Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 12 från Comhem, Tele2 eller hos Apple

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.
Min gamla mobil lade av efter tio år. Efter att ha läst en del artiklar bestämde jag mig för iPhone12 Pro som jag lagt en förhandsbeställning på hos Comhem som jag köper kontant, för att slippa att den blir låst hos Comhem. Eftersom jag bor i en comhemfastighet är jag slav under Comhems deal med fastighetsägaren där jag har mitt bredband. Jag köpte min gamla mobil hos dåvarande PhoneHouse som sedan köptes upp av Elgiganten. Abbonnemanget lade dom hos Tele2 som idag har köpts upp av Comhem. Jag har inte varit ett dugg nöjd med varken Comhem eller Tele2, men eftersom jag har bredbandet hos Comhem vore det bra om jag har mobilabbonemanget också hos Comhem för då slipper jag två fakturor. Jag lät därför abbonnemanget hos Tele2 upphöra den 31/10 då nya hos Comhem tar över. Simkortet kom med brev igår, men dom två sakerna är vad jag förstår separerade från varandra. Alltså är inte min blivande iPhone12 Pro låst hos någon eftersom den är köpt kontant. Jag fick en orderbekräftelse från Comhem att mobilen är bokad. Vi vet sedan idag att den går att köpa efter den 6/11.

Eftersom jag inte tror Comhem har den service och kunskap om iPhones och dessutom är kända för sitt strul, i alla sammanhang vore det kanske bättre om jag avbeställer mobilen hos Comhem och gå ner till Applebutik på stan (Sveavägen35) och där köper mobilen kontant, för dom kan allt om Appleprylar och jag är inne på min fjärde 1Mac.

Vad är era råd.

Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 09:39

Så länge man inte lyckas få någon dunderdeal på köp av telefon med abonnemang hos någon återförsäljare är det enligt mig bäst att casha upp för telefonen rakt av, utan abonnemang. Var du gör detta spelar ingen större roll, den kostar typ lika mycket överallt.

Ursprungligen av zinned:

Så länge man inte lyckas få någon dunderdeal på köp av telefon med abonnemang hos någon återförsäljare är det enligt mig bäst att casha upp för telefonen rakt av, utan abonnemang. Var du gör detta spelar ingen större roll, den kostar typ lika mycket överallt.

Tack för trevligt svar. Kontantköpta mobiler borde inte vara operatörslåsta, men jag litar inte på detta.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-14 09:59

Köp hos Apple så vet du att den är olåst och att du får bästa snabbaste service vid eventuellt garantiärende.

Är det ens lagligt/möjligt att operatörslåsa moderna mobiler?

För övrigt: Köp den hos Apple, det är vad jag kommer göra också.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-10-14 10:26

Kan bara instämma med andra - köp den hos Apple. Som du själv säger - Comhems support är inte deras starka sida. Är det inte för bökigt för dig ta en tur till Täby och köp den där - då får du bra assistans med nya telefonen. Blir en ny för mig också och jag är också inlåst med comhem.

Ursprungligen av Gäddnos:

Köp hos Apple så vet du att den är olåst och att du får bästa snabbaste service vid eventuellt garantiärende.

Tack. Jag funderade på detta eftersom jag köpt allt annat hos Apple, under alla år, men när jag ser att jag tvingas åka ända upp till butiken i Täby för att hämta mobilen, då kroknade jag. Det är ju så att Digital-Inn butikerna har gått i kånken som gapar tomma när man går förbi dem och att Täby var den enda kvar. Det finns ju en Applebutik på Kungsgatan varför nämnde inte Apple denna.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-10-14 10:47
Ursprungligen av Pelle80:

Tack. Jag funderade på detta eftersom jag köpt allt annat hos Apple, under alla år, men när jag ser att jag tvingas åka ända upp till butiken i Täby för att hämta mobilen, då kroknade jag. Det är ju så att Digital-Inn butikerna har gått i kånken som gapar tomma när man går förbi dem och att Täby var den enda kvar. Det finns ju en Applebutik på Kungsgatan varför nämnde inte Apple denna.

Skrapan på Götgatan har en butik för apple - dstore

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-14 10:49
Ursprungligen av Pelle80:

jag tvingas åka ända upp till butiken i Täby för att hämta mobilen, då kroknade jag.

Finns det inte internet där du bor, hur skrev du detta?

Beställ på nätet som moderna människor och sitt ner lugnt och vänta så kommer den hem till dig. Finns ingen anledning att ge sig ut i trängseln, pandemin fortsätter även om många verkar ha glömt bort den.

Senast redigerat 2020-10-14 11:11
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-14 11:15
Ursprungligen av Pelle80:

Det finns ju en Applebutik på Kungsgatan varför nämnde inte Apple denna.

Det är skillnad på ”Apple-butik” och Apple Store-butik. Dom förra är någon form av återförsäljare (ÅF) och fristående medans dom senare är Apples egna. I Apple Store-appen anges bara deras egna Apple Store-butiker. Just nu 3 st i Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 11:25
Ursprungligen av frazze:

Dom förra är någon form av återförsäljare (ÅF)

Apple Premium Resellers.

Ursprungligen av Gäddnos:

Finns det inte internet där du bor, hur skrev du detta?

Beställ på nätet som moderna människor och sitt ner lugnt och vänta så kommer den hem till dig. Finns ingen anledning att ge sig ut i trängseln, pandemin fortsätter även om många verkar ha glömt bort den.

Av den enkla anledningen att jag drog inte igång ett köp när ingen visste vad prylarna hette. Dom uppgifterna kom dagen efter den 13/10. Då såg jag någonstans att närmaste hämtställe skulle vara Täby.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-14 12:00
Ursprungligen av Pelle80:

Av den enkla anledningen att jag drog inte igång ett köp när ingen visste vad prylarna hette. Dom uppgifterna kom dagen efter den 13/10. Då såg jag någonstans att närmaste hämtställe skulle vara Täby.

Du kan inte åka och köpa den i Täby idag, den levereras inte än.

Tillägg

Ursprungligen av Gäddnos:

Du kan inte åka och köpa den i Täby idag, den levereras inte än.

Förstod du inte att Apples besked att enda hämtstället var i butiken i Täby som inte nödvändigtvis bara gällde iPhone 12 utan alla deras produkter. Därför fanns meddelandet långt innan iPhone 12 var på ingång.

Bedrövligt minsann. Inte nog med att det bara finns ett utlämningsställe Täby enligt Apple. Jag ringde Comhem för att fråga om jag kan köpa laddaren till min svindyra iPhone 12 Pro av dom, för svinrika Apple ville inte bjuda på gratis laddare. Svaret blev. Tyvärr du få gå ut på stan och köpa en. Testa med Kjell&Co. Suck.

Senast redigerat 2020-10-14 15:52
Ursprungligen av Gäddnos:

Köp hos Apple så vet du att den är olåst och att du får bästa snabbaste service vid eventuellt garantiärende.

Produkterna är väl dyrare via deras butiker?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 11:09
Ursprungligen av calinou:

Produkterna är väl dyrare via deras butiker?

Snarare att andra återförsäljare lär gå back på Apple-produkterna om de säljer för ett lägre pris.

Ursprungligen av Gäddnos:

Köp hos Apple så vet du att den är olåst och att du får bästa snabbaste service vid eventuellt garantiärende.

Dom nya iPhone modeller verkar inte behöva service numera? Vad för service skulle det vara mest behov av?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 11:18
Ursprungligen av calinou:

Dom nya iPhone modeller verkar inte behöva service numera? Vad för service skulle det vara mest behov av?

Ehm, va? Varför skulle det plötsligt inte kunna uppkomma situationer med dessa telefoner där de behöver service?

Ursprungligen av Pelle80:

…Apple ville inte bjuda på gratis laddare.

Med ett pris på 265,- för en originalladdare är det knappast värt att titta på tredjepart. Skönt också att slippa ha tusen laddare liggande, så jag tycker Apple återigen går i täten och slutar skicka med dessa. Så tänker jag iallafall.

https://www.apple.com/se/shop/product/MHJE3ZM...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-15 11:31
Ursprungligen av calinou:

Produkterna är väl dyrare via deras butiker?

Apples produkter brukar hålla samma pris överallt, kan skilja några tior bara. Något undantag har nog funnits, t ex när det ska släppas en ny modell, då kan vissa "rea" ut de gamla.
Det kan vara svårt att jämföra priset om man köper via en operatör, då de kan rabattera abonnemang och på det viset lämna produkterna till ett lägre pris.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-15 11:32
Ursprungligen av calinou:

Dom nya iPhone modeller verkar inte behöva service numera? Vad för service skulle det vara mest behov av?

Service i form av reparationer, att få hjälp med funktioner som man inte förstår sej på

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 11:45
Ursprungligen av carlsson:

Skönt också att slippa ha tusen laddare liggande, så jag tycker Apple återigen går i täten och slutar skicka med dessa. Så tänker jag iallafall.

Men vad säger att folk har "tusen laddare liggande"? Jag har haft varenda iPhone som har släppts förutom iPhone 11 och jag har inte tusen laddare liggandes, varken med USB-A eller USB-C. Jag har den som följde med min senaste telefon och den går ju vidare till nästa ägare av den telefonen. Varför skulle jag ha massor med laddare när jag endast kan använda en i taget?

Ursprungligen av carlsson:

Med ett pris på 265,- för en originalladdare är det knappast värt att titta på tredjepart. Skönt också att slippa ha tusen laddare liggande, så jag tycker Apple återigen går i täten och slutar skicka med dessa. Så tänker jag iallafall.

https://www.apple.com/se/shop/product/MHJE3ZM...

Jag tror inte din billiga laddare är gjord för iPhone 12. Den jag behöver till min kommande iPhone 12 Pro den ser ut så här enligt Apple och kostar 495:-

Ursprungligen av Pelle80:

Jag tror inte din billiga laddare är gjord för iPhone 12. Den jag behöver till min kommande iPhone 12 Pro den ser ut så här enligt Apple och kostar 495:-

Nej, det är ett tillval om du vill ha en Magsafeladdare. iPhone 12 har fortfarande lightning-kontakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 12:07
Ursprungligen av carlsson:

Nej, det är ett tillval om du vill ha en Magsafeladdare. iPhone 12 har fortfarande lightning-kontakt.

Och man kan väl fortfarande ladda utan kabel via vanlig Qi-laddare (induktion det också) fast då med max 7,5W...?

För övrigt visar bilden som @Pelle80 la upp endast kabeln. Inte laddaren, dvs adaptern, vilket var det vi pratade om.

Tillägg

Ursprungligen av zinned:

Och man kan väl fortfarande ladda utan kabel via vanlig Qi-laddare (induktion det också) fast då med max 7,5W...?

För övrigt visar bilden som @Pelle80 la upp endast kabeln. Inte laddaren, dvs adaptern, vilket var det vi pratade om.

Var någonstans står det att tråden bara handlar om adaptern? Sen finns det två modeller av Magsafeladdare. Den ena som bara laddar mobilen och den större som laddar både mobilen och annat, bland annat klockor
Detta att magneter håller kontaktytor ihop måste vinna över stift som glappar så jag lär köpa en från Kjell&co för Comhem har inga att skicka tillsammans med mobilen.

Att man bara visade runda plattan med magnetringen på bilden beror på att det inte behövdes visa adaptern samtidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 13:10
Ursprungligen av Pelle80:

Var någonstans står det att tråden bara handlar om adaptern?

Inget av det vi talar om nu är on topic, allt är off topic då tråden handlar om köp av telefon från ComHem, Tele2 eller Apple. Det vi talade om nu gällde vad som inte följer med i lådan, dvs laddare. Det du visade var MagSafe-kontakten med dess kabel, inte laddningsadaptern som är den som inte följer med.

Ursprungligen av Pelle80:

Sen finns det två modeller av Magsafeladdare. Den ena som bara laddar mobilen och den större som laddar både mobilen och annat, bland annat klockor

Två modeller av MagSafe? Det har jag helt missat i så fall. Vilka är dessa två modeller, kan du visa mig? Vad jag vet så finns det EN, den som kan magnetiskt fästa mot de nya telefonerna (MagSafe) och ladda (som dessutom även är bakåtkompatibel med Qi-laddning) och sedan har du laddkontakten för att ladda en Apple Watch och den är inte en MagSafe-produkt. Det är en traditionell AW-laddare.

  • Medlem
  • 2020-10-15 14:31
Ursprungligen av Pelle80:

Sen finns det två modeller av Magsafeladdare. Den ena som bara laddar mobilen och den större som laddar både mobilen och annat, bland annat klockor

Ja, men det är en produkt från Belkin, inte Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-15 14:51
Ursprungligen av Ljung:

Ja, men det är en produkt från Belkin, inte Apple.

...och som dessutom endast innefattar EN MagSafe-laddare

Ska jag betala rakt av utan abonnemang så en officiell Apple butik om man har möjlighet. Men alla har inte nära till dem.
För egen del skulle det nog bli Elgiganten. Tycker rent generellt att de är bra. Har fått bra hjälp vid reklamationer och sånt vid tidigare mobilköp.

Bevaka tråden