Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerpoint på flera skärmar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill visa powerpoint på två externa skärmar som jag behövt lägga ihop i bildskärmsinställningarna (dragit den en över den andra med alt key) för att andra program skall kunna visa samma på båda dessa men inte den primära skärmen. Det fungerar bra med t ex Open Song, Keynote etc men powerpoint envisas med att bara visa bildspelet på den ena skärmen och skrivbordsbakgrunden på den andra trots att dessa är dubblerade. Finns det lösning på detta? Vill alltså att också Powerpointen skall presenteras på de båda externa skärmarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-29 20:04

Använd Keynote för att visa Powerpointfilen

Skämt åsido, när jag varit tvungen att använda Powerpoint och flera skärmar har jag bara blivit trött och irriterad, aldrig orkat fördjupa mig i mysteriet, men har nu tråden på bevakning och är intresserad av svaret - om det finns.

Ursprungligen av cuben@mac99:

Vill visa powerpoint på två externa skärmar som jag behövt lägga ihop i bildskärmsinställningarna (dragit den en över den andra med alt key) för att andra program skall kunna visa samma på båda dessa men inte den primära skärmen. Det fungerar bra med t ex Open Song, Keynote etc men powerpoint envisas med att bara visa bildspelet på den ena skärmen och skrivbordsbakgrunden på den andra trots att dessa är dubblerade. Finns det lösning på detta? Vill alltså att också Powerpointen skall presenteras på de båda externa skärmarna.

Frågade på Microsoft community och i korthet fick jag följande svar :

"Based on your description, we'd like to share that it is not feasible to make it work on three screens."

Tycker ändå det är konstigt att powerpoints åhörarvy inte kan visas på två skärmar som är speglade i systeminställningarna.

Funderat på att prova en annan möjlighet.
Vill kunna använda det som visas på dator 1 i OBS på dator 2. Tänker att jag då skulle dela skärmen på datorn 1 med t ex powerpoint till ett fönster på dator 2 och så använda fönstret som source i OBS. Dock blir det konstiga skuggor på text. Vg se bild. Hur kan man lösa detta?
Text med skugga

Hittade själv svaret: Vid skärmdelning finns det möjlighet att välja kvalitet i inställningarna. Väljer man att visa skärmen i full kvalitet (mera detaljerat) försvinner skuggorna.

Av ren nyfkenhet; Varför använder inte t ex Keynote när det funkar där?

Används i publikt sammanhang (kyrka) där talare kommer med sina alster och då är det inte så sällan powerpoint. Måste alltså fungera med båda.

Tyvärr höll inte mitt försök.
Vid uppkoppling idag med Apples inbyggda skärmdelning så är skuggorna tillbaka trots inställning på bästa kvalitet Hjälper inte med att t ex byta typsnitt.
Provat med Teamviewer och då är bilden skarp men lite krångligare med nytt lösenord varje gång.
Kör Catalina 10.15.7 på båda Macarna.
Någon som har en ide på hur man kan få den inbyggda skärmdelningen att fungera utan skugga?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-30 20:00
Ursprungligen av cuben@mac99:

Tyvärr höll inte mitt försök.
Vid uppkoppling idag med Apples inbyggda skärmdelning så är skuggorna tillbaka trots inställning på bästa kvalitet Hjälper inte med att t ex byta typsnitt.
Provat med Teamviewer och då är bilden skarp men lite krångligare med nytt lösenord varje gång.
Kör Catalina 10.15.7 på båda Macarna.
Någon som har en ide på hur man kan få den inbyggda skärmdelningen att fungera utan skugga?

Var ställer du in "bästa kvalitet"? Jag hittar inte inställningen till det - får man det efter att uppkopplingen är färdig?

Under skärmdelning inställningar. Heter visa skärmen med full kvalitet.

/Skärmdelning inställningar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-30 20:36
Ursprungligen av cuben@mac99:

Under skärmdelning inställningar. Heter visa skärmen med full kvalitet.

/Skärmdelning inställningar

Ahh.. Jag tog direkt via Message och där fick man bara möjlighet att göra en anslutning utan inställningsmöjligheter. Jag ska kolla lite mera med en polare i kväll och se vad som händer.

Men en lite iaktagelse kan jag ändå kosta på mig: Microsofts produkter är inte helt 100%-igt anpassade för macOS-plattformen. Jag ser det på detta som du har problem med, och jag ser det på Teams som jag har problem med. Alla (nästan?) andra program agerar korrekt på programväljaren och lyfter fram sina fönster - men inte Teams.

Så du tänker att det beror på bug i powerpoint? Men då borde det väl inte fungera med Teamviewer heller?

Har du testat med SwitchResX? Det finns en inställning för videodubblering (Video Mirroring) som kanske kan vara en lösning på ditt problem?

Ser spännande ut. Skall se när jag får tid att testa. Man har ju tydligen 10 dagar på sig. Vill inte ladda hem innan jag kan avsätta tid att testa ordentligt. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden