Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-07-16 15:01

Jag har en Synology som jag har för avsikt att avyttra. Men före försäljning vill jag radera hårddiskarna på ett säkert sätt.
Jag köpte en USB -> SATA -adapter från Webhallen och trodde i min enfald att det bara var att plugga in i Macen och radera disken via Skivverktyg. Men där jag jag bet! Hårddisken vägrade att visa sig i redan nämnda program. Och det spelar ingen roll om jag ansluter via usb-hubb eller direkt i datorn. Jag har även provat med Skivverktyg i Recovery Mode men den dök inte upp där heller.

Synology har en funktion som dom kallar för ”Secure Erase” i DSM. Men då kan man bara avmontera en disk i taget och radera. Och när den är raderad så måste man ansluta den tillbaka till RAIDen (RAID 5) för att kunna radera nästa disk. Och då antar jag att informationen återskapas till den första disken?

Någon som vet hur man kommer runt detta? Visst borde det räcka med att skriva ett lager med nollor till diskarna?

Datorn som nämndes ovan är en Mini 2018 med 10.15.5.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-07-16 15:15

Från denna tråd:

This is a little late but tis is what I did and it may help others.

Cleaning Synology NAS drives for selling on.

Overview: Rinstall without volume (discrete disks) - Secure Erase 3 Drives Together - Reistall again - Swap and erase last drive.

1. Select Control Panel - Update and Restore - Reset
2. Reset the System - Confirm loss of data Etc = Keep Same admin if you want to select this.
3. System will reboot- You find the system again and Go through reinstall Once reset.
4. On Reinstall opt not to create a volume out of the drives. - Opt not to install packages.
5. System will come back reinstalled.
6. Go to storage manager - HDD/SDD - select drives 2 3 and 4 in sequence and in the dropdown select "secure erase".
This can happen in background and will take a while.
7. Once securely erased, shut down system.
8. Put Drive 4 (or any of the drives) in bay 1 and resinstall - you may want to leave the old Drive1 out to ensure it doesnt try to use it.
9. Find the system and perform install stage 3. to 5. above, again.
10. Once installed, shutdown (or not) and insert the removed drive in Bay 4,
11. Go to Storage Manager, SDD/HDD again and select only bay 4, in the drop down select "Secure Erase"
12. You should now have an installed system ready to be sold. (Subject to secure erase from Synology being secure enough for you.

  • Medlem
  • 2020-07-16 20:15

Tack. Ska kika på det vid tillfälle.
Helst hade jag raderat disk för disk via Skivverktyg, så om någon vet hur jag lyckas med det så får ni gärna skriva en rad här.

Var det inte @CekariYH som hade annonserat om diskar på TV?

1
Bevaka tråden