Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryssland kan tvinga Apple att sänka App Stores avgifter till tjugo procent

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ryssland lämnar in ett förslag som kan tvinga Apple och Google att sänka sina avgifter. Utöver ett tak på 20 procent så vill de även att nästan 7 procent av den avgiften ska gå till utbildning.

Läs hela artikeln här

7 procent eller 7 procentenheter? Det är en viss skillnad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-02 15:12

Hur kan Ryssland påverka Apple? De kan ju lika gärna bestämma sig för att all Apples vinst ska gå till Putin. Vem bryr sig om vad Duman beslutar? Ska de förbjuda både iOS och Android på sin marknad, huh?

Ryssland är inte ett land där det spelar någon roll vad användarna tycker. Jag är övertygad om ledningen att Ryssland, i likhet med den i Kina, älskar tanken på att slänga ut såväl Google som Apple och tvinga på folk ett inhemskt, totalkontrollerat alternativ. Att Kina idag är på god väg att etablera ett sådant alternativ med Huaweiklustret och WeChat som bas är uppenbart. Jag är mer tveksam till om Ryssland förmår det, men omöjligt är det inte.

Totalitära stater ägnar sig ofta åt spioneri för att hänga med i tekniken. Sovjetunionen gjorde det, även Ryssland. Märkligt att Apple ska betala för Rysk utbildning. Kina är också en stat som sällan respekterar patent och det som kallas Intellectual Property.

Men för avgifterna i Googles och Apples appbutiker så vet jag inte varför det är så kontroversiellt nu. Har jag ett Ketchup märke och vill att den ska stå på ICA eller Coops hyllor så får jag säkert betala en avgift för det, i gengäld får jag en stor exponering och många kunder.

I annat fall kan jag försöka sälja det från mitt eget garage eller online vilket blir billigare men då blir exponering och försäljningen sämre.
Lite samma sak med mjukvara. Det är en fördel att finnas i en appbutik men man kan inte få det gratis.

1
Bevaka tråden