Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqara släpper smart lås med inbyggd kamera

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som redan nämts släpper Aqara en rad nya HomeKit-produkter. Här har vi ett dörrhandtag med inbyggd kamera.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-20 21:40

Hmm..öppnas med Siri?

Snyggt, men lär väl aldrig komma till Sverige?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-05-21 07:22
Ursprungligen av CekariYH:

Snyggt, men lär väl aldrig komma till Sverige?

Lär inte passa våra dörrar heller.

  • Medlem
  • 2020-05-21 21:06

När ska tillverkarna få till ett smartlås i äldre stil, som mässing eller ett där man i alla fall kan byta ut skalet på låset, så det passar till en äldre dörr?

Jag har en gammal ekdörr på vårt hus, som går i stil med åldern på huset och det skulle svida i ögonen att se ett så modernt lås på en gammal dörr.

Samtidigt vill man ju inte vara utan tekniken bara för att dörren/huset är gammalt.

Måste ju vara fler som bor i äldre hus än 70-talet, så marknaden borde finnas...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-22 08:43
Ursprungligen av Jeo:

När ska tillverkarna få till ett smartlås i äldre stil, som mässing eller ett där man i alla fall kan byta ut skalet på låset, så det passar till en äldre dörr?

Jag har en gammal ekdörr på vårt hus, som går i stil med åldern på huset och det skulle svida i ögonen att se ett så modernt lås på en gammal dörr.

Samtidigt vill man ju inte vara utan tekniken bara för att dörren/huset är gammalt.

Måste ju vara fler som bor i äldre hus än 70-talet, så marknaden borde finnas...

Jag skulle säga att de flesta "smarta" lås är i den stilen du önskar, där man endast byter vredet på insidan till ett nytt som har motor samt teknik för att kunna fjärrstyras via app och ofta stöd för HomeKit. Det tråkiga, enligt mig, är att alla s k "smarta" lås är på tok för dumma. För att vara ett smart lås så ska man inte behöva ta upp telefonen ur fickan för att låsa upp, då kan man lik väl ta upp de vanliga nycklarna. Jag ska kunna komma med händerna fulla av matkassar och få dörren upplåst.

Hur som helst, de flesta lås är som du önskar.

Parentes: Aldrig, över min döda kropp, skulle jag köpa ett lås från Xiaomi för att skydda mitt hem. Aldrig ett lås från en kinesisk tillverkare.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle säga att de flesta "smarta" lås är i den stilen du önskar, där man endast byter vredet på insidan till ett nytt som har motor samt teknik för att kunna fjärrstyras via app och ofta stöd för HomeKit. Det tråkiga, enligt mig, är att alla s k "smarta" lås är på tok för dumma. För att vara ett smart lås så ska man inte behöva ta upp telefonen ur fickan för att låsa upp, då kan man lik väl ta upp de vanliga nycklarna. Jag ska kunna komma med händerna fulla av matkassar och få dörren upplåst.

Hur som helst, de flesta lås är som du önskar.

Parentes: Aldrig, över min döda kropp, skulle jag köpa ett lås från Xiaomi för att skydda mitt hem. Aldrig ett lås från en kinesisk tillverkare.

95% av all avancerad teknik (elektronik, optik, kameror etc) kommer från Kina m fl antingen som färdig produkt eller som delar i en produkt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-22 16:01
Ursprungligen av CekariYH:

95% av all avancerad teknik (elektronik, optik, kameror etc) kommer från Kina m fl antingen som färdig produkt eller som delar i en produkt

Läs om, läs rätt

Det är en sak att saker är byggda i Kina, det är en HELT annan sak med produkter som är från kinesiska företag. Man likställer inte Apple med Xiaomi, t ex. Man sponsrar inte kinesiska företag om man kan låta bli.

Ursprungligen av zinned:

Läs om, läs rätt

Det är en sak att saker är byggda i Kina, det är en HELT annan sak med produkter som är från kinesiska företag. Man likställer inte Apple med Xiaomi, t ex. Man sponsrar inte kinesiska företag om man kan låta bli.

Jag gör så med optik och kameror etc, det finns många många seriösa företag även där och dom har många kul idéer och väldigt innovativa, liksom Taiwan, japan mfl.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 17:35

Detta är ett smart lås jag kan tänka mig. Många bra funktioner.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-05-22 19:51

Ang. säkerhet med lås, smarta eller eljest.

https://www.youtube.com/watch?v=-d760fMfiNc

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 20:03
Ursprungligen av Gunnar B:

Ang. säkerhet med lås, smarta eller eljest.

https://www.youtube.com/watch?v=-d760fMfiNc

Ett lås du inte kan köpa i Sverige så vad är din poäng?
Naturligtvis så väljer man ett smartlås där man behåller sin egen säkrare låscylinder.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-05-23 22:41
Ursprungligen av Innis:

Ett lås du inte kan köpa i Sverige så vad är din poäng?
Naturligtvis så väljer man ett smartlås där man behåller sin egen säkrare låscylinder.

Så du tror att svenska lås är så mycket bättre? Den lättlurade generationen breder ut sig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-24 11:44
Ursprungligen av Gunnar B:

Så du tror att svenska lås är så mycket bättre? Den lättlurade generationen breder ut sig.

Vill någon in i en lägenhet eller hus går man inte in genom en låst dörr utan ett fönster.
Den senila generationen breder ut sig.

  • Medlem
  • 2020-05-24 12:05
Ursprungligen av Innis:

Vill någon in i en lägenhet eller hus går man inte in genom en låst dörr utan ett fönster.
Den senila generationen breder ut sig.

Nja..

Det sker riktigt många inbrott genom låsta dörrar i lägenheter. Inte ovanligt alls att man tar lägenheterna högst upp i hyreshus, eftersom man inte riskerar att någon springer på en i trapphuset.

Man bryter upp en vanlig låst lägenhetsdörr på under en minut och en säkerhetsdörr på under två minuter.

Väl inne i lägenheten tar inbrottet tre till fem minuter, sen är man ute igen. Därför anser jag att larm med larmcentral är onödigt. De hinner ändå inte göra något innan allt är över. Bättre med en ordentlig siren som väcker uppmärksamhet..

Sen är det såklart många som går genom altandörrar och fönster också. Altandörrar bryter man upp och fönster lyfter man ut eller borrar upp. Väldigt få som slår sönder fönsterrutor för att komma in.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-24 12:51
Ursprungligen av Jeo:

Nja..

Det sker riktigt många inbrott genom låsta dörrar i lägenheter. Inte ovanligt alls att man tar lägenheterna högst upp i hyreshus, eftersom man inte riskerar att någon springer på en i trapphuset.

Man bryter upp en vanlig låst lägenhetsdörr på under en minut och en säkerhetsdörr på under två minuter.

Väl inne i lägenheten tar inbrottet tre till fem minuter, sen är man ute igen. Därför anser jag att larm med larmcentral är onödigt. De hinner ändå inte göra något innan allt är över. Bättre med en ordentlig siren som väcker uppmärksamhet..

Sen är det såklart många som går genom altandörrar och fönster också. Altandörrar bryter man upp och fönster lyfter man ut eller borrar upp. Väldigt få som slår sönder fönsterrutor för att komma in.

Håller med dig men att som GunnarB posta en film på ett lås som inte finns sverige i en tråd om smarta lås hur lätt det 'r att bryta upp Vad är poängen? Att vi ska sluta med smarta lås, eller sluta med lås helt?

Om GunnarB hade bemödat sig att titta på bilderna så ser man inte ens låscylindern.
Precis som med Yale Doorman är låscylindern inte åtkomlig.
Så vad är vitsen med att posta en film på ett lås med cylinder i en tråd med ett lås som cylindern inte är åtkomlig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-24 13:33

Det här är väl ett forum för teknikintresserade? I alla fall majoriteten av oss... så det kan vara kul att se nya prylar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-25 08:33
Ursprungligen av CekariYH:

Jag gör så med optik och kameror etc, det finns många många seriösa företag även där och dom har många kul idéer och väldigt innovativa, liksom Taiwan, japan mfl.

Absolut, man behöver dock inte sponsra dem och därmed kinesiska diktaturen för det eftersom det i stort sett alltid finns alternativ.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, man behöver dock inte sponsra dem och därmed kinesiska diktaturen för det eftersom det i stort sett alltid finns alternativ.

Ibland men inte alltid. Många av dom seriösa företagen har dessutom insett problemet med import-tullar etc och har bla lager i tex europa och skickar därifrån numer. Tex objektiv av egen tillverkning samt det de tillverkar på licens av kameror och optik från tex japan.

1
Bevaka tråden