Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta musik mellan 2 datorer med Catalina

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-05 16:32

Efter att ha testat flera saker från googlingar och dessutom haft 2 mycket långa samtal med Apple-supporten som också gick bet så frågar jag här:

Min gamla Macbook (MacOS 10.15.7) har i sin Musik-app all min gamla musik jag köpt och framförallt rippat från CD (mestadels under 00-talet, d.v.s från itunes-tiden).
I musik-mappen (med "k") finns:
- mappen "Music" (med "c") med filen "Music Library.musiclibrary"
- mappen "itunes", se skärmdump

På min nya Macbook (MacOS 10.15.7) har jag i musik-mappen lagt in en kopia av allt som låg i itunes-mappen (=skärmdumpen).
Men i Musik-appen är det tomt, inga låtar eller spellistor syns.
Jag försökte via Arkiv-Importera läsa in både xml-filen, itl-filen (trån itunes-mappen) och musiclibrary-filen men inget hände.

Som sagt, Apple-supporten gick bet på detta som borde vara så självklart - att föra över musik från sin gamla dator.

-

Det jag vill är inte bara att läsa in låtarna, utan:
- få över spellistorna (mindre viktigt)
- få över betygsättning (mycket viktigt, detta följer inte med när jag bara försöker importera låtarna "manuellt")

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-05 17:19

Har du testat att öppna Musik-appen med alt-tangenten intryckt och välja bibliotek?

Mer läsning:
Move your iTunes library to a new computer
Byt bibliotek med appen Musik i macOS Catalina
Säkerhetskopiera och återställ iTunes-biblioteket på din pc (samma principer även på mac)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-05 21:35
Ursprungligen av IngoX:

Har du testat att öppna Musik-appen med alt-tangenten intryckt och välja bibliotek?

Konstigt nog verkar det fungera fint så! Spellistor och betyg finns där.
Den verkar ha skapat en Music Library-fil.

Kan jag radera iTunes Library.itl nu?
Någon mer fil jag kan radera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-05 21:47
Ursprungligen av RobertK:

Konstigt nog verkar det fungera fint så!

Vad bra!

Ursprungligen av RobertK:

Kan jag radera iTunes Library.itl nu?

Enligt en av länkarna ovan - eller om det var på någon angränsande sida jag läste när jag googlade ”star rating” - så sparas stjärn-betygen just i itl-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-06 21:38
Ursprungligen av IngoX:

Vad bra!

Enligt en av länkarna ovan - eller om det var på någon angränsande sida jag läste när jag googlade ”star rating” - så sparas stjärn-betygen just i itl-filen.

Okej, jag sparar alla filer.
Känns konstigt att informationen är utspridd till dels itl-filen och musiclibrary-filen och att dessa inte ens ligger i samma mapp. Men det får vara så.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-07 03:19

Det är väl bara att flytta ut itl-filen till Skrivbordet och starta om Musikappen, så ser du om dina betyg ligger kvar.

1
Bevaka tråden