Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RX 580 problem i Mac Pro 2010

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-13 13:52

Ville uppgradera mitt grafikkort i min gamla 2010 Mac Pro 5.1 med High Serra. Köpte en Sapphire RX 580 eftersom jag hör så mycket gott om dem. Jag installerade det igår och allt förutom en grej fungerar bra. Problemet är att jag får upp en konstig färgskiftning, vilket är extra tydligt i textfiler. Svart text på vit bakgrund skiftar i rött, gult och cyan. Verkar som att RGB kanalerna inte överlappar helt. Skärmen är en DELL U2713HM som fungerat felfritt med mitt gamla grafikkort. Kabeln är också ny, Displayport 1.2 kabel 5m (då jag har datorn i ett annat rum). Skärmen är DP 1.2 och kortet DP 1.4. Vad kan vara fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-15 16:07

Jag skulle gissa på för lång/dålig kabel. Har du ingen kort att testa med och vara i samma rum?

”Längden på din DisplayPort-kabel kan påverka bildkvaliteten avsevärt och medföra dataförluster. Även om DisplayPort har stöd för kablar av varierande längd så rekommenderar inte Dell att du använder kablar längre än 1,8 m (ca 6 fot) för att du ska få bästa möjliga prestanda. Om du använder en DisplayPort-kabel som är längre än 1,8 meter kan bildkvaliteten försämras och data gå förlorade.”

https://www.dell.com/support/article/sv-se/sl...

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 12:01
Ursprungligen av Zeugma:

”Längden på din DisplayPort-kabel kan påverka bildkvaliteten avsevärt och medföra dataförluster. Även om DisplayPort har stöd för kablar av varierande längd så rekommenderar inte Dell att du använder kablar längre än 1,8 m (ca 6 fot) för att du ska få bästa möjliga prestanda. Om du använder en DisplayPort-kabel som är längre än 1,8 meter kan bildkvaliteten försämras och data gå förlorade.”

https://www.dell.com/support/article/sv-se/sl...

Jag har provat det med två olika helt nya korta kablar nu. Med en HDMI-kabel fanns det ingen förändring i färgskiftningen men det tillåter inte högre upplösning än 1600x900. Kort Displayport-kabel visar färgförskjutning i maximal upplösning 2560 x 1440. Kortet har ingen dvi. Vad kan problemet vara annars?

Prova med en annan skärm, för att utesluta att det beror på den. Det är ju en ganska gammal skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 13:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova med en annan skärm, för att utesluta att det beror på den. Det är ju en ganska gammal skärm.

Har ju bara denna...

Med mitt gamla grafikkort (NVIDIA GeForce GT 120) kan jag köra maxupplösning (2560x1440) på min DELL U2713HM utan färgskiftning – som nu uppstår med RX 580-kortet. Dock kör jag via DVI.

Ursprungligen av Amphibian:

Jag har provat det med två olika helt nya korta kablar nu...

Vilken kvalitet på kablarna? Dyra eller billiga?

Ursprungligen av Amphibian:

...Dock kör jag via DVI.

Du menar att du körde DVI på det gamla grafikkortet? (dvs Dual-link-DVI till Dual-link-DVI)

Och nu kör du Displayport till Displayport?

Ursprungligen av Amphibian:

Har ju bara denna...

Men oavsett svaret på ovanstående frågor, så hade det varit intressant att testa med en annan skärm (och olika kablar) för uteslutning.

Och det kan ju eventuellt vara fel på kortet också, eller monteringen av kortet. Kan ju prova med att ta ut och sätta i kortet igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-23 14:37
Ursprungligen av Amphibian:

Ville uppgradera mitt grafikkort i min gamla 2010 Mac Pro 5.1 med High Serra. Köpte en Sapphire RX 580 eftersom jag hör så mycket gott om dem. Jag installerade det igår och allt förutom en grej fungerar bra. Problemet är att jag får upp en konstig färgskiftning, vilket är extra tydligt i textfiler. Svart text på vit bakgrund skiftar i rött, gult och cyan. Verkar som att RGB kanalerna inte överlappar helt. Skärmen är en DELL U2713HM som fungerat felfritt med mitt gamla grafikkort. Kabeln är också ny, Displayport 1.2 kabel 5m (då jag har datorn i ett annat rum). Skärmen är DP 1.2 och kortet DP 1.4. Vad kan vara fel?

Och du kör samma upplösning (2560 x 1440) med både det gamla och nya kortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 14:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken kvalitet på kablarna? Dyra eller billiga?

Du menar att du körde DVI på det gamla grafikkortet? (dvs Dual-link-DVI till Dual-link-DVI)

Och nu kör du Displayport till Displayport?

Men oavsett svaret på ovanstående frågor, så hade det varit intressant att testa med en annan skärm (och olika kablar) för uteslutning.

Och det kan ju eventuellt vara fel på kortet också, eller monteringen av kortet. Kan ju prova med att ta ut och sätta i kortet igen.

NVIDIA GeForce GT 120
5 meters lång DVI-DVI funkar felfritt. Dock har ju kortet sina begränsningar.

Sapphire RX 580
5 meters DP kabel av märket Iiglo (kör 2560x1440, men problem med färgskiftning).

1 meters DP kabel av märket Andersson (kör 2560x1440, men problem med färgskiftning).

1 meters HDMI kabel av märket Andersson (kör endast 1600x900, inte tillräcklig upplösning för att se om färgskiftning uppstår).

Det är allt jag kan testa för tillfället. Läste i någon review att skärmen bara fungerar i max upplösning genom DVI. Men inte fått det bekräftat någon annanstans. Kortet (RX580 Lite) har ingen DVI port, utan endast DP och HDMI.

Skickade tillbaka kortet till Webhallen för retur/garanti. Skärmen kostade mig 4-5k för några år sedan. Har varit asnöjd med den... Astråkigt när det inte fungerar som man vill.

Senast redigerat 2020-09-23 15:01
  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 14:47
Ursprungligen av frazze:

Och du kör samma upplösning (2560 x 1440) med både det gamla och nya kortet?

Yes.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-23 15:58
Ursprungligen av Amphibian:

Läste i någon review att skärmen bara fungerar i max upplösning genom DVI. Men inte fått det bekräftat någon annanstans. Kortet (RX580 Lite) har ingen DVI port, utan endast DP och HDMI.

Enligt Dell själva:
Maximal upplösning för Dell U2713HM-skärmen
Primärt, eller optimalt, skärmläge för Dell U2713HM-skärmen är listat som 2560 x 1440 vid 60 Hz. Den maximala upplösningen är endast tillgänglig genom användning med antingen DisplayPort eller DVI Dual-Link-ingångar.
I följande lista visas tillgängliga ingångar för Dell U2713HM-skärmen och maximal upplösning för vardera:

  1. DisplayPort: 2560 x 1440 vid 60 Hz

  2. Dual-link DVI: 2560 x 1440 vid 60 Hz

  3. VGA: 2048 x 1152 vid 60 Hz

  4. HDMI: 1920 x 1080 vid 60 Hz

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 18:00

Men skillnaden är ju att det gamla kortet inte uppvisar dessa problem i samma upplösning medan det nya gör det. Så rimligtvis bör det inte ha med antialiasing-inställningar att göra. Eller jag kanske har fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 18:05
Ursprungligen av frazze:

Enligt Dell själva:
Maximal upplösning för Dell U2713HM-skärmen
Primärt, eller optimalt, skärmläge för Dell U2713HM-skärmen är listat som 2560 x 1440 vid 60 Hz. Den maximala upplösningen är endast tillgänglig genom användning med antingen DisplayPort eller DVI Dual-Link-ingångar.
I följande lista visas tillgängliga ingångar för Dell U2713HM-skärmen och maximal upplösning för vardera:

  1. DisplayPort: 2560 x 1440 vid 60 Hz

  2. Dual-link DVI: 2560 x 1440 vid 60 Hz

  3. VGA: 2048 x 1152 vid 60 Hz

  4. HDMI: 1920 x 1080 vid 60 Hz

Kanske för billig/enkel kvalisort på DP kablarna jag köpte? Det stod förvisso på kabeln att den klarade 3840x2160 i 60Hz. Då jag kört 2560x1440 i 60Hz så borde det inte vara kabeln tycker man då? Samma problem uppvisade sig i 1 meters kabeln som 5 meters kabeln.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-23 18:55
Ursprungligen av Amphibian:

Men skillnaden är ju att det gamla kortet inte uppvisar dessa problem i samma upplösning medan det nya gör det. Så rimligtvis bör det inte ha med antialiasing-inställningar att göra. Eller jag kanske har fel?

Ja. Det beror troligen inte på antialiasing i ditt fall. Tänkte mest tipsa om du inte kände till detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-23 18:56
Ursprungligen av iSweden:

Ja. Det beror troligen inte på antialiasing i ditt fall. Tänkte mest tipsa om du inte kände till detta.

Yes, tack!!

1
Bevaka tråden