Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD via Thunderbolt 2

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss köpt en ny Samsung T7 SSD som kopplas in via medföljande kablar: USB C / USB C eller USB C / USB A
Eftersom min iMac inte har USB C blir det den senare varianten USB C / USB A som gäller.
Det funkar helt OK, men för att få högre hastighet tänkte jag koppla SSD:n till datorns Thunderbolt 2 via en kabel med USB C / MiniDisplay.
Men det vill sig inte. Datorn hittar inte SSD:n alls när den är kopplad via Thunderbolt.
Tycker det borde funka, men det gör det ju inte...
Är det mig, kabeln eller uttagen (har två Thunderbolt) som det är fel på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 10:53

SSD-chassit måste ha TB gränssnitt för att det ska fungera.

OK. Tack! Det har det ju uppenbarligen inte då.
För framtida köp: Hur ser man om chassit har det?
Står det då specifikt i specen för SSD:n eller är det någon lurig kryptisk formulering man ska kika efter?

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

...till datorns Thunderbolt 2 via en kabel med USB C / MiniDisplay...

Det kan vara lite förvirrande att Thunderbolt 2 använder Minidisplayport, och Thunderbolt 3 använder USB-C. Så det gäller att ha koll på om kabeln faktiskt är en Thunderbolt-kabel.

Bara för att en kabel har Minidisplayport betyder inte att den kan hantera Thunderbolt 2. Och bara för att en kabel har USB-C betyder inte att den kan hantera Thunderbolt 3.

Men nu hade det ju inte fungerat ändå, eftersom disken inte har Thunderbolt. Den har USB 3.2 gen 2.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

...Står det då specifikt i specen för SSD:n...

Ja, det ska framgå i specifikationen.

Senast redigerat 2020-08-28 13:25

OK. Tack!
Ja, väldigt förvirrande minst sagt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 11:46
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

OK. Tack! Det har det ju uppenbarligen inte då.
För framtida köp: Hur ser man om chassit har det?
Står det då specifikt i specen för SSD:n eller är det någon lurig kryptisk formulering man ska kika efter?

TB porten ska också ha en blixt ovanför sig för att skilja den från en vanlig miniDP eller USB-C. Dock inte alltid, men de flesta produkter brukar skryta om de har TB. För att det är dyrare komponenter.

Sitter det en vanlig SSD eller Nvme enhet i ditt chassi?
I så fall borde den gå att demontera och sedan montera i ett TB2 chassi. Men det finns inte många små TB2 chassin på marknaden. Kanske kan du hitta en beg. Lacie och använda som donator.

Aha. Nej. Du missförstod mig. Det är en liten portabel SSD. Går inte att ta isär chassit alls.
https://www.dustinhome.se/product/5011184942/...

Har installerat macOS på den och har den som en extern startskiva. Använder den på min jobbdator och tar med den hem när jag behöver jobba hemifrån. Funkar perfekt med USB C / USB A, men tänkte den skulle bli snabbare via Thunderbolt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 12:22
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Aha. Nej. Du missförstod mig. Det är en liten portabel SSD. Går inte att ta isär chassit alls.
https://www.dustinhome.se/product/5011184942/...

Har installerat macOS på den och har den som en extern startskiva. Använder den på min jobbdator och tar med den hem när jag behöver jobba hemifrån. Funkar perfekt med USB C / USB A, men tänkte den skulle bli snabbare via Thunderbolt.

Jag missförstod inte alls
De går att demontera.
Här är en film på en äldre modell som demonteras.

Dock vet jag inte hur T7 ser ut inuti och jag rekommenderar inte detta ingrepp för dig.

Se där! Allt går att ta isär ?
Nej, inget jag tänker lägga tid och pengar på i dagsläget.
Men tack för infon och att du tar dig tid ??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-08-30 14:07

Ffa skulle jag aldrig göra det utan antistat-band och -matta. Även om produkten inte går helt sönder utan, så kan den skadas och ge sämre prestanda eller konstiga resultat. Bofors har gjort mycket experiment/forskning kring detta.

1
Bevaka tråden