Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadad skärm MacBook Pro 2018

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-16 12:23

Råkade tappa min MacBook Pro 2018 Touchbar i golvet, den hamnade på ett stolsben och fick en buckla på utsidan av skärmen.
Denna buckla syns när skärmen är vit. Inte hela världen, men lite irriterande....Lämnar man in den så vill dom väl byta hela skärmen, nån som har några tips om detta? Hemmafix eller så.

Hemförsäkring med drulle?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-16 20:35
Ursprungligen av SirGadden:

Hemförsäkring med drulle?

Jo, men försäkringsbolagen har ju alltid nåt undantag...

Är det så att bucklan trycker mot skärmen så kanske det försvinner om man rätar ut metallhöljet. Om det ens är möjligt, hela locket kanske är ihoplimmat till en enhet. Guiden på Ifixit tyder på det (?).

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-16 22:05
Ursprungligen av Zeugma:

Är det så att bucklan trycker mot skärmen så kanske det försvinner om man rätar ut metallhöljet. Om det ens är möjligt, hela locket kanske är ihoplimmat till en enhet. Guiden på Ifixit tyder på det (?).

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Jo, så är det, tror jag, att bucklan trycker på skärmen bakifrån. Tror den är limmad mot bakstycket. Vet ej om jag vågar försöka trycka ut den genom att trycka på skärmen. På bilar så kan man ibland fixa små bucklor genom att värma, sen kyla med kylspray....
Men det är ju lite vågat på en dator för 30k....

Ursprungligen av Ken:

Jo, så är det, tror jag, att bucklan trycker på skärmen bakifrån. Tror den är limmad mot bakstycket. Vet ej om jag vågar försöka trycka ut den genom att trycka på skärmen. På bilar så kan man ibland fixa små bucklor genom att värma, sen kyla med kylspray....
Men det är ju lite vågat på en dator för 30k....

Om du inte kan leva med det skulle jag i dina kläder söka efter en begagnad skärm från exempelvis en vätskeskadad dator och byta ut den.

Man kan försöka använda en limpistol och limma fast en liten trästav och sen försiktigt försöka dra ut bucklan samtidigt som man stödjer runt om. Så kan man fixa bucklor på bilar, fast man då använder ett mer anpassat verktyg.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2020-09-17 06:23

På en så pass ny dator hade jag tagit drulleförsäkringen.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-17 09:48
Ursprungligen av suddgummi:

Man kan försöka använda en limpistol och limma fast en liten trästav och sen försiktigt försöka dra ut bucklan samtidigt som man stödjer runt om. Så kan man fixa bucklor på bilar, fast man då använder ett mer anpassat verktyg.

Skall testa det, det är ju inte plåt, aluminium är lite annorlunda, men jag testar.

1
Bevaka tråden