Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra standard-webbläsare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 3 st webbläsare i-gång varav 1 st är standard. Var kan man ändra så att ingen är standard? pga det kan ställa till när man klickar på länkar som kommer via e-post för t ex återställning av lösenord.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-25 09:37

Om du googlar på "standard epost mac"
så är den andra träffen: Ändra den förinställda webbläsaren eller det förinställda e-postprogrammet på din Mac

Ursprungligen av calinou:

...ändra så att ingen är standard?...

Någon av dem måste vara förvald.

Men det är möjligt att vissa mejlprogram kan ha en egen inställning för vilken webbläsare som ska användas för att öppna länkar. Fast det gäller ju då för alla länkar i mejl, vilket förmodligen inte är önskat resultat.

Ursprungligen av calinou:

...kan ställa till när man klickar på länkar som kommer via e-post för t ex återställning av lösenord.

Utveckla gärna detta. Vad menar du med "ställa till det"? Vilket beteende är det du vill undvika?

Om du hade berättat lite mer om problemen, så hade du kunnat få konstruktiva tips. Den frågan som du väljer att ställa i tråden, leder kanske inte alltid till bästa lösningen på det faktiska bakomliggande problemet.

Typ:
När jag gör X, så händer Y. Jag hade hellre velat att det hände Z.

Senast redigerat 2020-10-25 11:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Någon av dem måste vara förvald.

Men det är möjligt att vissa mejlprogram kan ha en egen inställning för vilken webbläsare som ska användas för att öppna länkar.

Utveckla gärna detta. Vad menar du med "ställa till det"? Vilket beteende är det du vill undvika?

Om du hade berättat lite mer om problemen, så hade du kunnat få konstruktiva tips. Den frågan som du väljer att ställa i tråden, leder kanske inte alltid till bästa lösningen på det faktiska bakomliggande problemet.

Typ:
När jag gör X, så händer Y. Jag hade hellre velat att det hände Z.

Om man får mejl att öppna en länk eller ev. byta lösenord och att länken leder till standard webbläsare fast kontot är på en annan webbläsare.
Visa saker hör ihop till visa webbläsare mao. T ex har jag 2 separat instagram konton. Ena i Safari och andra kontot i Brave. Ska jag återställa mitt lösenord som hör till mitt instagram-kontot som finns i Brave blir det strul om länken öppnar sig i Safari som är inställt som standard. Sådana saker händer ofta med länkar som skickas via e-post.

Ursprungligen av calinou:

Om man får mejl att öppna en länk eller ev. byta lösenord och att länken leder till standard webbläsare fast kontot är på en annan webbläsare...

Mycket enkelt.

Då väljer du att inte klicka på länken i mejlet. I stället kopierar du länken och klistrar in den i önskad webbläsare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mycket enkelt.

Då väljer du att inte klicka på länken i mejlet. I stället kopierar du länken och klistrar in den i önskad webbläsare.

Tack för tipset. Missade totalt att man kunde göra så även om det är en knapp som man ska klicka på. ?

Ursprungligen av calinou:

...en knapp som man ska klicka på.

Knapp? Bara att högerklicka på länken och välja Kopiera. (Det kan väl se lite olika ut i olika mejlklienter, men där bör finnas en sådan kopiera-funktion.)

Men bra att det löste sig, och nu inser du förhoppningsvis varför det är bättre att beskriva det faktiska bakomliggande problemet, och inte bara ställa en fråga som du tror kan vara en väg runt problemet.

Senast redigerat 2020-10-25 14:59
1
Bevaka tråden