Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar Apple den nya kinesiska säkerhetslagen i Hong Kong?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kinesiska kommunistpartiet har nyligen stiftat en lag som gör det möjligt att begränsa människors yttrandefrihet (i korta drag). Flera teknikjättar har meddelat att de inte kommer att lämna ut data från människor i HongKong till de kinesisk myndigheterna, men mitt intryck är att Apple inte tagit ställning och att det finns en rädsla för att Appe kommer att gå med på myndighetskrav. Apple har ett litet tveksamt rykte i HongKong efter att man avlägsnade en kart-app som användes av demonstranter för ett par år sedan(?).
Hur hanterar Apple den nya kinesiska säkerhetslagen i Hong Kong?
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

  • Superhjälte
  • 2020-07-08 22:53

I längden tror jag att det är svårt för Apple att gå emot Kina, även om de kanske gör något tillfälligt.

Tyvärr.

Kolla in https://inbeijing.se/bulletin/ Jojje Olsson är väl den svenske journalist som har bäst koll på Hongkong. Hittar du inte svar på din fråga i artiklarna kan du kontakta honom i kommentarsfältet, på twitter eller direkt med mejl. Skulle kunna vara ett bra uppslag till en artikel, kanske?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Kinesiska kommunistpartiet har nyligen stiftat en lag som gör det möjligt att begränsa människors yttrandefrihet (i korta drag). Flera teknikjättar har meddelat att de inte kommer att lämna ut data från människor i HongKong till de kinesisk myndigheterna, men mitt intryck är att Apple inte tagit ställning och att det finns en rädsla för att Appe kommer att gå med på myndighetskrav. Apple har ett litet tveksamt rykte i HongKong efter att man avlägsnade en kart-app som användes av demonstranter för ett par år sedan(?).
Hur hanterar Apple den nya kinesiska säkerhetslagen i Hong Kong?
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Det var inte för ett par år sedan, det var oktober 2019. Google tog också direkt bort appen från deras appstore. Så det var absolut ingenting unikt med Apple. Det var en app där man kunde se exakt var poliser rör sig, jag är 100% att en sådan app inte hade tillåtits i USA heller, och inte heller i mesiga sosse-Sverige.

Med det sagt har vi inte hört mycket från Apple om detta senaste veckan. Så vi får helt enkelt vänta och se.

1
Bevaka tråden