer likt undertecknad, men ge den 25% av ledig processortid på en kärna eller två, det kommer du varken märka eller höra. Men det kan göra skillnad!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-05 13:20

Jag kör Folding@Home på två grafikkort i sonens spelburk. Tyvärr har inte Mac-appen stöd för grafikkortsberäkningar, men det funkar fint i Windows och Linux.

Det kostar inget extra eftersom vi ändå har uppvärmning med elradiatorer som inte behöver jobba lika hårt när beräkningsjobben kör igång. Jag har alltid varmt och gosigt i arbetsrummet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-05 13:37

Angående att köra Windows-program med Wine på Mac.
Jag lade till följande alias:

alias wine="/Applications/Wine.app/Contents/MacOS/Wine"

Sedan är det bara att köra Windows-program med "wine ProgNamn". Bekvämt att slippa skapa Wine Bottles.

Det borde även gå fint att ordna något motsvarande för GUI med Automator.

Senast redigerat 2020-05-06 12:36
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-05-05 15:19

Är det inte såpass mycket användare att det är brist på work units? Hört det förut åtminstone.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-05 19:23
Ursprungligen av Json_81:

Är det inte såpass mycket användare att det är brist på work units? Hört det förut åtminstone.

Har varit brist på vissa typer, tex har inte alla fått WU i önskad storlek (i tid). Men annars har jag fått tilldelat utan problem.
Extra servrar har satts upp i April för att täcka upp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-05 19:31
Ursprungligen av Vassius:

Jag kör Folding@Home på två grafikkort i sonens spelburk. Tyvärr har inte Mac-appen stöd för grafikkortsberäkningar, men det funkar fint i Windows och Linux.

Det kostar inget extra eftersom vi ändå har uppvärmning med elradiatorer som inte behöver jobba lika hårt när beräkningsjobben kör igång. Jag har alltid varmt och gosigt i arbetsrummet.

Elkostnad är som du säger en parameter man får ta med i kalkylen. Tack och lov kör jag merparten av maskinerna på jobbet.

En dator kan dra ca 125W. En elradiator 1000W. Jag sätter min högersko på att elradiatorn alstrar mer värme än 8 gamingriggar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-05-05 20:44

Hmm, är ni säkra på att de här @home grejerna gör det som de påstår sig göra? Ett alternativ är att det är någonting som kommer från Kina/Ryssland och som försöker knäcka olika typer av säkra krypteringar (kamouflerade som nyttoprogram). Alltså, låt inte Corona-paniken ta överhanden över normalt kritiskt tänkande.
Jo det medges att detta är på gränsen till konspirationsteoretism men det finns så mycket skit där ute att man faktisk måste tänka ett varv extra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-06 01:04
Ursprungligen av Gunnar B:

Hmm, är ni säkra på att de här @home grejerna gör det som de påstår sig göra? Ett alternativ är att det är någonting som kommer från Kina/Ryssland och som försöker knäcka olika typer av säkra krypteringar (kamouflerade som nyttoprogram). Alltså, låt inte Corona-paniken ta överhanden över normalt kritiskt tänkande.
Jo det medges att detta är på gränsen till konspirationsteoretism men det finns så mycket skit där ute att man faktisk måste tänka ett varv extra.

Boinc är öppen källkod, drivs av University of California, Berkeley. Rosetta@home (vilket är det enda @home projekt jag har nämnt) drivs av bl.a. University of Washington och har levererat ett antal konkreta resulat och material till en stor mängd vetenskapliga rapporter.

Andra @home projekt kan vara vad som helst. Vill man kan man skapa sig ett eget som just knäcker kryptering.

Så ja, jag är säker på att Rosetta@home bidrar till medicinsk forskning. Det glädjer mig att du ställer frågan Gunnar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-06 13:28
Ursprungligen av reboot81:

En dator kan dra ca 125W. En elradiator 1000W. Jag sätter min högersko på att elradiatorn alstrar mer värme än 8 gamingriggar

Nja, ett värstinggrafikkort drar gärna över 200W vid belastning. Det blir lätt över 350W med övriga komponenter, särskilt om det är en gamingrigg med vattenkylning och RGB och grejer.

Du får nog börja hoppa på ett ben för att inte smutsa ner högerstrumpan.

https://www.geeks3d.com/20190613/graphics-car...

1
Bevaka tråden