Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail synkar inte mellan iPad, iPhone och Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite experthjälp då jag inte lyckas googla fram ett bra svar... ?
Sedan 8-10 dagar synkar inte mina enheters Apple Mail med varandra längre.

Jag har en iPhone XS (med iOS 14 PB), iPad Pro 2020 (iOS 13) och en MacBook Pro (macOS Catalina) och jag använder alltså Apple Mail på dem alla. Tre mailkonton har jag felsökt, dels privata på iCloud, men också egna företaget på externt webbhotell samt ett andra privat fast på Gmail. Det bästa tips (eller sämsta beroende på hur man ser på det*) jag fått fram är att logga ut från iCloud och på igen, MEN problemet är att jag också har problem med de andra två kontona som inte är på iCloud (dock än i mindre omfattning).

Tänkte vetenskapligt och valde ett fjärde Outlook-konto (som inte går över Apple Mail) ifrån vilket jag skickade tre mail till iCloud, tre mail till Gmail och tre mail till företaget (jag satte olika subject på alla för att särskilja dem). Alla nio mailen dök upp korrekt i alla tre enheters inboxar (att mailen kommer fram har jag tackochlov inga problem med). Ett mail vardera per konto (vilka jag alla gett subject med tillägget ”iPhone”) raderade jag på telefonen. De tre jag döpt till ”Mac” raderade jag på datorn och de tre jag döpt till ”iPad” raderade jag på paddan. Om allt hade fungerat skulle inga mail vara kvar på någon enhet, men så var inte fallet. Helt random var mail kvar på olika enheter från olika konton.

Dumt nog gick jag på tipset och gjorde utloggning av iCloud och sedan utförde jag ovanstående test igen, men fortsatt samma problem. (Och som sagt, även webbhotell och Gmail har problem.)

Helt klart är att inboxarna inte fattar när man flyttar eller raderar ett mail, så trots att en flytt sker på en enhet så ligger mailet (oftast) kvar i de andra enheternas inboxar.

Hade det funnits något sätt att tömma någon cache eller liknande hade jag provat. Funktionen ”bygga om mailbox” på macens program Apple Mail har jag också provat detta men det hjälper inte heller. Har även kollat webbläsaren på just iCloud-kontot på iCloud.com men hittar ingen logik (där är flera mail kvar i inboxen och inte raderade).

Jag skulle helst inte vilja lämna Apple Mail, men kanske är detta droppen att jag nu måste byta mailklient...? Eller kan någon hjälpa mig eller tipsa mig i rätt riktning?

*) H-e vad mycket det ställer till att logga ut från och in i iCloud: Apple Watch slutar synka och man måste starta upp allt igen, ApplePay lägger av och alla kort måste läggas till på alla enheter, säkerhetsfunktioner lägger av, alla Systeminställningar för handsoff, etc måste startas upp igen, alla telefonnr, etc i Meddelanden, Facetime måste konfigureras igen, etc, etc.

Jag har tyvärr inget svar, och har dessutom ett näraliggande problem, fast av mindre art, se här.
Jag vill eller behöver överge Gmail, känner jag, p g a för många ”p0wnages”, men den appen synkar i alla fall allting blixtsnabbt.
Icloud-mejl verkar fungera lite som eljest.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har tyvärr inget svar, och har dessutom ett näraliggande problem, fast av mindre art, se här. (

Ja, jag noterade det. Verkar nog som en lösning kanske kan hjälpa oss båda...?

Jag funderar på att dra på iPadOS 14 på iPad Pro:n nu. Kanske kan detta hjälpa till att på något sätt rensa i ”synch-cachen” (om ens någon sådan existerar)...

1
Bevaka tråden