Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rädda filer/installera nytt system på iMac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kortorm: vill rädda filer som finns på en iMac som vägrar att starta. Hur göra?

Har en iMac 2011 som tuffade på som tåget i alla år. Detta ända tills dess att datorn skulle genomgå en systemuppdatering som rekommenderas i App Store, den vägrade slutföras – och efter det att det stått och tuggat i kanske en timme slog jag av strömmen på baksidan av datorn. Sedan dess går den inte att starta upp, utan stannar när bit på stapeln återstår och sen händer ingenting – oavsett hur länge datorn får stå. Och sedan dess har fått göra just det – stå. Men nu tänkte jag ge mig på det igen.

Har gjort alla tänkbara (känns det som) uppstartsförsök med diverse tangentbordkombinationer men inget hjälper. Jag gjorde backuper via Tme Machine de första åren, men sedan blev det inte av, så att återinstallera genom så det är inte ett fullgott alternativ. Minns inte vilket op jag har på den. Har laddat ner Catalina och gjort en bootbar USB (Mojave och Sierra verkar inte gå att göra stickor av längre...). Är det möjligt att bara installera ett nyare version av OP och ha kvar filerna? Hur göra annars för att komma åt dem och det som ligger på hårddisken?

Det finns ju Ethernet på baksidan, men det går väl inte heller att använda om inte datorn startat upp.

Vore skönt att slippa plocka ut hårddisken – om det nu är möjligt att komma åt filerna ens den vägen.

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-28 22:53

Fundera en gång till på om det inte är värt att plocka ut disken. Sätt in en SSD så slår du två flugor i en smäll. 1) Mycket snabbare dator (som ny!). 2) Lätt att föra över gamla filer genom att stoppa den gamla disken i ett kabinett eller docka (om nu inte den gamla disken pajat helt förstås, men det är nog inte felet i ditt fall).

Kan du starta i Recovery Mode? I så fall kan du installera systemet igen, och förhoppningsvis går det bra denna gången.
https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Ursprungligen av carlsson:

Kan du starta i Recovery Mode? I så fall kan du installera systemet igen, och förhoppningsvis går det bra denna gången.
https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Har testat det med, men det finns inte plats för att installera om systemet.

Uppdate: fixade en Thunderbolt-kabel. Kund med denna och iMacen i hårddiskläge gå in och slänga ett antal filer så att det fanns plats för att göra en ominstallation av systemet som ni tipsat om ovan. Easy peasy tack vare den och er!

Stort tack för allt hjälp!

1
Bevaka tråden