Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte från MacBook Pro 2010 till MacBook Air 2020

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Luftade nyligen mina problem med gammal dålig MBP 2010. Kernal panic mm. Fick råd och synpunkter. Tack! Nu tar jag ett nytt steg. En MacBook Air ska ersättas vraket. Det var ju ändå hög tid att uppgradera. Kom fram till att jag inte behöver en Pro. En Air 2020 är ju långt över min gamla MBP. Nytt bekymmer nu. Hur för jag över informationen från min gamla MBP till den nya Air? Jag har en Time Capsul som köptes tillsammans med den gamla MBP 2010. Har enbart använts för säkerhetskopiering. Utrymmet tog slut och då säkerhetskopierade jag till en extern hårddisk. När datorn blev riktigt dålig slutade jag kopiera och skaffade en Ipad Pro att arbeta med. Har också använt Icloud för att lagra... Det är en riktig röra nu och jag kan för lite för att riktigt förstå hur jag bäst ska ”börja om”. Vill inte förlora något och vill samtidigt försöka få lite ording och reda. Orkar någon överblicka och råda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-16 19:00

Låter relativt enkelt.

På din nya dator:

1. Kopiera viktiga filer från TimeMachine med Flyttassistenten.
https://support.apple.com/sv-se/HT204350 https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel...

2. Anslut den externa hårddisken med säkerhetskopiorna och för över det du behöver. Om det är en klon så kan du använda Flyttassistenten igen.

3. Aktivera iCloud på din nya för att nå allt som du lagrat med din iPad.

Om du ansluter bägge maskinerna till samma nätverk så kan du köra Flyttassistenten under installation av den nya datorn. Då får du med dig alla inställningar, filer och program och slipper tänka.
Det kommer ta tid, men blir absolut enklast!

Förbered dig också på att en del av programmen från din gamla maskin nog inte kommer funka då du kör 32-bitars arkitektur på den gamla Macen. Men det märker du.

Grattis till ett bra val!

exportera bilder i mail till Bilder

Ursprungligen av Christianme:

Luftade nyligen mina problem med gammal dålig MBP 2010. Kernal panic mm. Fick råd och synpunkter. Tack! Nu tar jag ett nytt steg. En MacBook Air ska ersättas vraket. Det var ju ändå hög tid att uppgradera. Kom fram till att jag inte behöver en Pro. En Air 2020 är ju långt över min gamla MBP. Nytt bekymmer nu. Hur för jag över informationen från min gamla MBP till den nya Air? Jag har en Time Capsul som köptes tillsammans med den gamla MBP 2010. Har enbart använts för säkerhetskopiering. Utrymmet tog slut och då säkerhetskopierade jag till en extern hårddisk. När datorn blev riktigt dålig slutade jag kopiera och skaffade en Ipad Pro att arbeta med. Har också använt Icloud för att lagra... Det är en riktig röra nu och jag kan för lite för att riktigt förstå hur jag bäst ska ”börja om”. Vill inte förlora något och vill samtidigt försöka få lite ording och reda. Orkar någon överblicka och råda?

Tack för råd! Då har jag lite att pyssla med...

Undrar nu hur man flyttar bilder som kommit i Mail till Bilder (i min Ipad) Vet någon?

Ursprungligen av Christianme:

Tack för råd! Då har jag lite att pyssla med...

Undrar nu hur man flyttar bilder som kommit i Mail till Bilder (i min Ipad) Vet någon?

Automatiskt vet jag inte, men manuellt klicka på bilden -> spara bild

1
Bevaka tråden