Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera disken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-01 20:04

Hej

Ska återställa min MacBook (MacOS Sierra) till fabriksinställningarna. Följer Apples instruktioner som finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT201065. För steg 7 hänvisas hit: https://support.apple.com/sv-se/HT208496. Och det är där jag fastnar. När jag kommer till steg 5 i den andra länken och klickar på "Radera" får jag ett felmeddelande enligt den bifogade bilden.

Har markerat den översta disken precis som visas i Apples instruktioner. Är det rätt? Vad annars kan göras för att återställa Macen? Känner på mig att svaret måste vara jätteenkelt och det är frustrerande att inte kunna klara av det själv. :-/

Du måste göra detta i återställningsläge men du prövar med SSD:n bootad? Det ser ut så med tanke på skärmavbilden.

Som Zeugma säger till att börja med.

Vidare, när det gäller APFS-diskar har jag märkt att det är lättare att först radera partionerna (de som ligger under "Behållare" på bilden) innan man raderar resten.

Men - det räcker att du raderar Macintosh HD - Data så har du tömt din maskin. Installera sedan ett nytt system på det och avsluta installeraren efter omstart, så får den nya ägaren en fräsch och ny installation att börja jobba med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-01 20:48
Ursprungligen av Zeugma:

Du måste göra detta i återställningsläge men du prövar med SSD:n bootad? Det ser ut så med tanke på skärmavbilden.

Jaha, det står ju "Starta från Återställning" i punkt 1! Men tydligen inte tillräckligt tydligt! Ska genast prova igen! Tack för att du uppmärksammat det! ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-01 20:50
Ursprungligen av carlsson:

Som Zeugma säger till att börja med.

Vidare, när det gäller APFS-diskar har jag märkt att det är lättare att först radera partionerna (de som ligger under "Behållare" på bilden) innan man raderar resten.

Men - det räcker att du raderar Macintosh HD - Data så har du tömt din maskin. Installera sedan ett nytt system på det och avsluta installeraren efter omstart, så får den nya ägaren en fräsch och ny installation att börja jobba med.

Menar du att jag inte behöver radera hela? Vad finns på Macintosh HD (utan Data)?

Ursprungligen av timofej:

Menar du att jag inte behöver radera hela? Vad finns på Macintosh HD (utan Data)?

En kopia av återställningspartitionen (som läses in i minnet när du startar upp i återställningsläge).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-01 21:32
Ursprungligen av carlsson:

En kopia av återställningspartitionen (som läses in i minnet när du startar upp i återställningsläge).

Tack för förklaringen! ?Nu är det gjort i alla fall och snart finner min MacBook en ny ägare.

1
Bevaka tråden