Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backslash i Google Sheets

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2020-10-05 09:49

Jag vet hur man skriver i "\"(backslash) men i Google Sheets funkar det inte eftersom Option+Shift+7 är knutet till Sheets eget kortkommando som skapar ram runt en cell. Jag har letat och letat efter ett svar men utan att lyckas så nu frågar jag här.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-05 10:16

fn+alt+shift+7 kanske

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-05 16:54

Detta är ett "nytt" och mycket störande problem. USA glömmer i vanlig ordning bort andra tangentbordskonfigurationer.

Bäst är nog att skapa en egen layout med ex. Ukelele.
https://software.sil.org/ukelele/

Ursprungligen av Gunnar B:

fn+alt+shift+7 kanske

Tyvärr inte, men kanske lika bra då det är ett obekvämt.

Ursprungligen av Peppe:

Jag vet hur man skriver i "\"(backslash) men i Google Sheets funkar det inte eftersom Option+Shift+7 är knutet till Sheets eget kortkommando som skapar ram runt en cell. Jag har letat och letat efter ett svar men utan att lyckas så nu frågar jag här.

Tack på förhand.

Workaround: Systeminställningar > Tangentbord > Text. Lägg till text som man sedan får upp inmatningsalternativ.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2020-10-05 17:07
Ursprungligen av iSweden:

Detta är ett "nytt" och mycket störande problem. USA glömmer i vanlig ordning bort andra tangentbordskonfigurationer.

Bäst är nog att skapa en egen layout med ex. Ukelele.
https://software.sil.org/ukelele/

Tyvärr inte, men kanske lika bra då det är ett obekvämt.

Tack för svar och jag tänkte detsamma att den svenska samt en hög andra layouter för tangentbord glöms bort.
Jag har gjort "text" "replace" i inställningar men ibland glömmer man bort vad man gjort och i alla andra program så funkar \ utan problem, men det är nåt man kanske bara får leva med då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-05 17:51
Ursprungligen av Peppe:

Tack för svar och jag tänkte detsamma att den svenska samt en hög andra layouter för tangentbord glöms bort.
Jag har gjort "text" "replace" i inställningar men ibland glömmer man bort vad man gjort och i alla andra program så funkar \ utan problem, men det är nåt man kanske bara får leva med då.

Alternativ kan man göra som många programmerare gör: skaffa ett tangentbord med USA-layout.

1
Bevaka tråden